Články

Souboj IAD a MHD v Praze 3:0

V létě 2004 probíhal v pražských ulicích jakýsi neoficiální souboj dvou druhů dopravy: individuální a městské. A i když nerachotily zbraně a netekla krev, bylo to zajímavé. Co že se vlastně dělo? Od 7. července 2004 do 3. srpna 2004 se opravovala vozovka v Sokolovské ulici mezi Palmovkou a Invalidovnou ve směru do města. Říkáte si, že se to tramvají netýká? Jistě, ale při místním šetření, bylo zjištěno, že nákladní automobily jedoucí do centra po kolejích se nevyhnou tramvaji jedoucí z města. Po zvážení možných variant
  • zákaz IAD pro jízdu do města (resp. vozidel se šířkou nad 2,2 m)
  • zákaz jízdy tram z města
  • ukončení tram ve směru z města v zastávce Invalidovna
byla vybrána ta poslední varianta doplněná zákazem vjezdu vozidel nad 3,5 tuny ve směru do města (že by lehčí vozidla nemohla být široká více než 2,2 m?). Tramvajová linka 8 byla odkloněna přes Holešovice, "dvacetčtyřka" byla ve směru z města ukončena na přejezdu před zastávkou Invalidovna (dokonce tu byly zřízeny dvě výstupní zastávky!). V úseku Invalidovna-Palmovka nejezdilo nic s výjimkou metra a v úseku Palmovka-Sídliště Ďáblice zůstaly jen ostatní linky z počátku bez jakéhokoli posílení. Od 30. července byla v pracovní dny v celé trase posílena linka 25 (Vozovna Kobylisy-Kobylisy-Palmovka-Holešovice-Bílá Hora) přidáním druhého vozu. A autíčka - ta se bez velkého omezení dočkala náhrady dlažebních kostek za živičný povrch.
Úvrať na Invalidovně.
Úvrať na Invalidovně.
Foto Tomáš Mykl (27.7.2004)
Se zahájením prázdninového provozu byla zahájena výluka tramvajové dopravy v úseku Výtoň-Dvorce bez vyloučení IAD. Pro ztíženou průjezdnost uvedené oblasti individuální dopravou bylo rozhodnuto ukončit výluku ještě před koncem prázdnin a cestujícím MHD způsobit zmatky mimořádnou změnou linkového vedení. A tak nám opět vyhrála autíčka.
Druhou výlukou zahájenou se začátkem prázdnin byla oprava Chotkovy ulice. Při ní došlo k opravě tramvajové trati a betonové zdi, na které je položena silnice. Ačkoli se původně předpokládalo, že po ukončení opravy kolejí se tu nejprve objeví tramvaje a teprve 1-2 měsíce poté automobily, ale nakonec to dopadlo tak, že auta jezdila po tramvajovém tělese a náležitě MHD zdržovala...
Rekonstruovaná Chotkova ulice na Klárově.
Rekonstruovaná Chotkova ulice na Klárově.
Foto Marek Kasprowicz (léto 2004)
Sečtu-li to vše dohromady, pak se na mne nezlobte, ale MHD je socka, která s IAD prohrála 3:0. Je to opravdu nutné? Nebo to šlo i jinak?
Rekonstruovaná trať na Výtoni.
Rekonstruovaná trať na Výtoni.
Foto Tomáš Mykl (28.8.2004)