Články

Linka 292 aneb Premiéra elektrobusu v PID

Zeus.
Seznamte se, prosím - elektrobus Zeus nasazený na linku 292.
Michal Lošťák (2010)
Malá Strana, jedna z nejstarších a bezpochyby nejmalebnějších částí našeho hlavního města, je s historií pražské městské autobusové dopravy spjata velmi těsně. Vždyť právě zde zkoušely tehdejší Elektrické podniky, jakožto provozovatel MHD, provozovat první autobusovou linku. Slovo "zkoušely" vypadá možná nepatřičně, ale je celkem na místě. Technická nevyzrálost tehdejších vozidel a náročný terén totiž způsobovaly četné problémy a výpadky provozu. Autobusy se v malostranských ulicích objevovaly jen v letech 1908 - 1909. Znovu vyjely až roku 1925, ale v jiných oblastech Prahy a obyvatelé Malé Strany se museli nadále spoléhat jen na tramvaje.
Nemocnice pod Petřínem.
Elektrobus Zeus linky 292 na konečné Nemocnice pod Petřínem.
Foto Michal Lošťák (2010)
Jenže tramvajové koleje zdaleka nevedou všude a například pacienti a zaměstnanci Nemocnice milosrdných sester sv. Karla Boromejského (Nemocnice pod Petřínem) museli od nejbližší tramvajové zastávky na Malostranském náměstí šlapat notný kus cesty po svých. Míst v Praze 1 s problematickou dopravní obslužností je ale více a proto se radnice této městské části rozhodla příslušné lokality vytipovat a postupně v nich zavést minibusové linky. Jako první přišla na řadu právě Malá Strana.
Malostranské náměstí.
Elektrobus Zeus linky 292 opouští zastávku Malostranské náměstí.
Foto Michal Lošťák (2010)
Nebylo to ale úplně jednoduché, neboť radní žádali ekologický pohon. Dopravce Veolia Transport Praha nabízel vozy na stlačený zemní plyn, ale nakonec vyhrál pražský DP s elektřinou. Původní záměr zakoupit elektrobusy od koncernu Irisbus nakonec nevyšel a dopravce proto sáhl po modelu Zeus M 200 E z Itálie. Tyto vozy s deseti místy k sezení se staly nejmenšími provozovanými autobusy DP Praha.
Náhrada.
I Zeus má svoje dny - v takovém případě nastupuje některý z naftových Ikarusů E91. Jeden z nich je zachycen při odbočování z Malostranského náměstí do Karmelitské ulice.
Foto Mop (23. 1. 2010) - staženo z www.tram-forum.com
I když výše zmíněné řádky vypadají jako selanka, bez jistých "porodních komplikací" se zavedení nové linky neobešlo. Kvůli peripetiím s výběrem vhodného modelu se posunul termín zahájení provozu a když už autobusy do hlavního města dorazily a 13. ledna 2010 zahájily provoz, začaly je stíhat technické problémy. Jak informuje Busportál, množství sněhu a mrazivé teploty způsobily zamrznutí vzduchové soustavy. Přerušení provozu linky to ale neznamenalo, neboť zaskočil minibus Ikarus E91. Právě s tímto modelem se původně počítalo pro zahájení provozu (dodání elektrobusů se zpozdilo, proto se uvažovalo o zahájení provozu bez nich s tím, že do dodání a zprovoznění by byly zastoupeny právě Ikarusy), nicméně problémy s průjezdností v některých částech trasy jejich rutinní každodenní provoz znemožnily.
Schema.
Schema trasy linky 292.
Zdroj: http://www.dpp.cz
Linka je v provozu celodenně a celotýdenně od 5:30 do 20:00 v intervalu 15 minut. K dispozici jsou 2 minibusy ZEUS přidělené garáži Hostivař, nikdy ale nejsou v provozu současně - jeden se nabíjí v areálu nemocnice, druhý jezdí. Jako zajímavost lze uvést, že některé části vozu jsou zaplombovány a autobusy procházejí pravidelnými bezpečnostními kontrolami. Trasa totiž vede kolem americké ambasády. Jiná ambasáda, tentokrát německá, pro změnu zhatila zřízení jedné z plánovaných zastávek před svou budovou, a to z bezpečnostních důvodů. I přes tyto problémy ale linka plní svůj hlavní účel a pokud se tu elektrobusy osvědčí, není důvod, aby nemohly vyjet i do jiných částí hlavního města, které jsou zatím pro veřejnou dopravu zapovězeny.