Den bez aut 2004

Na 22. září každoročně připadá Den bez aut. K této akci se připojil i Dopravní podnik města Liberce a připravil na víkend 18. a 19. září 2004 den otevřených dveří. Kromě toho se konaly ještě jiné doprovodné akce (např. den otevřených dveří v pivovaru Konrád ve Vratislavicích nad Nisou či autogramiáda humoristy Petra Urbana). My se ale budeme věnovat té části programu, která se týkala městské dopravy.
Jízdenka Den bez aut 2004
Jízdenka vydaná u příležitosti Dne bez aut.
Sbírka Damira Holase (18. 9. 2004)
Dopravní podnik města Liberce zpřístupnil zájemcům tramvajovou vozovnu v Nitranské ulici. Na dvoře byla výstavka vozového parku tramvají i autobusů. Zvláště zajímavé byly vozy 6MT evid.č. 117 nebo T4 a KT4, které byly v nedávné době pořízeny z německé Gery. První z nich je upraven na kolejový brus, druhý bude sloužit pro objednané jízdy. Z autobusů byl asi největším lákadlem tehdy nejnovější přírůstek vozového parku DP Liberec - Sor BN12. Vynikl i kloubový autobus Karosa B961E v provedení pro DP Brno, který měl upozornit na to, že stejné vozy se krátce poté objeví i v Liberci.
Vozovna Nitranská
Je kolem deváté hodiny ráno a liberecká vozovna čeká na první návštěvníky.
Foto Petr Dvorský (18. 9. 2004)
Otevřeny byly i haly vozovny, kde si bylo možno prohlédnout například vozy T3M ev.č. 52 a 55, které v současnosti procházejí prohlídkou. Prodávaly se zde také různé knihy, kalendáře, pohledy a další materiály s tématikou MHD. Velice zajímavá byla i výstavka modelů libereckých tramvajových vozů z 20. let minulého století.
Tramvaj 6MT ve vozovně
Při akci se návštěvníkům poprvé představila původně jablonecká tramvaj 6MT ev. č. 117, která se nyní v Liberci renovuje.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Akce byla rovněž příležitostí pro různé prezentace - na panelech se návštěvníkům představil nejen známý projekt Regiotram Nisa, ale třeba i návrh nové tramvajové trati do Rochlice. Společnost Stavby silnic a železnic zase představila fotografie původního stavu městské tramvajové trati a její následné rekonstrukce spojené se změnou rozchodu.
Prezentace Regiotram Nisa
Informační panely představily projekt regionální dopravy Regiotram Nisa.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Připraveny byly i vyhlídkové jízdy historickou tramvají Bovera ev.č. 78. Ta jezdila po trase Vozovna - Lidové Sady. V jízdním řádu ovšem byla poznámka, že v případě zvýšeného zájmu veřejnosti se bude z vozovny jezdit opačným směrem kratší trasou na smyčku Viadukt, aby se zájemci o jízdu rychleji prostřídali. Na odpolední dobu se plánovala jízda až do Jablonce, ale v sobotu 18. 9. se nakonec jelo jen do Vratislavic a plánovaná jízda do Jablonce proběhla až v neděli.
Tramvaj Bovera na Masarykově třídě
Historická tramvaj Bovera ev. č. 78 na zelení doslova zaplavené Masarykově třídě mezi Jezírkem a Severočeským muzeem.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Další část společného programu se konala i v sousedním Jablonci nad Nisou, a proto byla mezi oběma městy zavedena i historická autobusová linka. Do vozovny navíc po celou dobu konání akce dojížděly i pravidelné spoje meziměstské tramvajové linky 11, které jinak končí na terminálu Fügnerova.
Autobus Ikarus ve Vratislavicích
Jeden z Ikarusů, které zajišťovaly dopravu mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, právě projíždí po Tanvaldské ulici Vratislavicemi.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Celá akce byla velmi vydařená a asi nikdo z fandů veřejné dopravy, kteří se sjeli z řady koutů republiky, nelitoval. Je ale pravdou, že drobné nedostatky by se našly: historická autobusová linka z Liberce do Jablonce nad Nisou měla celkem dlouhý interval, takže i když na ní jezdily mj. kapacitní kloubové Ikary, řada lidí dala přednost prodloužené tramvajové lince 11, která tak byla dost vytížená. Autobusy sice také jelo hodně lidí, i když mohlo jich být možná víc... Ale ani to nemůže zkazit dojem z celého vydařeného programu. Bylo vidět, že pořadatelé se velice snažili. Za to jim patří velký dík a věřme, že se zase někdy něčeho podobného znovu dočkáme. Stálo to za to.