Tramvajová trať v Pražské a Moskevské ulici

V prosinci 2004 uplynulo 20 let od chvíle, kdy liberecké tramvaje opustily strmé a jednokolejné tratě v Pražské a Moskevské ulici a přesunuly se na novou trasu Rumunskou ulicí kolem zámku, kudy ostatně jezdí dodnes. SPVD se od pana Milana Guldana podařilo získat článek a několik fotografií Ing. Tomáše Krebse, které připomínají, jak dříve tramvaje v centru podještědské metropole jezdily. Níže vám získané materiály předkládáme a ještě jednou děkujeme za jejich poskytnutí.
Tramvajová trať v Pražské ulici
Dnes už modernizovaný vůz T3SUCS evid.č. 53 v Pražské ulici.
Foto Tomáš Krebs
Tramvaje před radnicí a v přilehlých ulicích začaly vozit své první cestující 25. 8. 1897 na lince od železničního nádraží k Městskému lesíku (dnes ZOO). Raritou v té době byl pravostranný provoz tramvají (auta a povozy jezdily vlevo až do druhé světové války). Důvodem bylo stoupání 97,2 promile v Pražské ulici, a tak se od počátku jezdilo "nahoru" Moskevskou. Od roku 1904 začala kolem radnice jezdit i linka do Růžodolu I k Letce, na druhé straně později prodloužená do Rochlice na Poštovní náměstí. Několikrát uvažované spojení Ruprechtic s centrem města v dochovaných projektech počítalo s napojením na existující kolejovou síť právě na dnešním Benešově náměstí. Od třicátých let minulého století pak jsou zaznamenávány myšlenky na přeložení tramvajových kolejí mimo centrum společně s vymístěním ostatní dopravy.
Tramvajová trať v Pražské ulici
Souprava vozů T2 v Pražské ulici.
Foto Tomáš Krebs
V roce 1960 přestala kolem radnice jezdit "dvojka" z Rochlice do Růžodolu I, která byla nahrazena autobusy a o čtyři roky později už tramvaj od Lidových sadů nejezdí ulicí Sokolskou kolem budovy hlavní pošty. V srpnu 1968 byly spojeneckými vojsky při invazi poškozeny objekty na východní straně náměstí a díky tomu byla omezena i tramvajová doprava. Uvedené domy se pak v osmdesátých letech dostaly do tak havarijního stavu, že se muselo urychleně hledat nové řešení.
Tramvajová trať v Pražské ulici
Vůz T2 právě sjel z Pražské ulice a vjíždí na Soukenné náměstí.
Foto Tomáš Krebs
V roce 1981 bylo upraveno kolejiště tak, aby tramvaje poškozené objekty objížděly a zastávky byly přesunuty do ulice 5. května. Toto provizorní řešení pak měla nahradit výstavba nového úseku dvojkolejné tratě kolem libereckého zámku v dnešní trase. Dne 11. prosince 1984 po ranní špičce přestaly tramvaje jezdit do Lidových sadů a všechny městské linky končily na náměstí před radnicí, kde byl i přestup na náhradní autobusovou dopravu. V nočních hodinách ze 14. na 15. prosince 1984 projely tramvaje Moskevskou ulicí, kolem radnice přes tehdejší náměstí Bojovníků za mír (dnes Benešovo) a ulicí Pražskou naposledy, 17. prosince 1984 byl zahájen provoz již v nové trase.
Tramvajová trať v Pražské ulici
Vůz T2 evid.č. 18 v Pražské ulici.
Foto Tomáš Krebs
Během následujících let zmizely z uvedených ulic a náměstí v rámci rekonstrukcí koleje, i když ne úplně. Tramvaje do dnešních dnů připomínají dva malé pomníčky: pár kolejnic v horní části Pražské ulice a výhybka v ulici Moskevské.
Tramvajová trať v Pražské ulici
Souprava T2 u liberecké radnice.
Foto Tomáš Krebs