Linka č.15

Čočka linky 15

Trolejbus
Tato linka zahájila provoz 1.4.1982 v trase České Vrbné - sídl.Vltava - sídl. Vítězný únor (dnes Šumava) - nám. 1. máje (dnes Senovážné) - Papírny. V této trase jsme ji mohly vídávat až do 1.9.1996, kdy byly autobusy nahrazeny trolejbusy a mírně upravena trasa: přestala jezdit do Českého Vrbného, kde ji nahradily vybrané spoje linky č. 9. Od velké změny k 1.1.2000 trasa nově vedla po Lidické ulici až do obratiště Náměstí Bratří Čapků a na linku začaly být nasazovány (tu s větším, tu s menším úspěchem) standardní nízkopodlažní vozy Škoda 21Tr. Od 1.1.2003 linka zajíždí z Náměstí Jiřího z Poděbrad k nemocnici a tzv. papírenskou spojkou zpět na Lidickou a dále do obratiště Nám.Bratří Čapků. Další změna nastala od 1.1.2004, kdy nově obsluhuje Pekárenskou ulici a vůbec poprvé ve své historii jezdí kolem nádraží. Tato na první pohled komplikovaná trasa má svůj smysl - umožňuje přepravu hůře pohyblivých cestujících a občanů na invalidních vozících ze sídlišť do oblasti Polikliniky Jih a nemocnice a vhodně vykrývá nedostatečný počet linek zejména na Lidické ulici a hlavně v oblasti nemocnice. Cestujícími je docela dost využívána a tudíž snahy o její zrušení doufejme budou zažehnány a linka nadále bude tvořit doplňkovou linku v MHD České Budějovice, neboť ne všechny linky mohou být páteřní v 5-ti minutovém intervalu. Navíc jsou pro linku určeny přednostně nízkopodlažní standardní trolejbusy, které nemají na jiných linkách MHD ČB, vesměs páteřních, využití. V JŘ roku 2003/2004 byla po trase linky 15 zavedena po více než dvanácti letech opět noční linka, tentokráte 55. Po ročním zkušebním provozu, který se ujal, ji nahradily linky dvě - 53 a 59. Ale to už je předmětem jiné kapitoly.
Jako zajímavost lze uvést, že při jedné z výluk kolem výměníku a výstaviště (které se v druhé polovině 80.let opakovaly každý rok) jezdila tato linka i Boreckého ulicí na sídlišti Vltava. Ačkoli se často uvádí, že nynější linka č.41 je první linkou MHD, která jezdí Boreckého ulicí, není tomu tak.

Vozový park

Na linku byly zpočátku nasazovány standardní autobusy, které byly až poměrně pozdě (1.9.1993) nahrazeny autobusy kloubovými. Ty pak za tři roky nahradily kloubové trolejbusy, které od 1.1.2000 vystřídaly standardní trolejbusy 21Tr, kloubové trolejbusy se pak čas od času (v dobách poruch 21Tr) na tuto linku vracely. Jeden čas bylo velmi důsledné dodržení garance nízkopodlažnosti dané linky zajišťováno, v případě poruchy provozně nevyzpytatelných vozů 21Tr, nízkopodlažními autobusy. Po dodání nových kloubových nízkopodlažních trolejbusů 25Tr začala jimi být také linka obsazována. Nyní lze na lince č.15 spatřit oba dva typy nízkopodlažních trolejbusů.

Současnost

Původní trasa linky 15 je dnes víceméně zachována, byly ale doplněny nové úseky přes Palackého náměstí, kolem Nádraží, Papírenskou spojkou a trasu na Náměstí bratří Čapků. Provoz dnes zajišťují v PD celoročně celodenně 3 nízkopodlažní trolejbusy 21Tr nebo 25Tr. Víkendy a svátky zajišťují dva nízkopodlažní trolejbusy.
Kloubové trolejbusy Škoda 15Tr by se na lince č.15 dnes neměly objevovat. V nedávné době ale jejich občasné nasazení nebylo vyjímkou, dnes je ale nízkopodlažní garance dodržována, byť v nouzi i autobusem
Kloubové trolejbusy Škoda 15Tr by se na lince č.15 dnes neměly objevovat. V nedávné době ale jejich občasné nasazení nebylo vyjímkou, dnes je ale nízkopodlažní garance dodržována.
Foto Jan Přibyl (12. 1. 2005)
Současnost na lince 15 patří nízkopodlažním trolejbusům 21Tr. Vůz č.44 jede Lidickou ulicí a směřuje na točnu Náměstí bratří Čapků. Na fotografii zaujme v době konání výstav používaná, u linky č.15 ovšem ještě neobvyklá cedule za čelním sklem SMĚR NÁDRAŽÍ
Současnost na lince 15 patří nízkopodlažním trolejbusům. Vůz Škoda 21Tr č.44 jede Lidickou ulicí a směřuje na točnu Náměstí Bratří Čapků. Na fotografii zaujme v době konání výstav používaná, u linky č.15 ovšem ještě neobvyklá cedule za čelním sklem SMĚR NÁDRAŽÍ.
Foto Jan Přibyl (30. 8. 2005)