Den bez aut 2004
Na 22. září každoročně připadá Den bez aut. K této akci se připojil i Dopravní
podnik města Liberce a připravil na víkend 18. a 19. září 2004 den otevřených dveří.
Kromě toho se konaly ještě jiné doprovodné akce (např. den otevřených dveří
v pivovaru Konrád ve Vratislavicích nad Nisou či autogramiáda humoristy Petra Urbana).
My se ale budeme věnovat té části programu, která se týkala městské dopravy.

Jízdenka vydaná u příležitosti Dne bez aut.
Sbírka Damira Holase (18. 9. 2004)
Dopravní podnik města Liberce zpřístupnil zájemcům tramvajovou vozovnu v Nitranské
ulici. Na dvoře byla výstavka vozového parku tramvají i autobusů. Zvláště
zajímavé byly vozy 6MT evid.č. 117 nebo T4 a KT4, které byly v nedávné době
pořízeny z německé Gery. První z nich je upraven na kolejový brus, druhý bude
sloužit pro objednané jízdy. Z autobusů byl asi největším lákadlem tehdy nejnovější
přírůstek vozového parku DP Liberec - Sor BN12. Vynikl i kloubový autobus Karosa B961E
v provedení pro DP Brno, který měl upozornit na to, že stejné vozy se krátce poté objeví
i v Liberci.

Je kolem deváté hodiny ráno a liberecká vozovna čeká na první návštěvníky.
Foto Petr Dvorský (18. 9. 2004)
Otevřeny byly i haly vozovny, kde si bylo možno prohlédnout například vozy T3M
ev.č. 52 a 55, které v současnosti procházejí prohlídkou. Prodávaly se zde také
různé knihy, kalendáře, pohledy a další materiály s tématikou MHD. Velice zajímavá
byla i výstavka modelů libereckých tramvajových vozů z 20. let minulého století.

Při akci se návštěvníkům poprvé představila původně jablonecká tramvaj 6MT
ev. č. 117, která se nyní v Liberci renovuje.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Akce byla rovněž příležitostí pro různé prezentace - na panelech se návštěvníkům
představil nejen známý projekt Regiotram Nisa, ale třeba i návrh nové tramvajové
trati do Rochlice. Společnost Stavby silnic a železnic zase představila fotografie
původního stavu městské tramvajové trati a její následné rekonstrukce spojené se
změnou rozchodu.

Informační panely představily projekt regionální dopravy Regiotram Nisa.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Připraveny byly i vyhlídkové jízdy historickou tramvají Bovera ev.č. 78. Ta jezdila
po trase Vozovna - Lidové Sady. V jízdním řádu ovšem byla poznámka, že v případě
zvýšeného zájmu veřejnosti se bude z vozovny jezdit opačným směrem kratší trasou
na smyčku Viadukt, aby se zájemci o jízdu rychleji prostřídali. Na odpolední dobu
se plánovala jízda až do Jablonce, ale v sobotu 18. 9. se nakonec jelo jen
do Vratislavic a plánovaná jízda do Jablonce proběhla až v neděli.

Historická tramvaj Bovera ev. č. 78 na zelení doslova zaplavené Masarykově
třídě mezi Jezírkem a Severočeským muzeem.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Další část společného programu se konala i v sousedním Jablonci nad Nisou, a proto
byla mezi oběma městy zavedena i historická autobusová linka. Do vozovny navíc
po celou dobu konání akce dojížděly i pravidelné spoje meziměstské tramvajové
linky 11, které jinak končí na terminálu Fügnerova.

Jeden z Ikarusů, které zajišťovaly dopravu mezi Libercem a Jabloncem nad
Nisou, právě projíždí po Tanvaldské ulici Vratislavicemi.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Celá akce byla velmi vydařená a asi nikdo z fandů veřejné dopravy, kteří se sjeli
z řady koutů republiky, nelitoval. Je ale pravdou, že drobné nedostatky by se
našly: historická autobusová linka z Liberce do Jablonce nad Nisou měla celkem
dlouhý interval, takže i když na ní jezdily mj. kapacitní kloubové Ikary, řada
lidí dala přednost prodloužené tramvajové lince 11, která tak byla dost vytížená.
Autobusy sice také jelo hodně lidí, i když mohlo jich být možná víc... Ale ani
to nemůže zkazit dojem z celého vydařeného programu. Bylo vidět, že pořadatelé
se velice snažili. Za to jim patří velký dík a věřme, že se zase někdy něčeho
podobného znovu dočkáme. Stálo to za to.