Linka č.4


Dne 6.8.1949 ranním výjezdem ve 4:40 byl zahájen provoz na okružní lince G. Linka nazývaná jednoduše "Okruh" vedla
od Nádraží přes vnitřní město Jírovcovou ulicí na Palackého náměstí a Nádražní ulicí zpět na Nádraží. Později byla
tato trasa označována linkovým číslem 4. Dne 30.9.1969 trolejbusy z této linky zmizely a od 1.10.1969 je linka
č.4 - Okruh provozována autobusy. Ke změně došlo od 1.2.1984, kdy vyjela linka č.4 ve zcela nové trase - z Náměstí
1. máje obsluhovala po Pražské třídě Nemanice a Hrdějovice. Teprve ke konci 80.let (pravděpodobně na podzim 1987 -
bližší datum není bohužel k dispozici) linka začíná přes Nádraží obsluhovat i městskou část Pohůrka a dále Srubec.
Od 1.9.1998 linka č.4 opouští Nemanice a do Hrdějovic začíná
jezdit kolem nového supermarketu Terno a přes Kněžské Dvory. Zrušena také byla původní točna na návsi v Hrdějovicích a linka od té doby
zajíždí až na konečnou Hrdějovice, točna v nové zástavbě zvané Těšín.
Provoz linky do dvou různých obcí s různým požadavkem na intenzitu dopravy a navíc zavedení linky IDS č.104 se
podepsalo na poměrně chaotickém jízdním řádu od 9.4.2001. Náprava byla složitá a dalo by se říct prakticky nemožná,
proto je od 1.1.2002 linka č.4 ukončena ze směru Hrdějovice u nádraží a obsluhu obce Srubec přebírá linka č.13.
Další úprava trasy linky č.4 nastala pak od 11.12.2004, kdy nově začala obsluhovat i obec Hosín, vždy v době, kdy
je v lince IDS větší časová prodleva. Od tohoto data jsou také v rámci linky č.4 zajišťovány i rychlíkové spoje z Kněžských Dvorů
od závodů Motor Jikov a Bosch k nádraží bez jiné zastávky vyhýbající se centru po Nádražní ulici, které byly do té doby
vedeny u linky č.6.
Linka č.4, společně s č.6 v oblasti Kněžských Dvorů, byla příčinou neustálého problému se souběhy obou linek. Koordinovat jízdní řád
dvou linek, které opouští území Českých Budějovic a jsou tak vytvářeny podle požadavků obcí, je složitý proces, který byl hlavní příčinou
toho, že od celostátní změny jízdních řádů k 10.12.2006 došlo ke sloučení linek č.4 a 6 v jednu linku, označenou číslem 6. Linka č.4 je tak
od tohoto data zrušena a její označení není použito. Rychlíkové spoje od Motoru byly převedeny na linku č.104.
Vozový park
Na linku č.4 byly vždy výhradně nasazovány standardní vozidla, ovšem při kombinaci se společným jízdním řádem linky
č.104 o víkendu byl od 11.12.2004 zhruba do března 2005 nasazován na ranní spoje linky č.4 kloubový autobus kmenové
linky č.104, který potom na linku č.104 kolem 9.hodiny přejel. Autobus Solaris Urbino 15 vhledem k nemožnému otočení
na točně Hrdějovice nasazován být nemohl. Jelikož provoz kloubových autobusů na lince č.4 byl pro někoho trnem v oku, přestal
se kloubový vůz na lince č.4 zhruba od března 2005 objevovat a od té doby linka patřila, až do svého konce, opět jenom standardním autobusům.
Současnost
V současné době není linka provozována a číslo není obsazeno.

Některé spoje linky č.4 zajíždějí až do obce Hosín, na jejíž návsi je zachycen Citybus č.209.
Foto Jan Přibyl (23. 1. 2005)

Od 11.12.2004 se o víkendu v rámci provázanosti jízdního řádu s linkou č.104 objevoval na lince č.4 ráno
kmenový článkový vůz linky IDS č.104, aby pak kolem 9.hodiny přejel na svojí linku, kde mezitím jezdil standardní vůz z linky č.4.
Bohužel kloubový vůz na lince č.4 byl pro někoho velkým trnem v oku, tudíž první ranní víkendová kola na lince č.4
začal od počátku března 2005 opět zajišťovat standardní autobus, který byl až při přejezdu na linku č.104 vyměněn
za článkový. Fotografie kloubového vozidla na točně Hrdějovice připomíná tuto krátkou epizodu linky č.4.
Foto Václav Boček (13. 2. 2005)

Autobusy linky č.4 společně s několika dalšími byly v době přestavby autobusového nádraží odstavovány buďto na provizorním místě (na snímku) nebo zůstaly pouze průjezdné.
Všechny linky se od 10.12.2006 na své místo vrátily, linka č.4 ovšem mezi nimi nebyla. Na snímku je zachycena v poslední den svého provozu po 57 letech.
Foto Jan Přibyl (9. 12. 2006)