Články

Stávka pražských tramvajáků 3.2.2003

To, že v pondělí 3.2.2003 proběhla stávka řidičů pražských tramvají, jistě víte. Ne všichni jste mohli být na místě a pozorovat, co a jak jezdí. Proto se pokusím Vám to alespoň trochu přiblížit.
Začnu možná trochu od lesa - v neděli ráno jsem jezdil na lince 889/19 (B1 Zličín-Smíchov). Při střídání se mne kolega ptal, jestli něco nevím o chystané stávce tramvajáků - hlavně kdy se bude konat. Domníval jsem se, že stávka musí být 24 hodin dopředu ohlášena a musí být zaslány i seznamy účastníků, proto jsem prohlašoval cosi o tom, že zítra určitě NE! Z omylu mne vyvedl telefonát mého autobusového vedoucího asi o hodinu a půl později. Říkal abych přišel ráno ve čtyři do práce a připravil se na to, že budu jezdit. Nebral jsem to příliš vážně - takových hrozeb stávky už bylo...
Ve 3:30, když jsem čekal na služební autobus, projela kolem noční linka 54 v sestavě 2xT6. Kluci, co jeli do práce se mnou, říkali, že viděli na noční lince 52 také soupravu, 2xT3. Za normálních okolností jezdí v noci soupravy jen 24.12. a 31.12. Ve výpravně výpravčí rozděloval mezi přivší řidiče linky náhradní dopravy. Dostal jsem jakousi 823 (X-23) a šel jsem zjistit vůz ke garážmistrovi. Asi bych to ani nebyl já, kdybych se spokojil s kterýkoli vozem. Chtěl jsem nejstarší "kloubák" evid.č. 6001 (ten jsem si brával i na tehdy provozovanou náhradní linku B1) a tak jsem si musel ještě vyměnit službu za linku 881 (X-B).
Najížděl jsem do Řep a tak jsem koukal, kde uvidím některou denní tramvaj a ono nic - jen ty spřažené noční. Na konečné Sídliště Řepy už stály na vnější koleji, kde obrací linka 9, připravené náhradní autobusy. Interval do 5:15 byl pět minut, potom dvě. Na vnitřní koleji stála souprava 2xT6, se kterou tam pak popojížděl tramvajácký dispečer. Byla nejspíš po noční a její řidič už odmítl pokračovat. Než jsem odjel, přijely ještě dvě soupravy - jedna 2xT6 s orientací linky "3 Hlubočepy" a druhá 2xT3 bez orientací. Obě odjely po prostřední koleji kamsi i s cestujícími.
Pro linky náhradní dopravy dostali řidiči plánky a pokud to šlo, měli jezdit mimo koleje. Dokonce byly všude i přenosné zastávkové sloupky. Při jízdě do města jsem zpočátku moc tramvají nepotkával (většinou to byly vozy po noční s různým označením - buď jako noční linky nebo bez cedulí, případně s vytištěnými papíry na formátu A4) a ani cestujících moc nejelo. Dokonce i ulice byly bez problémů průjezdné. Teprve po šesté hodině se začaly objevovat tramvaje ve větším počtu. Na Palmovce byl autobusový terminál skoro plný, a tak dispečeři posílali jeden autobus za druhým. Doprava pomalu houstla. Průjezd z Lazarské na Palackého náměstí byl doslova utrpení. Kolona tramvají a autobusů - poposkakující had a hra na nervy. Tramvají už jezdilo poměrně dost, ale často úplně jinde než měly. Taková sólo dvojka o půl osmé ráno u krematoria Motol (do centra) určitě nejela ani z Petřin ani z Červeného Vrchu. Na konečné Sídliště Řepy už tramvaje obsazují vnější i střední kolej. Autobusům zůstává jen vnitřní kolej, normálně určená pro linku 7, ale i tak jsou zde v přesile a zabírají i větší část mezistaničního úseku Blatiny - Sídl. Řepy.
Začíná "boj o cestujícího". Tramvaje mají své zákazníky na pravidelných zastávkách, ale přeci jen jich je stále málo - tedy těch tramvají, cestujících je až až. U autobusových zastávek je jen hrstka cestujících a tak někteří řidiči jezdí po tramvajovém pásu i v místech, kde mají jet po silnici. V centru jedeme po kolejích všichni - jinudy to ani nejde a všichni už jsme plní. To víte, taková sólo devítka - to je síla. Nic naplat - autobusy ale na koleje nepatří. V Jindřišské mi protijedoucí rozbil zrcátko.
V 8:45 jedu do garáže, protože linka X-B je již tramvajemi zajištěna. Panuje tu čilý ruch. Je potřeba se připravit na odpoledne, kdy je očekávána druhá vlna stávky. Také některé vozy vyjely místo na svou šejdrovou linku na celodenní náhradní dopravu a tak je potřeba jim najít řidiče na vystřídání a další řidiče na ráno nevypravené šejdry. Odpoledne už nesmí v autobusové síti chybět ani jeden vůz. Odpoledne vyjíždím na linku 223 (teď už s vozem B732 evid.č. 5735). Na Lehovci fotím některé tramvaje bez cedulí. Jeden řidič mi říká, abych ho nefotil. Vysvětluji mu, že si fotím tu tramvaj. Teď už nic nenamítá a ještě se dozvídám, že ráno v půl šesté střídal kolegu po noční. Přeci ho tam nenechá sedět celý den - takto se stávka nedělá. Koukám na hodinky a zjišťuji, že už mu moc do 11 hod. výkonu nezbývá. Střídání kdo ví kdy...
V úterý jsem jsem jel do Řep pro změnu tramvají. V žižkovské výpravně vládne bojová nálada mezi zastánci a odpůrci stávky. Na jedné věci ale shodují: příprava byla nedostatečná a zbytečně uspěchaná.
Nejstarší (a dnes už vyřazená) pražská kloubová Karosa evid.č. 6001 na náhradní autobusové dopravě při stávce tramvajáků v zastávce Karlovo náměstí.
Nejstarší (a dnes už vyřazená) pražská kloubová Karosa evid.č. 6001 na náhradní autobusové dopravě při stávce tramvajáků v zastávce Karlovo náměstí.
Foto www.citybus.cz (3.2.2003)
Linky náhradní dopravy během stávky 3.2.2003
Označení linky (v závorce interní)Trasa (kurzívou poznámky)
X-1 (801)Petřiny - Hradčanská - Špejchar
X-7 (807)Karlovo náměstí - Albertov - Otakarova -Koh-i-noor
X-12 (812)Anděl - Újezd - Malostranská
X-21 (821)Levského (T) - Sídliště Modřany - Národní divadlo (po trase linky 21)
X-23 (823)Kubánské náměstí - Koh-i-noor - Náměstí Míru - Karlovo náměstí (vypravení: 20 vozů)
X-24 (824Palmovka - Bulovka - Ke Stírce
X-25 (825)Špejchar - Letenské náměstí - Strossmayerovo náměstí
X-26 (826)Želivského - Olšanské náměstí - Masarykovo nádraží
X-B (860)Palmovka - Vltavská - Bílá labuť - Masarykovo nádraží - Václavské náměstí - Karlovo náměstí - Anděl - Kotlářka - Sídliště Řepy (Jen na této lince měly jezdit kloubové autobusy. Vypravenost byla asi 60 vozů.)
Původní označení linky X-B bylo 881; toto číslo je však vyhrazeno náhradní autobusové dopravě za metro a tak muselo být nahrazeno jiným číslem, aby faktura za zajištění autobusů přišla skutečně na DP - Elektrické dráhy. Pravidelná linka 207 byla prodloužena z Ohrady na Spojovací (přidáno 10 vozů). V autobusech byly při stávce nahraty fiktivní jízdní řády a tak autobusy vyhlašovaly všechny zastávky, které byly předem dohodnuty (ono se občas zastavovalo i jinde).
Vypravení vozů z garáže Hostivař na náhradní dopravu během stávky řidičů tramvají 3.2.2003
Evid.č.Linka/pořadí, poznámky
5833823/1
7047823/2
5864823/3
5725823/4
5835823/5
5596823/6
7449823/7
5837823/8
5354823/9
5403823/10
5609823/11
5347823/12
7175823/13
6083823/14, kloubový
5896823/15
4035823/16
5903823/17
5832823/18
7241823/19
7365823/20
7168826/6
7239826/7
5728826/8
7376826/17
6001860/36
6085860/37, kloubový. Bez využití poslán zpět do garáže a po výměně vozu pokračoval na vypadlém pořadí pravidelné linky 183.