Články

 

Zastávka Koleje Strahov v bezbariérové úpravě

Asi jsme to už někdy zažili všichni - autobus přijel do zastávky a zastavil tak "šikovně", že mezi ním a nástupní hranou byla mezera. My pohybliví ji bez potíží překročíme, ale městskou dopravu využívají i osoby méně pohyblivé (např. starší či tělesně postižení lidé nebo matky s kočárky) a pro ty to může být problém. Proto je žádoucí, aby vozidla zastavila u nástupní hrany co nejblíže. A právě proto byl v Německu vyvinut tzv. "kasselský" obrubník, který umožňuje odvalování kola vozidla bez toho, že by došlo k poškození pneumatik. Autobus se navíc maximálně přiblíží k nástupišti a obrubník je v obdobné výšce, jako nástupní hrana vozidla, což rovněž usnadňuje nastupování. Výhody tohoto obrubníku se tak projeví zejména v součinnosti s nasazováním nízkopodlažních vozidel. V tomhle je na tom Praha naštěstí dobře, protože významný podíl ve vozovém parku autobusů tvoří právě nízkopodlažní vozy.
Celkový pohled na novou úpravu zastávky.
Celkový pohled na novou úpravu zastávky.
Foto Damir Holas (září 2004)
V ČR jsou již nějakou dobu tyto obrubníky používány např. v Ostravě či Teplicích. V Praze se poprvé objevily na zastávce Koleje Strahov ve směru na Stadion Strahov.
Citybus linky 217 na nově upravené zastávce Koleje Strahov.
Citybus linky 217 na nově upravené zastávce Koleje Strahov.
Foto Damir Holas (září 2004)
Lze si jen přát, aby se takovéto zastávky v pražské autobusové síti množily a množily...