Autobusy v Chomutově a Jirkově

Zleva Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 210 (r. v. 2000) na lince 13 a Karosa B 741 ev. č. 310 (r. v. 1993, ex DP Hradec Králové) na lince 1 na konečné Jirkov, autobusové nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Městská hromadná doprava funguje v Chomutově a Jirkově od roku 1927 a až do roku 1995 byla zajišťována pouze autobusy. Od roku 1995 byl postupně provoz na nejdůležitějších linkách nahrazován trolejbusy, dnes už se však trolejbusový provoz nerozšiřuje.

Karosa B 732 ev. č. 233 (r. v. 1992, ex DP Hradec Králové) na lince 8 v zastávce Zborovská.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Dnešní provozovatel autobusových i trolejbusových linek MHD Chomutov - Jirkov, Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s., vznikl 1. dubna 2006 přejmenováním dopravce Česká automobilová doprava - Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova, následnické firmy státního (do roku 1988 národního) podniku ČSAD Ústí nad Labem, dopravního závodu 404 Chomutov.

Solaris Urbino 12 ev. č. 246 (r. v. 2006) na lince 7 v zastávce Chomutov, autobusové nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
V současnosti je v provozu 15 denních a jedna noční autobusová linka městské dopravy. Denní linky jsou označeny čísly 1 - 10 a 12 - 14, 16 a 17, noční linka číslem 11.
Provoz jednotlivých autobusových linek je poměrně slabý: nejvýznamnější linka číslo 1 (Globus - Kundratická - Zahradní TIP - Jirkov, autobusové nádraží) jezdí celotýdně v intervalech většinou 30 nebo 60 minut. Většinou po 60 minutách jezdí linka 2 (Chomutov, aut. nádr. - Kundratická - Zahradní TIP - Kaufland), v některých obdobích ve čtvrtek, pátek a sobotu má interval 30 minut. Na lince 3 (Povodí Ohře - Palackého - Jezero) jezdí v pracovní dny 1 - 3 spoje za hodinu, o víkendu má interval 60 minut. Jeden až dva spoje za hodinu jezdí většinou také na linkách 5, 7, 8, 9 a 17. Na lince 13 (Jirkov, aut. nádr. - Březenec - Jirkov, žel. zast. - Otvice) jezdí v pracovní dny 1 - 3 spoje za hodinu, o víkendu dva spoje za hodinu až jeden spoj za dvě hodiny. Zbývající linky mají provoz ještě slabší než výše zmíněné.
Provoz jednotlivých autobusových linek je poměrně slabý: nejvýznamnější linka číslo 1 (Globus - Kundratická - Zahradní TIP - Jirkov, autobusové nádraží) jezdí celotýdně v intervalech většinou 30 nebo 60 minut. Většinou po 60 minutách jezdí linka 2 (Chomutov, aut. nádr. - Kundratická - Zahradní TIP - Kaufland), v některých obdobích ve čtvrtek, pátek a sobotu má interval 30 minut. Na lince 3 (Povodí Ohře - Palackého - Jezero) jezdí v pracovní dny 1 - 3 spoje za hodinu, o víkendu má interval 60 minut. Jeden až dva spoje za hodinu jezdí většinou také na linkách 5, 7, 8, 9 a 17. Na lince 13 (Jirkov, aut. nádr. - Březenec - Jirkov, žel. zast. - Otvice) jezdí v pracovní dny 1 - 3 spoje za hodinu, o víkendu dva spoje za hodinu až jeden spoj za dvě hodiny. Zbývající linky mají provoz ještě slabší než výše zmíněné.

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 209 (r. v. 1999) na lince 2 v zastávce Bezručova.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Noční linka 11 je tvořena jediným spojem v pracovní dny v trase Chomutov, žel. st. - Jirkov, aut. st. s odjezdem z Chomutova ve 23.40 a příjezdem do Jirkova v 0.16. Od 1. ledna 2008 se jedná o jedinou linku MHD jezdící k chomutovskému nádraží. Toho dne byla totiž zrušena denní linka 15, která jezdila celotýdně 1 - 3 spoji za hodinu v trase Chomutov, aut. nádr. - Chomutov, žel. st. Na této lince se platilo jednotné jízdné 2,- Kč, časové jízdenky byly uznávány, ale platba jednotlivého jízdného čipovou kartou zde nebyla možná.
V současnosti k železniční stanici jezdí pouze vybrané spoje regionálních autobusových linek, zhruba 700 metrů od nejbližší zastávky denních linek MHD umístěné na autobusovém nádraží tedy cestující obvykle docházejí pěšky.
V současnosti k železniční stanici jezdí pouze vybrané spoje regionálních autobusových linek, zhruba 700 metrů od nejbližší zastávky denních linek MHD umístěné na autobusovém nádraží tedy cestující obvykle docházejí pěšky.

Karosa B 732 ev. č. 230 (r. v. 1989, přestavba z B 731) na konečné linky 2 Chomutov, autobusové nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Na rozdíl od trolejbusů mají některé autobusové linky více variant trasy. Intervaly jsou až na výjimky nepravidelné. Některé linky mají odlišný provoz v pondělí - středu od čtvrtka a pátku, pročež mají v jízdním řádu pro každé z těchto období samostatný sloupec. Na noční lince 11 platí odlišný tarif od ostatních (viz úvodní stranu).

Karosa B 741 ev. č. 309 (r. v. 1991) vybavená digitálními orientacemi na lince 1 u zastávky Zahradní TIP.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006

Karosa B 932E ev. č. 226 (r. v. 2000) se samolepkami k výročí 75 let osobní dopravy v Chomutově (1927 - 2002) na lince 13 u zastávky Jirkov, Nové Ervěnice.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Chomutovské a jirkovské autobusy nenavazují na trolejbusy a jezdí přímo do centra obou měst. Někdy mají s trolejbusy dlouhé souběhy. Jedinými obratišti, kde se sjíždí větší množství městských autobusů, jsou autobusová nádraží v Chomutově a v Jirkově.

Karosa B 952 ev. č. 232 (r. v. 2002) s orientacemi linky 8 na parkovišti u autobusového nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007

Solaris Urbino 12 ev. č. 246 (r. v. 2006) na lince 2 v zastávce Zahradní TIP.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
Vozový park městských autobusů je tvořen převážně vozy značky Karosa. Vozy běžné délky s podlahou v normální úrovni jsou zastoupeny typy Karosa B 731, B 732, B 932E, B 952 a B 952E, nízkopodlažní autobusy běžné délky jsou typů Karosa-Renault CityBus 12M, Karosa Citelis 12M a Solaris Urbino 12. Kloubové autobusy jsou jen jednoho typu, a to Karosa B 741. Vozy Karosa B 731, B 741, CityBus, Citelis a Solaris jsou vybaveny automatickými převodovkami, ostatní vozy převodovkami mechanickými.
V roce 2002 byl ukončen provoz kloubových autobusů Ikarus 280.08 a v roce 2004 Karosa C 744.
V roce 2002 byl ukončen provoz kloubových autobusů Ikarus 280.08 a v roce 2004 Karosa C 744.

Karosa B 952E ev. č. 241 (r. v. 2005) v garážích.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006

Karosa B 732 ev. č. 223 (r. v. 1989, ex DP Ostrava) na lince 15 u zastávky Chomutov, železniční stanice. Dnes už je tato linka zrušena a železniční stanice není linkami MHD v denním provozu obsluhována.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
Dodáním pěti nízkopodlažních autobusů Solaris Urbino 12 byla v roce 2006 provedena po delší době výraznější obnova vozového parku městských autobusů. Současně s těmito vozy (ev. č. 242 - 246) bylo zařazeno pět trolejbusů Solaris Trollino 12AC se shodnou karosérií polského výrobce.

Solaris Urbino 12 ev. č. 244 (r. v. 2006) na lince 9 v zastávce Zimní stadion.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007

Karosa B 732 ev. č. 229 (r. v. 1989, ex ČSAD Autobusy České Budějovice, provozovna Písek) na konečné linky 1 Jirkov, autobusové nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Autobusy MHD jezdí nejčastěji v "továrním" červeno-bílém nátěru nebo celé bílé. Výjimkou jsou celovozové reklamní nátěry nebo polepy.
Většina autobusů typové řady Karosa 700 byla zakoupena ojetá od jiných dopravců, nejčastěji z Dopravního podniku města Hradce Králové, ale také např. z DP hl. m. Prahy, DP Most - Litvínov nebo Czech Camion Servisu Milevsko, který je zakoupil od různých dopravců a provedl jejich generální opravy.
Většina autobusů typové řady Karosa 700 byla zakoupena ojetá od jiných dopravců, nejčastěji z Dopravního podniku města Hradce Králové, ale také např. z DP hl. m. Prahy, DP Most - Litvínov nebo Czech Camion Servisu Milevsko, který je zakoupil od různých dopravců a provedl jejich generální opravy.

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 235 (r. v. 2003) na lince 4 v zastávce Palackého.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006

Karosa B 741 ev. č. 311 (r. v. 1994, ex DP Hradec Králové) v autobusových garážích společných s vozovnou trolejbusů.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Většina Karos řady 700 jezdí bez digitálních orientací, zato však mají digitální orientace všechny vozy Karosa B 932E a novější. Hlášení zastávek neexistuje.

Karosa B 731 ev. č. 238 (r. v. 1995, ex DP Praha) na lince 7 u zastávky Vodní.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006

Solaris Urbino 12 ev. č. 245 (r. v. 2006) v celovozovém reklamním polepu v garážích.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
Zajímavostí je náhradní autobusová doprava za trolejbus, na které se cestující přepravují zdarma. Přesto je i zde pro pořádek zaveden nástup předními dveřmi. V jiných městech platí na náhradní dopravě obvykle běžný tarif MHD.

Rozebraná vyřazená Karosa B 741 ev. č. 307 (r. v. 1993, ex DP Hradec Králové) v garážích.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006