Městská doprava ve Splitu
Split je velmi významným chorvatským sídlem. Kromě několika vysokých škol či průmyslových
podniků je to i město s nádherným historickým centrem, které je na jeho jižním okraji u moře.
Najdeme zde i mnoho zeleně - řadu ulic zdobí stromořadí či parky. Kuriozitou je gigantická
socha kněze Gorninského. Jednalo se o vůbec prvního kněze, který kdy kázal v chorvatštině.
Jeho pomník doslova vévodí svému okolí a vzbuzuje u všech úctu a obdiv. Je i opředen řadou
pověr. Kdo se prý dotkne jeho palce na noze, zaručeně se do Splitu ještě někdy vrátí.
A pokud si prý při tomto dotyku člověk něco přeje, určitě se mu to vyplní. První část
pověry je dle mých vlastních zkušeností pravdivá, u té druhé ještě nevím :-)
Split je tedy nejen nádherným městem, které se rozhodně vyplatí navštívit, ale také
dopravním uzlem. Kromě linkových autobusů nebo železnice je zde i výchozí bod několika
linek trajektů. Také zde samozřejmě najdeme i městskou hromadnou dopravu. V letech 1944-1972
se na ní podílely i trolejbusy, ale dnes se cestující musejí spolehnout již jen na
autobusovou trakci.

Schéma sítě městských autobusů ve Splitu.
sbírka Damir Holas
Městská autobusová síť ve Splitu je tvořena celkem 20 linkami:
Denní provoz
1 Starine - HNK
2 K. Sućurac - Trajektna luka
3 Lovrinac - Lora
4 Brda - HNK
5 Mejaši - Općina - Mejaši (polookružní linka)
6 Dragovode - HNK
7 Žnjan - Zvončac
8 Žnjan - Sv. Frane
9 Kocunar - Trajektna luka
10 Japirko - Trajektna luka
11 Pujanke - HNK
12 Sv. Frane - Bene
13 Kocunar - HNK
14 Brda - HNK
15 Duilovo - Trajektna luka
16 Ninčevići - HNK
17 Trstenik - Poljud
18 Dragovode - HNK (přes zastávku Tržnica)
21 Meje - Trajektna luka
Provoz je zajišťován od cca 5:00 do cca 23:45. Zajímavostí je, že na linkách č. 1, 2, 3, 4, 6 a 9 jsou v pátek večer v době od 23:00 do půlnoci přidány posilové spoje. V pracovní dny jezdí všechny uvedené linky, v neděli nejsou v provozu linky 7,11,13 (ta nejezdí ani v sobotu) a 14. Na většině linek jezdí kloubové autobusy. Intervaly se pohybují v rozmezí cca 15 - 20 minut, večer stoupají až ke 30 minutám. O volných dnech jsou intervaly přibližně kolem 20 minut. Zajímavé je, že ve Splitu není jako u nás rozlišena ranní špička, sedlo a odpolední špička, ale v době cca do 7 hodin ráno jsou na linkách delší intervaly, které se poté zkrátí (průměrně na výše uvedených 15 minut). Hustota spojů se pak opět začíná snižovat až kolem 19. hodiny večer.
Noční provoz
19 Brda - Mertojak
První spoje odjíždějí každý den ve 23:45, linka má pravidelný interval 60 minut. Poslední spoje jedou kolem čtvrté hodiny ranní. Typ vozů na této lince se mi zjistit nepodařilo.
Denní provoz
1 Starine - HNK
2 K. Sućurac - Trajektna luka
3 Lovrinac - Lora
4 Brda - HNK
5 Mejaši - Općina - Mejaši (polookružní linka)
6 Dragovode - HNK
7 Žnjan - Zvončac
8 Žnjan - Sv. Frane
9 Kocunar - Trajektna luka
10 Japirko - Trajektna luka
11 Pujanke - HNK
12 Sv. Frane - Bene
13 Kocunar - HNK
14 Brda - HNK
15 Duilovo - Trajektna luka
16 Ninčevići - HNK
17 Trstenik - Poljud
18 Dragovode - HNK (přes zastávku Tržnica)
21 Meje - Trajektna luka
Provoz je zajišťován od cca 5:00 do cca 23:45. Zajímavostí je, že na linkách č. 1, 2, 3, 4, 6 a 9 jsou v pátek večer v době od 23:00 do půlnoci přidány posilové spoje. V pracovní dny jezdí všechny uvedené linky, v neděli nejsou v provozu linky 7,11,13 (ta nejezdí ani v sobotu) a 14. Na většině linek jezdí kloubové autobusy. Intervaly se pohybují v rozmezí cca 15 - 20 minut, večer stoupají až ke 30 minutám. O volných dnech jsou intervaly přibližně kolem 20 minut. Zajímavé je, že ve Splitu není jako u nás rozlišena ranní špička, sedlo a odpolední špička, ale v době cca do 7 hodin ráno jsou na linkách delší intervaly, které se poté zkrátí (průměrně na výše uvedených 15 minut). Hustota spojů se pak opět začíná snižovat až kolem 19. hodiny večer.
Noční provoz
19 Brda - Mertojak
První spoje odjíždějí každý den ve 23:45, linka má pravidelný interval 60 minut. Poslední spoje jedou kolem čtvrté hodiny ranní. Typ vozů na této lince se mi zjistit nepodařilo.

Dětská jízdenka na MHD ve Splitu za 3 kuna (= cca 15 Kč).
sbírka Damir Holas
Ceny jízdenek se mi nepodařilo zjistit zcela přesně, pouze jsem v předprodeji dopravce,
kterým je firma Promet Split ( promet = doprava, provoz) a který se nachází u zastávky
Tržnica poblíž centra města sehnal výše uvedenou dětskou jízdenku za cca 15 Kč. Lze tedy
předpokládat, že normální plnocenná jízdenka bude zhruba ve dvojnásobné ceně. Z toho je vidět,
že jízdné je poměrně drahé.

Kloubový autobus MHD v zastávce HNK v srpnu 2003.
sbírka Damir Holas
Vozový park bohužel není na zcela nejlepší úrovni. Člověk, který využívá městské autobusy
v našich městech, je již zvyklý na určitý standard dopravy (alespoň u větších dopravních podniků).
Ve Splitu je bohužel realita poněkud jiná. I když postupně se zvyšující životní úroveň
Chorvatů je znát i v nákupu nových autobusů (viděl jsem několik "kloubáků" Mercedes),
značně ojetých vozů je stále většina. Na ulicích je možno vidět poměrně staré vozy s
hlučnými motory a značně dýmícími výfuky, kterým přísné emisní limity EURO x evidentně nic neříkají.
Věřme ale, že se i splitlským autobusům blýská na lepší doby a že časem se úroveň vozového parku
ještě zlepší. Jako doplnění možno dodat, že většina vozidel je v celovozových reklamách.

Kloubový autobus linky 3 na zastávce poblíž centra města v srpnu 2003.
Foto: Damir Holas

Kloubový autobus MHD linky 9 na zastávce Tržnica v srpnu 2003.
Foto: Damir Holas

Zastávkový označník používaný ve Splitu pro městské i linkové autobusy jezdící mimo Split.
Foto: Damir Holas

Kloubový autobus MHD poblíž sochy kněze Gorninského.
Vzadu se blíží jeden z novějších kloubových Mercedesů.
Vzadu se blíží jeden z novějších kloubových Mercedesů.
Foto: Damir Holas

Kola splitských autobusů se nezastaví ani v noci, což dokazuje tento snímek u zastávky Tržnica.
Foto: Damir Holas