!-- -->
Další fotky naleznete ve fotogalerii.
Tramvaje v pražských Radlicích - 3. díl
Říjen 2008 - tramvají konečně až na Radlickou

První tramvaj konečně na Radlické! Byť zatím jen v rámci zkušební jízdy...
Foto Michal Lošťák (10. 9. 2008)
Do října 2008 byla celá trať od Ženských domovů ve výluce, 3.října 2008 pak byl slavnostně zahájen provoz nejen původní rekonstruované trati k Laurové, ale i nového úseku do obratiště Radlická. První zkušební jízda se uskutečnila o necelý měsíc dříve. Nová trať navazuje na stávající u bývalého obratového trojúhelníku Laurová, pokračuje 741 metrů dále směrem ke stanici metra B. U křižovatky „Na Laurové“ je přesunutá zastávka Laurová. Původní zastávka zanikla, ale protože by pro obsluhu přilehlé zástavby chyběla, byla kousek od původní Laurové zřízena nová zastávka Braunova.

Vůz T6A5, který obstaral první zkušební jízdu na Radlickou, pózuje fotografovi v nové zastávce Laurová směr Anděl.
Foto Michal Lošťák (10. 9. 2008)
Trať je dále vedena středem stávající komunikace, která má tedy nově v každém směru jenom jeden jízdní pruh, až před místní školu, kde je zřízena zastávka Radlická škola. Právě v těchto místech, v parku jižně od ulice, končila původní trať. Nová trať však dále směřuje uprostřed komunikace až před budovu ČSOB, kde ulici, lomící se vlevo, opouští a směřuje na novou smyčku Radlická, vzniklou právě před budovou ČSOB.

A tady už záběr z pravidelného provozu. Do výstupní zastávky právě dorazil vůz T3SUCS z 80. let minulého století.
Foto Michal Lošťák (4. 10. 2008)
Nový úsek napájí nová měnírna "Radlice", která vznikla jako novostavba vedle nové trati v úseku Laurová - Škola Radlice. Na novou trať zamířila trochu neočekávaně linka č. 7, která i přes svůj handicap, že se úplně vyhýbá středu města, dokázala cestující přilákat. Zde je nutno poznamenat, že trať byla dostavěna de facto jako nutnost pro obracení tramvají po zrušení tramvajového trojúhelníku Laurová, proto zde nikdo ani neočekával žádné přepravní zázraky. Snad i to je důvodem, proč byla zvolena vcelku dopravně nevýrazná linka č. 7. Pozorování v prvních dvou měsících ale ukazuje, že i přesto si lidé cestování tramvají do těchto míst rychle oblíbili a dokonce i volba dvouvozové linky v pracovní dny se ukázala jako velmi prozíravá, neboť sólo vozy, které byly pro trať na Laurovou typické a vcelku dostačující, by k uspokojení současné poptávky, alespoň v přepravních špičkách, rozhodně nestačily.

Jedna z prvních dodaných souprav vozů T6A5 z roku 1995 zastavila u radlické školy, odkud bude pokračovat na novou smyčku Radlická.
Foto Damir Holas (7. 10. 2008)
Držme palce, aby zde tato tramvajová trať zůstala déle, než její předchůdkyně.

Linka 6 se po otevření tratě na Radlickou dočkala jednak změny trasy, kdy z Anděla nově pokračuje místo "sedmičky" po Plzeňské ulici na smyčku Kotlářka a jednak omezení provozu jen na pracovní dny. Na snímku je sólo vůz T3R.P nasazený právě na "šestku" zachycen v zastávce U Zvonu. Na Kotlářku mu zbývají poslední dvě zastávky.
Foto Damir Holas (7. 10. 2008)
Zmiňme se ještě krátce o zajištění náhradní autobusové dopravy. Ta během výluky musela několikrát změnit svou trasu v souvislosti s postupem stavebních prací (koncem srpna 2008 dokonce jezdila poměrně velkou oklikou přes Dívčí hrady ke stanici metra Radlická a odtud již přímo přes Laurovou zpět na Anděl). Kromě toho byla ale od zastávky Na Knížecí přesměrována na novou konečnou Anděl, aby se zlepšily přestupní vazby na tramvajové linky projíždějící touto lokalitou. Radličtí tak navíc získali přímé spojení k obchodům umístěným v oblasti. V závěru výluky dokonce autobusům posloužila i nově vybudovaná trať – vozy jedoucí směrem na Anděl stavěly v nově vybudovaných zastávkách Škola Radlice a Laurová. Po celou dobu výluky zůstala dopravcem společnost Hotliner, která linku zajistila především Karosami B731 a B732, někdy sem zajela i novější Karosa B932 původně nasazovaná na bezplatných linkách k Tescu Letňany, které dopravce provozoval od února 2006 (kdy je převzal od DP Praha) do konce srpna 2008, kdy jej vystřídala společnost Libora Valenty se sídlem v Mezouni.

Snímek z deštivého červencového dne dokumentuje ukončení linky X6 u Anděla.
Foto Michal Lošťák (10. 7. 2008)

Autobus linky X6 v zastávce Škola Radlice. Ta několikrát změnila svou polohu. Snímek je z Pechlátovy ulice, která je rovnoběžná s Radlickou. Za parkem viditelným v pravé části snímku se nachází základní škola, která dala zastávce jméno a i tramvajová trať, tehdy ještě jen v podobě staveniště.
Foto Michal Lošťák (29. 7. 2008)
Další fotky naleznete ve fotogalerii.