Optimalizace městské autobusové dopravy v České Lípě
Upozorňujeme, že níže uvedený popis optimalizace se vztahuje k projektu z roku 2003, který byl zastupitelstvem města Česká Lípa schválen k realizaci. Přesto se z něho kromě linky 10, 11 a 12 nerealizovalo vůbec nic. Linky 11 a 12 byly nakonec po roce zrušeny, protože město je nechtělo zahrnout do systému MHD. Kromě tohoto projektu existuje i nová optimalizace MHD zpracovaná firmou Oredo a městu předána koncem února 2007. Protože však nový projekt obsahuje řadu zásadních závad, myslím, že tato níže popisovaná "stará" nebo-li původní optimalizace nemusí být ještě úplně mrtvá.
Projekt optimalizace z roku 2003 obsahuje mnoho bodů. Začíná zdůvodňovací zprávou, ve které jsou popsány všechny problémy s dopravou. Obsahuje podrobné výpočty dopravního výkonu a navrhované změny opět včetně všech výpočtů a souvisejících okolností. Optimalizace obsahuje následující hlavní opatření:
Centrální přestupní stanice
Hlavní přestupní bod bude přesunut z hlavního nádraží do stanice Banco - tam, kde nyní mají v rozporu se schváleným projektem optimalizace hlavní stanoviště vozy taxislužby. Budou se zde sjíždět všechny linky s výjimkou linky 12, aby cestující mohly bez problémů přestupovat z jedné na druhou. Ostatní doprava a individuální osobní doprava bude v tomto prostoru zakázána. To znamená, že osobním autem se dostanete z Erbenovy ulice nejdále k telefonním automatům u OD Andy, z Děčínské ulice (silnice II/262) na parkoviště před KD Crystal a ze Sokolské ulice ke KD Crystal a na Děčínskou. Pouze autobusy MHD budou moci nadále projíždět vymezenou částí ulice. Jen tak se zajistí možnost plynulého a bezpečného přestupu cestujících. Navíc se tím zmírní průjezd automobilů, který je v centru města v posledních letech nebývale hustý.

Zde se má zřídit přestupní uzel Banco - nutný přesun stanoviště taxi a naproti prodloužení zálivu.
Foto Miroslav Růta (2005)
Nové zastávky
Autobusy nových linek budou využívat současné zastávky, k nimž přibudou další a to Hypernova, Kaufland, Roháče z Dubé, Gymnázium. a Antonína Sovy. Pouze dvě první jmenované již využívá linka 10, avšak zastávku Hypernova je třeba ještě upravit pro možnost zastavování více linek. Zastávka Kaufland je hotova, jen by zde mola být čekárna, nicméně provozu vyhovuje. Zbývající tři zastávky je třeba vybudovat, což ale není žádný technický problém, postačí provést vodorovné silniční značení a umístit označník zastávky s jízdními řády. Pouze zastávky Roháče z Dubé bude zřejmě vyžadovat terénní úpravy. Tak či onak by mohly být přiděleny licence novým linkám i bez existence těchto zastávek a po jejich dokončení přidělit licence nové. To by však musel dopravní úřad lépe spolupracovat, jako je tomu v jiných městech. Například v Ostravě dokáží provést více než tisíc změn v jízdních řádech a trasách linek jen kvůli fotbalu na období jednoho týdne.
Nové linky a jejich trasy
Optimalizace počítá se dvanácti nebo třinácti linkami. Město nakonec schválilo variantu s dvanácti linkami. Bylo též navrženo, aby se linky číslovaly 1 a pak 10 až 20, aby si cestující nepletli novější trasy se stávajícími čísly. Byl to velmi dobrý nápad, avšak dopravním úřadem, konkrétně paní Boreckou, zamítnut. Je zvláštní, že názor jedné osoby může mít takový vliv, ale bohužel. Takže se číslování bude držet původního návrhu optimalizace. Po doladění vzhledem k místním podmínkám a potřebám je číslování a hlavní směry linek, tak jak je navrženo v nových jízdních řádech, následující:
- Linka 1: Gymnázium Špičák, Terminál Banco, Hlavní nádraží, Sosnová
- Linka 2: Hypernova, Terminál Banco, Hlavní nádraží, Dubice
- Linka 3: Gymnázium Špičák, Terminál Banco, Hlavní nádraží
- Linka 4: Hypernova, Terminál Banco, Hlavní nádraží
- Linka 5: Hypernova, Slovanka, Terminál Banco, Gymnázium Špičák
- Linka 6: Špičák-Dlouhá, Terminál Banco, Svárov, Žízníkov, Dobranov, Vlčí důl
- Linka 7: Špičák-Dlouhá, Terminál Banco, Svárov, Žízníkov
- Linka 8: Špičák-Dlouhá, Terminál Banco, Tyršova, Holý vrch, Slovanka, Lada
- Linka 9: Dolní Libchava, Holý vrch, Terminál Banco, Svárov, Kaufland
- Linka 10: Hypernova, Častolovice, Slovanka, Terminál Banco, Kaufland
- Linka 11: Lada - k rozvodně, Slovanka, U stadionu, Bulharská, Delphi
- Linka 12: Špičák-Dlouhá, Terminál Banco, Bulharská, Delphi
Za zmínku stojí, že Krajský úřad Libereckého kraje nechal zpracovat studii dopravní obslužnosti v Libereckém kraji, ze které mimo jiné vyplývá, že na území kraje je provozováno 45 spojů jezdících na základě licencí pro zvláštní autobusovou dopravu, z čehož jich 33 připadá na okres Česká Lípa. Týká se to především průmyslové zóny. Tento typ spojů má sloužit opravdu speciálním účelům jako jsou dlouhodobější výluky, náhradní doprava atd., ale řešit tímto způsobem pravidelnou dopravu do zaměstnání je nesystémové a konkrétně v České Lípě v neprospěch ostatních cestujících a městské dopravy vůbec. Všude jinde je logické se do zaměstnání vedle možnosti jet autem dostat městskou hromadou dopravu a to zvlášť v době, kdy je trendem zavádět v jednotlivých regionech integrované dopravní systémy. Nahrazení těchto zvláštních linek městskou dopravou je jedním z cílů optimalizace a naprosto logické řešení, kterého bychom se měli dočkat začátkem nového roku.
Nové jízdní řády
Současný stav, kdy přijedete na hlavní nádraží a již z vlaku vidíte, jak vám ujíždějí všechny autobusy najednou, bude odstraněn. Jízdní řády zpracované podle optimalizace jsou navrženy tak, že autobusy budou jezdit ve víceméně pravidelných taktech a navíc budou spoje mezi sebou rovnoměrně rozděleny. To znamená, že do většiny hlavních směrů se dostanete jednou nebo druhou linkou ve špičce zhruba každých 15 až 20 a v sedle po 30 minutách. Nebude tedy nutné s sebou nosit sešitový jízdní řád a příliš se přizpůsobovat dopravě jako dosud, protože když přijdete na zastávku na hlavním nádraží nebo zejména u obchodních domů Banco a Andy, tak vždy "něco pojede." Linka 8 zůstává "školní" a linky 11 a 12 jsou tentokrát určeny pro všechny cestující a přizpůsobeny začátkům a koncům směn v průmyslové zóně.
Přestupný tarif
Jízdné se zatím nebude zdražovat a bude zaveden přestupný tarif. Se zřizováním tarifních pásem se nepočítá, ale jízdenky opatředné prostřednictvím čipové budou přestupné. Zejména v centrální přestupní stanici Banco se vyplatí bezplatně přestoupit na jinou linku.
Integrovaný dopravní systém
Optimalizace navrhuje i postupné vytvoření integrovaného dopravního systému, v němž by byly zapojeny jak městské linky společnosti Vett, tak příměstské linky společnosti ČSAD a některé části tratí Českých drah. Blíže se k systému nevyjadřuje. Takový systém funguje například v Jablonci nad Nisou. Každopádně pro existenci systému se třemi dopravci a více, musí existovat společnost - organizátor, která dopravce sdružuje a systém koordinuje. Krajský úřad Libereckého kraje již tímto směrem vyšel, stal se organizátorem budoucího Integrovaného dopravního systému Libereckého kraje a jablonecký systém se plynule stane jeho součástí. Dalším předpokladem je jednotný systém odbavování cestujících, který v Libereckém kraji mají pouze provozy ČSAD s nímž údajně může být kompatibilní zatím jen odbavovací systém MHD Česká Lípa. Liberecká MHD čipové karty zatím nepoužívá a jablonecká částečně. Dále je třeba jednotného číslování linek a logicky by se dalo čekat číselné značení jednotlivých linek podle koncových čísel licencí linek, což využívají provozy MHD. Například městská linka číslo 5 má číslo licence 505005. V případě autobusů příměstské dopravy ČSAD Česká Lípa by tak autobusy z České Lípy do Nového Boru byly označeny čísly 30 a 32 neboť číslo licence přímé línky je 500030 a přes Sloup v Čechách 500032. Aby se v kraji nesetkaly autobusy se stejnými čísly, bude třeba přidat ještě jednu číslici označující okres a čísla tak mohou být složena ze tří číslic. Liberec si určitě vybojuje jedničku na začátku, takže současná liberecká linka 4 bude 104. Česká Lípa bude mít číslo 2 nebo 3, podle toho, zda bude pružnější než Jablonec. Přímá příměstská linka z České Lípy do Nového Boru by tak mohla mít označení 230. To bychom ale už předbíhali samotný vývoj systému. Zatím je situace taková, že zatímco MHD a linkovou dopravu v Jablonci provozuje jediný dopravce, takže dohoda bude relativně snadná, v České Lípě mezi Vett a.s. a ČSAD Česká Lípa a.s., nepanují zrovna kamarádské vztahy a českolipský dopravní úřad též nepatří k dostatečně spolupracujícím subjektům s dobrým vztahem k MHD, takže asi jen čas ještě ukáže, jak se bude systém vyvíjet.