Články

Metro na sever Prahy - 3. díl

Výstavba metra IV.C2 v roce 2007

Poprvé v roce 2007 jsem se byl na stavbu metra IV.C2 podívat v únoru. V té době již dostávala velmi konkrétní obrysy budoucí stanice Střížkov, takže jsem neodolal a "tasil" fotoaparát...
Zajímavá konstrukce stanice Střížkov.
Zajímavá konstrukce stanice Střížkov.
Foto Damir Holas (únor 2007)
Pohled na konstrukci stanice od zastávky Sídliště Prosek směr Ďáblice.
Pohled na konstrukci stanice od zastávky Sídliště Prosek směr Ďáblice.
Foto Damir Holas (únor 2007)
V září 2007 se stanice stala jedním z objektů zpřístupněných během tradičního Dne otevřených dveří DP Praha.

První metro na úseku IV.C2 - 7. 1. 2008

Sedmý lednový den roku 2008 se významně zapsal do historie úseku IV.C2 a potažmo i do historie celého pražského metra. Toho dne se první dodaná souprava metra typu M1 poprvé vydala na cestu z Ládví až do Letňan.
M1 Letňany
První dodaná souprava M1 zachycená v rámci zkušebního provozu ve stanici Letňany.
Foto Cipísek (7. 1. 2008) - http://foto-aktualne.mhdcr.biz

Napojování úseku IV.C2 (1. 2. - 3. 2., 22. - 24. 2. 2008)

Počátkem února byl vyloučen provoz metra C v úseku Kobylisy - Ládví, a to z důvodu napojování nového úseku IV.C2 na zbytek "céčka". Organizace provozu byla následující: v úseku Háje - Nádraží Holešovice se jezdilo bez omezení, ve zbývajícím úseku do Kobylis pendlovala jedna souprava M1. Mezi Kobylisy a Ládvím byly k dispozici pravidelné linky povrchové dopravy + prodloužené autobusové linky 103 a 187, které byly z Ládví, kde jsou jinak ukončeny, kvůli výluce prodlouženy až na konečnou Kobylisy.
Koncem měsíce (viz v nadpisu uvedené termíny) se výluka zopakovala, jen její organizace se změnila. Odpadl "pendl" z Holešovic do Kobylis, provoz metra byl zajištěn jen v úseku Háje - Nádraží Holešovice a celý vyloučený úsek obsloužila náhradní autobusová doprava X-C.
X-C
Toho času jeden z nejstarších kloubových autobusů DP Praha v pravidelném provozu, Karosa B741 evid. č. 6010 garáže Hostivař (r. v. 1992), pomáhal při výluce metra C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Ládví.
Foto Roman Vanka (24. 2. 2008) - http://www.citybus.cz

Zahájení zkušebního provozu na úseku IV.C2 (27. 4. 2008)

Konec dubna přinesl další střípek do historie provozu úseku IV.C2. Byl totiž zahájen zkušební provoz bez cestujících.

IV.C2 KONEČNĚ S CESTUJÍCÍMI! (8. 5. 2008)

Je státní svátek, čtvrtek 8. 5. 2008. Po šestnácté hodině se cestujícím poprvé otevírají vstupy do nových stanic Střížkov, Prosek a Letňany. Lidé zaplavují nástupiště, v tunelu se objevuje dvojice bílých světel, přijíždí první vlak. Úsek IV.C2 začíná po mnoha měsících výstavby a provozních zkoušek konečně sloužit cestujícím. V tento den je ale provoz ještě spíše atrakcí, protože neméně významné změny v návazné povrchové dopravě začínají platit až následující den, v pátek 9. května 2008, který je zároveň 34. výročím zahájení provozu pražské "podzemky". Při té příležitosti si dovolme malé srovnání: v roce 1974 se začínalo na jediné trase s 9 stanicemi o délce cca 7 kilometrů. V roce 2008 mají cestující k dispozici hned tři trasy s 57 stanicemi o délce 59 kilometrů. Pětivozové soupravy jsou do provozu vypravovány ze tří dep.
Změny v povrchové dopravě jsou poměrně značné. Nebylo by účelné je sem všechny vypisovat, proto případné zájemce odkážu na webové stránky Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy. Nutno ale podotknout, že v dalších měsících došlo k jistým korekcím, např. k posílení autobusové dopravy do Vysočan k metru B. Tato trasa byla u příležitosti zahájení provozu "céčka" do Letňan oslabena, což se ale u zdejších městských částí a jejich obyvatel nesetkalo s příliš velkým pochopením.
Podívejme se nyní na několik fotografií:
Střížkov.
Stanice Střížkov v odpoledním májovém slunci druhý den pravidelného provozu.
Foto Damir Holas (10. 5. 2008)
Střížkov.
Boční nástupiště stanice Střížkov. Nebyli tu ale jen cestující čekající na svůj spoj, spousta lidí si sem tento den udělala výlet a obdivovala novou stavbu.
Foto Damir Holas (10. 5. 2008)
Prosek.
Prostranství u obchodního domu Billa nedoplnily jen vstupy do metra, ale i zeleň a lavičky. Z významného přestupního uzlu mezi metrem a autobusy se tak stalo i místo pro posezení či setkávání, novou podobu dostal i Park přátelství, který je vlevo mimo snímek. Prosek si tedy díky metru nepolepšil jen po dopravní stránce...
Foto Damir Holas (10. 5. 2008)
Prosek.
Interiér stanice Prosek.
Foto Damir Holas (10. 5. 2008)
Letňany.
Konečná Letňany má jako jediná na úseku IV.C2 ostrovní nástupiště.
Foto Damir Holas (10. 5. 2008)
Letňany.
Konečná v Letňanech tak trochu připomíná stanici Zličín před výstavbou obchodních center. Jejím hlavním posláním je v současné době plnit funkci přestupního uzlu na návazné autobusy a poskytnout, v podobě parkoviště P+R, zázemí motoristům, kteří se prozíravě rozhodnou zanechat zde své dvouosé stroje a do centra metropole se dopravit MHD. Vlevo vidíme autobus linky 233, ten právě přijel z čakovického sídliště, vyložil své cestující a jede si na odstavou plochu užít zaslouženou přestávku. Nízkopodlažní autobus vpravo je nasazen na linku 195 a čeká ho ještě několikaminutová cesta přes letňanské sídliště na konečnou před závodem Avia.
Foto Damir Holas (10. 5. 2008)
Letňany.
Nástupní zastávky bezplatné kyvadlové dopravy do Obchodního centra Letňany a příměstských linek PID jsou trochu zastrčené a v sobotním provozu byly takřka liduprázdné... Není divu. Všechny linky totiž po výjezdu z terminálu staví ještě na nácestných zastávkách po jeho obvodu. Většina lidí čeká právě tam.
Foto Damir Holas (10. 5. 2008)
Letňany.
Trojice autobusů DP Praha čerpá přestávku na odstavné ploše terminálu Letňany. Fialový autobus v pozadí patří firmě Hotliner a za malou chvíli vyrazí k již výše zmíněnému obchodnímu centru.
Foto Damir Holas (10. 5. 2008)

ZAVEDENÍ PÁSMOVÉHO PROVOZU NA ÚSEKU IV.C2 (4. 1. 2009)

Dny a měsíce pravidelného provozu ukázaly, že vytížení nového úseku trasy C z Ládví do Letňan není tak vysoké, jako ve zbytku trasy, a proto bylo od 4. ledna 2009 přistoupeno k zavedení pásmového provozu. V pracovní dny od cca 6 do cca 19 hodin je proto každý druhý vlak veden pouze v trase Háje - Ládví. Mezi Ládvím a Letňany je tak od té doby interval ve špičce 5, v sedle potom 7 - 10 minut.

Ocenění stanice Střížkov (září 2009)

V pátek 18. 9. 2009 informoval zpravodajský server Idnes.cz v článku Lenky Polákové, že Evropská asociace ocelových konstrukcí udělila stanici metra Střížkov, dílu Ing. arch. Patrika Kotase, mezinárodní cenu za vzhled. Kromě "velrybího" tvaru porotu zaujal i vhodný podíl skla a oceli. Oceněné stavby jsou navíc vybírány i podle přínosu pro obor ocelových konstrukcí. Stanice Střížkov se tak tímto oceněním zařadila po bok takových staveb, jako je třeba Mariánský most v Ústí nad Labem nebo, pokud se podíváme i za hranice naší země, koncertní hala v Kodani.