Autobusy v Hradci Králové

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 142 (r. v. 2003) vyjíždí na rychlíkové lince 24R z terminálu Hlavní nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
Autobusy zahájily v roce 1928 provoz městské hromadné dopravy v Hradci Králové a jediným dopravním prostředkem zde byly
až do roku 1949, kdy byl zahájen provoz trolejbusů. Ačkoli se v období od začátku 20. století do 20. let vážně
uvažovalo o výstavbě tramvajového provozu a z této doby je dokonce doloženo položení kolejí na Pražském mostě (mezi dnešními zastávkami
Adalbertinum a Ulrichovo nám.), nakonec tramvaje do hradeckých ulic nikdy nevyjely.

Vozy Karosa B 731 zleva ev. č. 209 na rychlíkové lince 24R a odstavená 214 (obě r. v. 1995) v terminálu Hlavní nádraží. Vůz 214 jezdí od roku 2008 u pražského dopravce Jaroslava Štěpánka.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
V současné době je v MHD Hradec Králové v provozu 19 běžných denních autobusových linek označených čísly 5, 9 - 19, 21 a 23 - 28.
V rámci těchto linek jsou vybrané ranní spoje vyhrazeny jako školní a označeny jako 5Š, 12Š, 16Š, 23Š a 25Š. Vybrané linky
mají rychlíkové varianty s označením 11R, 13R, 17R, 18R, 24R a 27R. Linka 24R jezdí pouze v odpolední špičce pracovních dnů
(kromě prázdnin), a to v intervalu 20 minut, ostatní linky jsou tvořeny pouze několika spoji v ranní nebo odpolední špičce.

Karosa Citelis 12M ev. č. 153 (r. v. 2005) na lince 12 v zastávce Obchodní dům TESCO.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
Noční provoz zajišťuje linka 0 se zvláštním tarifem (viz úvodní stranu).
Dopravní podnik města Hradce Králové, a.s. zajišťuje také provoz bezplatné autobusové linky T od nádraží k hypermarketu TESCO v Březhradě.
Dopravní podnik města Hradce Králové, a.s. zajišťuje také provoz bezplatné autobusové linky T od nádraží k hypermarketu TESCO v Březhradě.

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 126 (r. v. 1999) na lince 5 v zastávce Gočárova třída.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006

Karosa B 941 ev. č. 264 (r. v. 1998) na konečné linky 28 Hlavní nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
Jednotlivé autobusové linky mají více variant trasy a ve špičkách pracovních dnů jezdí v nepravidelných intervalech, v ostatních obdobích jsou
intervaly často pravidelné. Nejvýznamnější jsou linky číslo 9, 12, 14, 23, 24, 27 a 28, které jezdí ve špičkách pracovních dnů v intervalech
6 - 20 minut (často velmi promíchaných), v sedle mají dva nebo tři spoje za hodinu a o víkendu jezdí obvykle po 30 minutách.

Karosa B 941E ev. č. 265 (r. v. 1999) na lince 24 u zastávky Fakultní nemocnice B.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006

Karosa B 741 ev. č. 237 (r. v. 1996) odjíždí na lince 28 z obratiště Pod Strání.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
Autobusové linky jsou v dlouhých úsecích souběžné s trolejbusy, což je však nutné k tomu, aby byla vytvořena dobře fungující síť umožňující
přímé spojení ze všech lokalit k nádraží a většinou zároveň i do centra města. Nejvýznamnějšími lokalitami obsluhovanými pouze autobusy je
sídliště Moravské Předměstí (linky vedené na konečné Pod Strání a Podzámčí), konečná U Střelnice v Malšovicích, TESCO Březhrad a skladištní
oblast - konečná Vertex.

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 123 (r. v. 1999) s reklamou na městskou kartu v nástupní zastávce linky 16 Hlavní
nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006

Karosa-Renault CityBus 18M ev. č. 270 (r. v. 2004) v obratišti Pod Strání.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
Autobusy jsou vypravovány i na trolejbusové linky, především na pořadí linky 1 zajišťující spoje do Kluků, na kterém
nahrazují v případě poruchy jediný trolejbus s pomocným dieselovým agregátem (21Tr ACI ev. č. 50).

Karosa B 732 ev. č. 201 (r. v. 1993) na lince 17 u zastávky Hlavní nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006

Karosa Citelis 18M ev. č. 273 (r. v. 2005) na konečné linky 27 Pod Strání.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
Dopravní podnik města Hradce Králové vlastní zhruba 70 autobusů určených k provozu městské hromadné dopravy. Nejstarší vozy
běžné délky jsou typů Karosa B 732 z let 1992 - 1993 a B 731 z roku 1995. V letech 1996 - 2004 byl vozový park každoročně
obnovován nízkopodlažními autobusy Karosa-Renault CityBus 12M, na jejichž dodávky navázal v roce 2005 typ Karosa Citelis 12M
dodávaný dosud.

Karosa B 741 ev. č. 234 (r. v. 1995) na lince 24 v zastávce Obchodní dům TESCO.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006

Setkání vozů Karosa Citelis 18M zleva ev. č. 275 na lince 24 a 273 na lince 27 (oba r. v. 2005) v obratišti Pod Strání.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
Kloubové autobusy s podlahou v normální úrovni jsou zastoupeny vozy typů Karosa B 741 (1995 a 1996), B 941 (1997 a 1998) a
B 941E (1999). V letech 2003 a 2004 byly dodávány kloubové nízkopodlažní autobusy Karosa-Renault CityBus 18M, v roce 2005
vozy Karosa Citelis 18M.
Všechny autobusy kromě Karos B 732 jsou vybaveny automatickými převodovkami.
Minulostí už je v Hradci Králové provoz midibusů SOR B 7.5, které jezdí od ledna 2006 v MHD Most - Litvínov.
Všechny autobusy kromě Karos B 732 jsou vybaveny automatickými převodovkami.
Minulostí už je v Hradci Králové provoz midibusů SOR B 7.5, které jezdí od ledna 2006 v MHD Most - Litvínov.

Karosa B 732 ev. č. 289 (r. v. 1992), která je dnes jediným autobusem DP města Hradce Králové bez digitálních orientací,
vyjíždí na bezplatné lince TESCO z terminálu Hlavní nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 137 (r. v. 2002) na lince 12 u zastávky Pyrám.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
Autobusy MHD Hradec Králové jezdí v městském nátěru tvořeném kombinací barev červené, žluté, šedé a bílé nebo v celovozovém
reklamním nátěru, několik vozů je celých bílých.
Všechny autobusy v pravidelném provozu s cestujícími kromě Karosy B 732 ev. č. 289 nasazované na bezplatnou linku k Tescu jsou vybaveny digitálními orientacemi.
Všechny autobusy v pravidelném provozu s cestujícími kromě Karosy B 732 ev. č. 289 nasazované na bezplatnou linku k Tescu jsou vybaveny digitálními orientacemi.

Autobusy nejsou na pořadí trolejbusové linky 1 zajišťujícím obsluhu Kluků ničím neobvyklým - zde Karosa-Renault CityBus
12M ev. č. 108 (r. v. 1996) u zastávky Zvonička.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 114 (r. v. 1997) na lince 12 v zastávce Hlavní nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
Všechny Karosy B 732 prošly generální opravou. Nejstarší autobusy MHD v Hradci Králové nyní pocházejí z roku 1992, nejstarší vozy bez generální
opravy z roku 1995. Velká část vozů je nízkopodlažních. Spoje s garantovaným nasazením nízkopodlažního vozidla jsou vyznačeny pouze v jízdních
řádech linky 24, v jízdních řádech linek 9 a 14 je uvedeno, že "linka je zajišťována přednostně nízkopodlažními vozy".
Vozový park městských autobusů lze tedy považovat za velmi moderní.
Vozový park městských autobusů lze tedy považovat za velmi moderní.

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 131 (r. v. 2000) na lince 15 v zastávce Gočárova třída.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006

Autobusové garáže Dopravního podniku města Hradce Králové, jejichž areál v Pouchovské ulici je společný s vozovnou
trolejbusů.
Foto Lukáš Vrobel, 29. září 2006
Fotogalerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |