Linka 292 aneb Premiéra elektrobusu v PID

Seznamte se, prosím - elektrobus Zeus nasazený na linku 292.
Michal Lošťák (2010)
Malá Strana, jedna z nejstarších a bezpochyby nejmalebnějších částí našeho hlavního města, je s historií pražské
městské autobusové dopravy spjata velmi těsně. Vždyť právě zde zkoušely tehdejší Elektrické podniky, jakožto
provozovatel MHD, provozovat první autobusovou linku. Slovo "zkoušely" vypadá možná nepatřičně, ale je celkem na místě.
Technická nevyzrálost tehdejších vozidel a náročný terén totiž způsobovaly četné problémy a výpadky provozu. Autobusy
se v malostranských ulicích objevovaly jen v letech 1908 - 1909. Znovu vyjely až roku 1925, ale v jiných oblastech
Prahy a obyvatelé Malé Strany se museli nadále spoléhat jen na tramvaje.

Elektrobus Zeus linky 292 na konečné Nemocnice pod Petřínem.
Foto Michal Lošťák (2010)
Jenže tramvajové koleje zdaleka nevedou všude a například pacienti a zaměstnanci Nemocnice milosrdných sester sv. Karla
Boromejského (Nemocnice pod Petřínem) museli od nejbližší tramvajové zastávky na Malostranském náměstí šlapat notný kus
cesty po svých. Míst v Praze 1 s problematickou dopravní obslužností je ale více a proto se radnice této městské části
rozhodla příslušné lokality vytipovat a postupně v nich zavést minibusové linky. Jako první přišla na řadu právě
Malá Strana.

Elektrobus Zeus linky 292 opouští zastávku Malostranské náměstí.
Foto Michal Lošťák (2010)
Nebylo to ale úplně jednoduché, neboť radní žádali ekologický pohon. Dopravce Veolia Transport Praha nabízel vozy na
stlačený zemní plyn, ale nakonec vyhrál pražský DP s elektřinou. Původní záměr zakoupit elektrobusy od koncernu Irisbus
nakonec nevyšel a dopravce proto sáhl po modelu Zeus M 200 E z Itálie. Tyto vozy s deseti místy k sezení se staly nejmenšími
provozovanými autobusy DP Praha.

I Zeus má svoje dny - v takovém případě nastupuje některý z naftových Ikarusů E91. Jeden z nich je zachycen při odbočování z Malostranského náměstí do Karmelitské ulice.
Foto Mop (23. 1. 2010) - staženo z www.tram-forum.com
I když výše zmíněné řádky vypadají jako selanka, bez jistých "porodních komplikací" se zavedení nové linky neobešlo.
Kvůli peripetiím s výběrem vhodného modelu se posunul termín zahájení provozu a když už autobusy do hlavního města
dorazily a 13. ledna 2010 zahájily provoz, začaly je stíhat technické problémy. Jak informuje
Busportál, množství sněhu a mrazivé teploty
způsobily zamrznutí vzduchové soustavy. Přerušení provozu linky to ale neznamenalo, neboť zaskočil minibus Ikarus
E91. Právě s tímto modelem se původně počítalo pro zahájení provozu (dodání elektrobusů se zpozdilo, proto se
uvažovalo o zahájení provozu bez nich s tím, že do dodání a zprovoznění by byly zastoupeny právě Ikarusy), nicméně
problémy s průjezdností v některých částech trasy jejich rutinní každodenní provoz znemožnily.

Schema trasy linky 292.
Zdroj: http://www.dpp.cz
Linka je v provozu celodenně a celotýdenně od 5:30 do 20:00 v intervalu 15 minut. K dispozici jsou 2 minibusy ZEUS
přidělené garáži Hostivař, nikdy ale nejsou v provozu současně - jeden se nabíjí v areálu nemocnice, druhý jezdí. Jako
zajímavost lze uvést, že některé části vozu jsou zaplombovány a autobusy procházejí pravidelnými bezpečnostními
kontrolami. Trasa totiž vede kolem americké ambasády. Jiná ambasáda, tentokrát německá, pro změnu zhatila zřízení
jedné z plánovaných zastávek před svou budovou, a to z bezpečnostních důvodů. I přes tyto problémy ale linka plní svůj
hlavní účel a pokud se tu elektrobusy osvědčí, není důvod, aby nemohly vyjet i do jiných částí hlavního města, které
jsou zatím pro veřejnou dopravu zapovězeny.