Akce dopravního klubu

Na této stránce jsou uvedeny významnější akce dopravního klubu a jsou řazeny od nejnovější na začátku stránky po nejstarší na konci stránky.


Dne 1. listopadu 2008 byl vytvořen Dopravní klub Česká Lípa jako vnitřní jednotka občanského sdružení Lípa 2, které má vedení v České Lípě a může pružněji reagovat na případné potřeby. Dopravní klub je i nadále vnitřní jednotkou sdružení SPVD, která spíše než fyzickou pomocí je nápomocna poskytováním webového prostoru se solidní návštěvností. Na stránky SPVD je nově veden odkaz i ze stránek sdružení Lípa 2.

Dne 29. října 2008 proběhla schůze Dopravního klubu se správcem silniční dopravy panem Horáčkem z Městského úřadu. Vzhledem k tradičně dobré spolupráci Dopravního klubu za cestující veřejnost s Odborem dopravy za městský úřad se i tentokrát podařilo projednat důležité plánované změny v jízdním řádu MHD platném od 14. prosince 2008. Jaké změny přesně to budou záleží na rozhodnutí úřadu. Projednali jsme však návrhy plynoucí z pozorování a zjištění z praktického provozu a e-mailem předali úřadu přehled příjezdů a odjezdů vlaků z hlavního nádraží vypsán z jízdního řádu vlaků s platností od 14. prosince 2008 a doporučení zejména víkendové návaznosti spojů MHD s tím, že až na večerní vyjímky není třeba řešit pracovní dny, kdy je provoz MHD vcelku dostatečný.

Vzhledem k tomu, že firma EMtest stále nezprovoznila informační a odbavovací systém, upozornili jsme úřad na nutnost ukončení tolerance zoufale nedostatečného označení autobusů. Doporučili jsme dočasné řešení tak, aby byly autobusy označeny číslem linky podélně na papíře formátu A3 vytištěném tučně přes celý prostor papíru (nikoli jako dosud) a pouze cílovou stanicí spoje velkými písmeny na podélné ceduli (plastové nebo papírové) umístěné za čelním oknem dole uprostřed (podobně jako v Praze). Označení by tak bylo čitelné alespoň během dne. Pan Horáček slíbil, že se tím bude zabývat a dopravce upozorní, aby toto bylo dáno dopořádku.

Dne 3. července 2008 proběhlo významné jednání klubu s panem Horáčkem z odboru dopravy. Projednali jsme nové jízdní řády s platností od 1. září 2008. V případě pracovních dnů jsme shledali velmi dobrou práci. Pro případ víkendů, které zatím nebyly navrženy, jsme vytvořili a předali doporučení v souvislosti s proklady spojů a návazností na meziměstské vlakové spoje. Dalším tématem bylo provedení sešitových jízdních řádů a provedení informačního systému, který se má do autobusů montovat během prázdnin.

Dne 25. června 2008 došlo k personální výměně členů klubu. Zatím sestává též ze tří lidí. Jeden člen klubu je zároveň členem SPVD, další dva jsou členové klubu. Vymezili jsme si nové konkrétní cíle v souvislosti s novými okolnostmi v MHD.

Ve středu 25. dubna 2007 proběhlo řádné zasedání zastupitelstva města České Lípy. Jedním z projednávaných bodů byla rozpočtová změna v neprospěch provozu MHD. Jde totiž o snížení provozní dotace na polovinu, tedy necelých deset milionů. Nejde však o dohodu s dopravcem, ale o jednostranný diktát a naprosto bezprizorní jednání města jako obchodního partnera. Bohužel to dopadlo tak, že tento likvidační návrh byl přijat a nadpoloviční část nákladů na provoz MHD byla jednoduše odříznuta.

Členové SPVD a zejména českolipského dopravního klubu se tomu pokusili předejít. Sepsali jsme prohlášení (O. Fábera), které bylo zastupitelům zasláno e-mailem ráno v den jednání a navíc předáno v tištěné na stolky před zahájením zasedání. Ale jako by se nic nestalo. Ani proslov vůči zastupitelům na začátku jednání nepřinesl byť třeba jen odložení takto závažného kroku. Zastupitelé se nemohou vymluvit na neznalost a neinformovanost. V proslovu jim byla sdělena rizika jejich jednání, nehospodárnost jejich předchozích "optimalizačních" rozhodnutí, názor SPVD na novou optimalizaci zpracovanou firmu Oredo, ale také návrh na spolupráci a přípravu opravy projektu, na které máme pracovat ve složení J. Ryšánek, O. Fábera a M. Růta. Zasedání sledoval i náš člen Tomáš Nálevka, který do České Lípy přijel podpořit SPVD a aktivitu klubu. Jsem přesvědčen, že SPVD byla prezentována dostatečným způsobem ve prospěch cestující veřejnosti, ale zastupitelé hlasující pro redukci provozní dotace pro MHD byli evidentně rozhodnuti již předem. Starostka města Hana Moudrá přesto uvedla, že s naší společností chce spolupracovat a že na další jednání ohledně rozvoje MHD v České Lípě budeme pozvání. Chvályhodný nápad, ale dosavadní skutky tomu rozhodně nenasvědčovaly. Zdůrazňuji, že není v našem zájmu za každou cenu podporovat současnou dopravní společnost, jak se město mylně domnívá, a rozhodně ne, pokud by se prokázaly jiné zájmy než provozovat MHD dle smluvního ujednání a co nejlépe rozvíjet její kvalitu, což se však nepotvrdilo ani po mnohých kontrolách z dopravního úřadu. Po mnohaletém aktivním sledování a vyhodnocování situace musím konstatovat, že přístup radnice vůči městské dopravě je katastrofální a nic nenasvědčuje tomu, že by MHD byla v zájmu vedení města. Radním a zastupitelům koalice je evidentně úplně jedno, jaký bude další rozvoj života ve městě v souvislosti s provozem městské dopravy.

V rámci možné aktivity SPVD v tomto směru navrhuji vyvolat konfrontační jednání na neutrální půdě s pozváním zástupců všech zúčastněných stran včetně médií místních a v případě potřeby i celostátních. Místní média by si mohl vzít na starosti člen dopravního klubu Karel Chocholouš, který to sám navrhl a s Českolipským deníkem má dobré zkušenosti.

Dne 18. března 2007 se konala členská schůze SPVD v Mladé Boleslavi. Vedle ryze interních záležitostí jsme se na závěr chvilku věnovali problematice MHD v České Lípě a potvrdili jsme již před pár dny započatou spolupráci. Sestavili jsme pracovní skupinu ve složení: Ondřej Fábera z Liberce, Jan Ryšánek z Prahy a Miroslav Růta z České Lípy. V této skupině se budeme zabývat optimalizací MHD v Česká Lípě.

Vzhledem k tomu, že tato nová optimalizace MHD v České Lípě zpracovaná firmou Oredo vykazuje řadu závad, pro něž v současném podobně není použitelná, rozhodli jsme se vypracovat vlastní verzi projektu s vlastními zdroji tak, aby na uvedený projekt navazovala. Nicméně řada věcí se bude lišit, protože chceme vycházet pouze z reálných možností a navrhnout taková řešení, která půjdou bez výrazných komplikací realizovat.

V sobotu 25. března se v České Lípě konala členská schůze SPVD. Českolipský dopravní klub se představil ostatním členům a vedení Společnosti pro veřejnou dopravu. Detaily schůze a její zápis byly zaslány členům SPVD elektronickou poštou.
Schůze v restauraci
Členská schůze v českolipské restauraci Nova
Foto Miroslav Klas (2006)
Po skončení schůze navštívili členové SPVD spolu s dopravním klubem dopravní společnost Vett a.s. a seznámili se s vozovým parkem, dispečinkem, fungováním a vedením českolipského provozu MHD. Tímto také děkujeme dopravci za umožnění návštěvy společnosti.
Návštěva dopravní spolčenosti
Návštěva členů SPVD v dopravní společnosti
Foto Ondřej Fábera (2006)

V úterý 7. března 2006 proběhlo jednání SPVD a českolipského dopravního klubu s vedením města na téma optimalizace MHD a byly projednány dva základní body: a) započetí optimalizace zřízením přestupního uzlu Banco a b) obnova vozového parku v letošním roce. Vážíme si paní starostky za to, že si na nás udělala čas, stejně jako ostatních zúčastněných a výsledek jednání lze vzhledem k dlouhodobě neuspokojivé situaci hodnotit jako celkem dobrý. Starostka města České Lípy uvedla, že schválení objednané a zaplacené optimalizace v roce 2003 znamenalo fakt, že zastupitelstvo vzalo optimalizaci na vědomí, ale k ničemu se nezavázalo. Každopádně nás paní starostka požádala, abychom místostarostovi Pazourkovi písemně sdělili své stanovisko k prioritám při zavádění optimalizace s tím, že on a vedoucí odboru dopravy udělají vše proto, aby přestupní terminál Banco mohl být zřízen ještě letos. Vedoucí odboru dopravy uvedl, že zřízení terminálu Banco sice nepovažuje za prioritu (jeho názor), ale jinak to prý technicky není problém. Takže to vypadá docela nadějně. Ovšem s obnovou vozového parku MHD to zatím tak nadějně nevypadá. V rozpočtové rezervě města jsou peníze, o kterých 29. března zastupitelstvo města rozhodne, zda se použijí pro obnovu vozového parku. Přesto se má jednat o částku, která je nižší než je třeba dle smluvně nastavených podmínek. Více budeme vědět po zasedání zastupitelstva. Starostka souhlasila s tím, že nás znovu přijme na podzim, kdy společně vyhodnotíme, co se za uplynulou dobu podařilo. S místostarostou Pazourkem budeme v častějším kontaktu.

Ve středu 1. února 2006 proběhla schůzka MR za SPVD a Dopravní klub SPVD Česká Lípa s druhým místostarostou České Lípy, které se zúčastnil i vedoucí Odboru dopravy pan Ondřej. Schůzka proběhla v přátelském duchu a jejím účelem bylo zjištění aktuálního stavu přístupu úřadu k projektu Optimalizace MAD v České Lípě a domluva na plánovaném velkém jednání (viz odstavec níže), které za Městský úřad zajistí místostarosta pan Pazourek. Ačkoli schůzka obsáhla i v podstatě neplánovanou diskusi o některých problémech, nelze říci, že by se zúčastěné strany shodly na všem, ale v některých bodech ano a to zejména, že by smluvní strany měly dodržovat stanovenou smlouvu o provozu MHD a že zpožďovaná realizace projektu optimalizace, procentuálně vysoké průměrné stáří vozového parku městské dopravy a malý počet nízkopodlažních autobusů není dobrou vizitkou města a že je třeba věc řešit. Dohodli jsme se, že jednání bude v takovém obsazení, jak je uvedeno v odstavci níže a že na něj nebudeme zvát zástupce tisku, jak bylo původně v plánu.

Nejbližší plán dopravního klubu je vyvolání velkého jednání na městském úřadě, kde budou proti sobě sedět zástupci městského úřadu zodpovědného za současný stav MHD a zástupci veřejnosti. Přizvání budou i zástupci dopravní společnosti Vett a.s., aby se v případě nejasností mohli též vyjádřit. Veřejnost bude zastoupena celým Dopravním klubem SPVD Česká Lípa, odbornou pomocí z vedení SPVD a zástupci hnutí Duha, kteří přislíbili pomoc dopravnímu klubu. Toto jednání tedy bude výjimečné v tom, že za veřejnost se tentokrát postaví zástupci více občanských sdružení a bude se jednat o zatím největší jednání tohoto druhu. Cílem je názorně seznámit vedení města s faktem, že veřejnosti není lhostejný ani stav rozvoje MHD ve městě ani nečinnost úřadu a přimět je k urychlené realizaci projektu optimalizace městské dopravy.

18. ledna 2006 proběhlo jedno z nejdůležitějších jednání zástupců SPVD a Dopravního klubu SPVD Česká Lípa s vedením dopravní společnosti Vett a.s. Na jednání byly jednoznačně vymezeny základní problémy v souvislosti s provozem MHD. Zúčastněné strany se shodli na vyvolání klíčového jednání se zástupci městského úřadu jako radnice i odboru dopravy.

V prosinci 2005 dopravní klub písemně požádal Vett a.s. o stanovisko k vyjádření odboru dopravy na dotazy klubu z předchozí korespondence. Odpověď přišla až za měsíc z důvodu práce dopravce na jízdních řádech a zřizování nových linek 11 a 12. Tato odpověď zato byla uspokojivá a navazovala na předchozí jednání s ředitelkou Vett a.s.

V listopadu 2005 proběhlo krátké jednání členů dopravního klubu s ředitelkou dopravní společnosti Vett a.s., za účelem zjištění podrobnějších informací ohledně zřízení nových linek 11 a 12 s počátkem platnosti od začátku roku 2006 a důvodů zpoždění požádání o licence odděleně na linky 11 a 12 a na ostatní linky v souladu s projektem optimalizace. Bylo zjištěno, že o licence na linky 11 a 12 bylo požádáno v rozporu s písemným vyjádřením odboru dopravy a vysvětleno, že o licence na ostatní linky nelze požádat dříve, než bude dopravci závazně sdělen termín zřízení přestupního terminálu Banco, na nějž jsou licence a jízdní řády vázány. Toto odůvodnění je zcela korektní a jednání proběhlo na úrovni.

Dopravní klub písemně požádal odděleně radnici a Odbor dopravy Městského úřadu Česká Lípa o zodpovězení několika dotazů. Na tento dopis radnice neodpověděla vůbec a vedoucí Odboru dopravy neuspokojivě s výjimkou jedné pravdivé skutečnosti ohledně principu přidělování licencí linkám MHD dle zákona. Odpověď na dotaz ohledně obnovy vozového parku byla nepravdivá.

V říjnu roku 2005 se dva členové dopravního klubu zúčastnili jednání se starostkou města České Lípy Hanou Moudrou v přítomnosti místostarosty Jiřího Pazourka jako návazné jednání na předchozí jednání s dopravcem Vett a.s.. Jednání začalo s půlhodinovým zpožděním, neboť místostarosta Pazourek se možná ne vlastní vinou dostavil pozdě. Zástupci města byli dotázání na přístup úřadu k naplňování projektu Optimalizace městské autobusové dopravy v České Lípě. Odpovědi představitelů objednatele služby nebyly uspokojivé. Starostka během zkráceného ani ne půlhodinového jednání vyřizovala několik příchozích hovorů na mobilní telefon a její odpovědi na dotazy klubu zněly sice optimisticky, ale nevěrohodně a nepodloženě. Místostarosta Pazourek zase omlouval nečinnost úřadu vyúčtováním mezi úřadem a dopravcem a údajně nejasného výsledku kontroly hospodaření dopravní společnosti. Ani to nebylo korektní, neboť vyúčtování nemůže mít vliv na nepochopitelné dodatečné schvalování finančních prostředků pro nákup autobusu pro MHD, které jsou i bez zbytečného dodatečného schvalování zaručeny smlouvou. Mnohé kontroly v dopravní společnosti dopadly vždy dobře a ani kdyby nikoli, tak by to nebyl důvod pro nečinnost města a opožděné platby vůči dopravní společnosti.

V září 2005 se dva členové dopravního klubu zúčastnili jednání s vedením dopravní společnosti Vett a.s. v jejím sídle, aby zjistili stanovisko dopravce k naplňování projektu optimalizace Městské autobusové dopravy v České Lípě. Bylo zjištěno, že dopravce je neúměrně zatěžován opakujícími se kontrolami hospodaření směrovanými ze strany Městského úřadu a zejména Odboru dopravy. Počet těchto kontrol naznačuje účelové zdržování a zdůvodnění nečinnosti úřadu. Dopravce v rámci naplňování optimalizace zřídil k 1.1.2005 linku 10. Dopravce byl upozorněn na některá zpoždění autobusů a na nekvalitní vylepení jízdních řádů na zastávkách. Jednání bylo zcela korektní a na úrovni.