Carpentras

Carpentras na mapě
Úvodem
Toto malé nenápadné a nezajímavé městečko bychom našli v departementu Vacluse asi 25 km severovýchodně od mnohem známějšího Avignonu. Ostatně, také jste se ve škole při hudební výchově učili francouzskou lidovou písničku o Avignonském mostě?
Ze zajímavostí v okolí uveďme například Colorado du Rustrel - bývalé doly na okrovou hlinku. Kopce a hory, tvořené žlutobílooranžovým jílem dávají krajině neopakovatelný ráz a rozhodně stojí za návštěvu.
Vynechat nesmíme ani vyvěračku řeky Sorgue ve Fontaine-de-Vacluse, jedno z nejzajímavějších přírodních zřídel na světě. Řeka zde vyvěrá z 230 metrů hlubokého otvoru ve skále. Doporučuje se navštěvovat toto místo předvším na jaře, kdy je dostatek vody, v létě nás možná zklame pohled na jezírko uvnitř skály a vyschlé koryto řeky plné kamenů, z jehož dna pomalu vyvěrá malý potůček, měnící se v řeku teprve několik desítek či stovek metrů od zřídla.
Do třetice zmiňme opatstvé Sénanque ukryté v údolí mezi kopci a obklopené fialovými lány levandule.
Městská doprava

Provozovatelem je společnost TransCoVe. Doprava je zajišťována na třech pravidelných linkách, a to denně mimo neděli:
linka | |
1 | (Piscine Camping -) Pous du Plan - Terradou - La Charité (T) - Forum (Z) - Amandiers - Serres |
2 | Bois de L´Ubac - Terradou - Lycée Fabre - Amandiers |
3 | Bois de L´Ubac - Terradou - Maison de Retraite |
Síť městské dopravy doplňují tři linky účelové:
linka | |
"navette" | Terradou - Pôle Santé bílé písmenko H v modrém kroužku v záhlaví jízdních řádů dává tušit, že jde o linku k nemocnici |
"navette" | Terradou - Terres Blanches - Saint Roch - Eléphant - Amandiers - Terradou linka je v provozu od úterý do soboty, jízdní řád je doplněn symbolem proutěného košíku - že by tržiště? |
TAM: Terradou - Saint Ponchon - Alfred Rogier - Porte d´Orange - College Daudet (1 spoj ráno v pracovní dny) ZPĚT: College Daudet - Terradou - Pous du Plan - Émile Zola - Saint Ponchon - Alfred Rogier - Terradou (2 spoje odpoledne v pondělí, úterý, čtvrtek a pátek, ve středu pouze jeden spoj) linka je v provozu od pondělí do pátku ve dnech školního vyučování, jízdní řád doplňuje symbol školní brašny |
Pokud přihlédneme k velikosti města, dojdeme k závěru, že síť linek MHD je poměrně hustá. To ovšem ještě nic neznamená, pohledem do jízdních řádů totiž zjistíme, že na každé lince jede jen několik málo spojů denně. Mimo těchto jízdních řádů existuje také jízdní řád prázdninový, asi netřeba dodávat, že zde je počet spojů ještě menší.
Provoz městské dopravy zajišťují malé autobusy Heuliez GX 77. Dne 12.7.2004 byly v provozu pozorovány následující:
číslo | SPZ |
91703 | 6877 XK 84 |
91704 | 6875 XK 84 |
Dva vozy pravděpodobně postačují k zajištění provozu po celý den, není však vyloučeno, že do provozu tu a tam zasáhne ještě další vůz. Z toho tedy vyplývá, že autobusy v průběhu dne průběžně přejíždějí mezi jednotlivými linkami. Jízdní řády jsou po většinu dne sestaveny tak, aby byl umožněn přestup mezi oběma autobusy v zastávce Terradou, tak se jmenuje místní autobusové nádraží, sloužící i dálkovým linkám.

Autobus 91703 krátce před odjezdem z konečné linky číslo 1 "Piscine"
Foto Martin Janda, 12. 7. 2004
Tarif
Jednotlivé jízdné stojí 0,76 €, jízdenku zakoupíme u řidičky autobusu (výskyt řidičů na linkách MHD nebyl zaznamenán). Můžeme si zakoupit také karnet deseti jízdenek za 5,41 €, k dostání v autobuse nebo v informační kanceláři. Tam zakoupíme také měsíční předplatní jízdenku za 16,38 € (v červenci a srpnu si ji může zakoupit kdokoliv, po zbytek roku pouze školáci).
Postřehy náhodného cestujícího
Podívejme se nyní na městskou dopravu z pohledu náhodného cestujícího - turisty.
Jak poznáme zastávku? Žluté vodorovné dopravní značení a modrobílý zastávkový označník. Je na něm nápis TRA´m, název zastávky a čísla linek. Najdeme tu dokonce i plánek sítě a jízdní řády všech linek platný od září 2003. A protože nám autobus za chvilku přijede, počkáme si na něj, ať nemusíme do města pěšky. Čekáme, čekáme, autobus nikde. Po uplynutí "akademické čtvrthodinky" to vzdáme a vydáme se do města pěšky.

Zastávkový označník s jízdním řádem. Neplatným.
Foto Martin Janda, 12. 7. 2004
Ve městě sice tu a tam nějaký ten městský autobus potkáme, ale zcela v jiných časech a místech, než kde bychom je podle jízdního řádu čekali. To je ovšem nějaké podezřelé, proto se rozhodneme navštívit informační kancelář. Jak jsme se již dozvěděli z jízdních řádů, najdeme ji na adrese
Car Comtadins
192 avenue Clémenceau
84200 Carpentras
tel. 04 90 67 20 25
192 avenue Clémenceau
84200 Carpentras
tel. 04 90 67 20 25
Otevřeno by mělo být od pondělí do pátku od 8 do 12 a od 15 do 18 hodin. Protože je krátce před třetí a my máme chvilku čas, zajdeme se ještě cestou podívat na Terradou, třeba nám tamní jízdní řád řekne něco víc. A? Neřekl. On tam totiž vůbec není. Není tam dokonce ani zastávkový označník, autobusy zastavují jednoduše u jednoho ze stromů poblíž čekárny. No co se dá dělat, půjdeme tedy přece jen do informační kanceláře. Avenue Celémenceau je jen kousek od Terradou - dojdeme tedy na křižovatku a dáme se doleva. Ještě než dojdeme k železničnímu přejezdu, spatříme hledaný objekt na pravé straně ulice.
Informační kancelář slouží i pro potřeby dálkových a příměstských linek, poskytuje tedy informace i o provozu jiných dopravců. Letáček s jízdními řády najdeme volně přístupný ve stojanu a po prvním pohledu na titulní stránku je nám všechno jasné: "a partir du 30. juin 2003", platí od 30. června 2003! Podtrženo, sečteno, začaly prázdniny, a tak dopravce sáhl po prázdninových jízdních řádech z loňského roku. Letáčky s platným jízdním řádem (a s loňským datem) sice umístil do informační kanceláře, ale nějak už se nenamáhal vylepit platné jízdní řády na zastávky - a to je už 12. července, takže se dost sotva může vymlouvat na to, že něco nestihl.
Ano, i tohle je městská doprava v západní Evropě…..
Jízdní řád bychom měli, ale už teď tušíme, že to s jeho dodržováním bude takové nějaké všelijaké. Vždyť i Murphyho zákony definují jízdní řád jako "dokument, který naprosto přesně uvádí, kdy přibližně autobus pojede", ale teprve v Carpentras toto tvrzení dokázali skutečně uplatnit v praxi.

Autobus 91703 jako linka 1 na zastávce Terradou. Zastávkou se rozumí čekárna v pozadí, jako označník slouží ten strom vlevo. Že je 16:54 a autobus má touhle dobou teprve odjíždět z Pous du Plan směrem na Terradou, paní řidičce ani trochu nevadí.
Foto Martin Janda, 12. 7. 2004
Městská silniční síť je totiž tvořena jednosměrným okruhem o dvou až třech jízdních pruzích, uvnitř kterého se nachází historický střed města. Na okruh se pak napojují jednotlivé silnice spojující Carpentras s okolními městy. Ten okruh je pak od deseti hodin dopoledne až do tří odpoledne beznadějně ucpaný, auta i autobusy se zde pohybují krokem. Mezi nimi kličkují cyklisté, střídavě po silnici a po chodníku, podle toho, kde je právě více volného prostoru. Vyhrazené jízdní pruhy samozřejmě žádné - jednak na ně není místo a navíc, přece se nebude stavět vyhrazený jízdní pruh kvůli dvěma městským autobusům?!?
Jak ovšem vysvětlit, proč odjíždí autobus linky 1 z Amandiers v 17:28, tedy se sedmiminutovým náskokem (samozřejmě prázdný), z Piscine pak v 17:58 místo 18:00 (pro změnu naopak přeplněný) a trojka z Terradou do Bois de L´Ubac má více než desetiminutové zpoždění, ačkoliv je půl sedmé večer a město je už bez problémů průjezdné…..
Závěrem
Fuj!

Autobus 91704 stojí odstaven na autobusovém nádraží Terradou.
Foto Martin Janda, 12. 7. 2004