Oslavy 110 let městské dopravy v Mariánských Lázních
Není to tak dávno, co se v Mariánských Lázních slavilo 100 let MHD ve stínu hrozícího rušení trolejbusového provozu. Po deseti letech se otázka zrušení nejmenšího trolejbusového provozu v České republice sice místy objeví, nicméně oslavy kulatého výročí proběhly za dobré nálady.
Důstojným vstupem do lázeňského města je bezesporu moderní terminál u vlakového nádraží.
Martin Fencl
Pro veřejnost byla připravena jízda dvěma historickými linkami - linkou 1, na které jezdil trolejbus Škoda 9 Tr PMDP a linkou 2, na které se proháněla legendární Škoda 706 RTO ze sokolovské divize společnosti Autobusy Karlovy Vary. Určitě příjemným překvapením byla i návštěva Karosy ŠL 11 z plzeňského ŠKODA-BUS klubu, která také zasáhla do provozu. Důvodem byl až nečekaný zájem cestujících, kdy hned při první jízdě došlo během několika zastávek k maximálnímu naplnění "erťáka" cestujícími a lidé na zastávce zoufale vyhlíželi další spoj.
Linka 2 vedla k hotelu Krakonoš, cíle většiny cestujících. K hotelu také jezdila posilová linka 7X.
Martin Fencl
Zatímco linka 2 vedla od nádraží přes Kolonádu k hotelu Krakonoš a zpět k nádraží, linkou 1 mohli cestující projet prakticky celou trolejbusovou síť mariánskolázeňského provozu. Po městě jezdila také posilová linka 7X, rovněž od nádraží k hotelu Krakonoš. Na ní mohli cestující spatřit "běžný" Karosa - Renault Citybus, ev.č. 32. I ten jezdil po městě velmi slušně obsazen. Ale abych se ještě vrátil k nádraží.
Karosa - Renault Citybus se blíží k Chebské křižovatce.
Martin Fencl
Mariánské Lázně jsem naposledy navštívil před čtyřmi lety. Z Chebu jsem tehdy přijel rychlíkem a zpět odjížděl autobusem. Můj první dojem z města nebyl nijak valný. Prostor před nádražím byl v poněkud zoufalém stavu, místy bylo těžké rozlišit, kde končí chodník a začíná silnice, při odjezdu autobusem jsem našel jen napůl stržený jízdní řád. Dnes, po čtyřech letech, jako bych přijel do jiného města. Nádraží krásně upravené a čisté. To samé před nádražím. Nový terminál je architektonicky zajímavě udělaný, cestujícím přijdou vhod světelné tabule s časy odjezdů. Nicméně, oproti minulým letům mi tu přišlo poněkud málo místa pro autobusy a trolejbusy. Chybělo mi tu více odstavné plochy pro výše zmíněné dopravní prostředky a i standartně "úzká" silnice. Stačí, aby jeden autobus zajel špatně do zálivu a řidič v širším osobním autě má problém ho objet. Také se mi nepodařilo najít místa pro autobusy NAD.
Hodně místa pro automobily, málo pro autobusy?
Martin Fencl
Také mě zarazil celkově menší počet spojů k nádraží z města, na druhou stranu, v mnohem větších Karlových Varech není situace o moc lepší.
Na nádraží byly rozvěšeny během oslav informační tabule o současnosti, ale i minulosti trolejbusového provozu nejen v Mariánských Lázních. Další tabule upozorňovaly také na různá úskalí trolejbusů ve světě. Cestující se také mohli dočíst, jak se jezdí v jiných městech, či jak se postupně vyvíjela výroba trolejbusů.
Úryvek jedné z tabulí.
Martin Fencl
Za cedulí projíždí Škoda 9 Tr.
Martin Fencl
Nejen na nádraží bylo živo. Ve městě lidé čekali jak na historické linky, tak na klasické trolejbusy a autobusy. Alespoň v době mé návštěvy jsem viděl vypraveny pouze Škody 24 Tr Citelis, zdejší dopravní podnik však vlastní i starší odkoupené Škody 14 Tr z Plzně. Autobusy zastupoval v provozu již zmíněný Citybus na lince 7X, na lince 13 jezdil bílý Sor B10.5, do provozu zasáhl i nejstarší autobus u podniku - Karosa B932. V provozu byl i turisty oblíbený autovláček dopravce Autobusy Karlovy Vary. Možná vás překvapí, že poslední nový trolejbus koupila společnost MDML v roce 2006 a poslední autobus v roce 2002. Vozový park dopravce tak začíná pomalu zastarávat.
Škoda 24 Tr Citelis u vlakového nádraží.
Martin Fencl
Co říci závěrem? Zbývá samozřejmě poděkovat všem, kteří se o akci zasloužili. Oslavy 110 let se totiž nadmíru povedly, radost lidí toho byla jasných důkazem. A také nezbývá než doufat, že při oslavách 120 let nebudou ve vzduchu stále viset otazníky nad budoucností trolejbusové dopravy v Mariánských Lázních.