Nízkopodlažní tramvaje
V devadesátých letech minulého století začalo být jasné, že má - li být městská
hromadná doprava konkurenceschopná vůči stále dynamičtěji se rozvíjející dopravě
individuální, bude nutné ji zpřístupnit všem vrstvám potencionálních zákazníků,
tedy třeba i starším lidem, tělesně postiženým nebo matkám s kočárky. Proto se
pomalu začalo s produkcí nízkopodlažních tramvají. Od nesmělých a díky
"spolehlivosti" takovýchto tramvají z produkce ČKD i krušných začátků jsme
nakonec dospěli do stavu, kdy jsou takové tramvaje už relativně běžné.
Jak vypadaly začátky nízkopodlažních tramvají v Liberci? V devadesátých letech
se po libereckých kolejích jeden čas proháněly hned dvě nízkopodlažní tramvaje
typové řady RT6. Jedna z nich, červeno - bílá, byla ale jen zapůjčená, později
Liberec opustila a nakonec skončila dosti neslavně ve šrotu. Druhý vůz si
dopravní podnik koupil, a proto má slušivý zeleno - bílo - žlutý městský kabát.
Nicméně s jeho spolehlivostí to je dosti neslavné, takže k velké škodě
libereckých cestujících stojí pouze ve vozovně.

Nízkopodlažní vůz RT6S se v příliš dobrém světle nepředvedl...
Na snímku pózuje ve smyčce Lidové sady.
Foto Jan Šlehofer (27. 10. 2003)
K průlomu došlo až v roce 2005, který byl celkově pro liberecké tramvaje docela
povedený. Poté, co se v létě po letech výluky vrátily do Horního Hanychova, kde
byla původní jednokolejná úzkorozchodná trať nahrazena moderní dvoukolejnou,
dorazily do města pod Ještědem i částečně nízkopodlažní tramvaje T3RPLF vzniklé
z legendárních vozů T3, které začala ČKD produkovat počátkem 60. let 20.
století. Vozy mají nízkopodlažní střední část, samozřejmostí je moderní
informační systém, úsporná elektrická výzbroj či pohodlné čalouněné sedačky.
Cena jedné modernizace je cca. 8,45 milionu Kč, přičemž na ni přispívá jak stát,
tak i město Liberec.
Oním významným datem, které se zapsalo do dějin tramvajové dopravy v podještědské
metropoli jako počátek snad už pravidelného provozu nízkopodlažních tramvají,
byla neděle 18. prosince 2005. Jejich dodávky započaly v listopadu 2005 prvními
čtyřmi kusy. Liberecký dopravní podnik navíc plánuje, že v dalších letech bude
jejich počet nadále vzrůstat. Počítá se s tím, že budou spřahovány do souprav
s vozy T3 s výzbrojí Progress a podlahou v normální výši, přičemž nízkopodlažní
vůz pojede jako první. Popřejme tedy těmto libereckým "nízkopodlažkám" a jejich
řidičům a cestujícím mnoho šťastných kilometrů bez nehod či poruch.

Nízkopodlažní vůz T3RPLF při zkušební jízdě na zasněžené konečné linky 3
v Horním Hanychově.
Foto Michal Chrást (27. 11. 2005)
Tento text byl zpracován s využitím tiskové zprávy DPML a podkladů od Ing. Tomáše
Krebse.