Události z provozu 2003

Zima 2003

Na straně dopravního podniku došlo k velmi výrazným pozitivním změnám, které zahrnovaly mimo jiné i zájem o trolejbusovou dopravu. Díky tomu se do krásných městských barev oblékla další vozidla (45, 49, a později 46), dokonce 16. 2. 2003 byla u City servisu namontována nová sjízdná trolejová výhybka. Jedná se o tahovou výhybku Esko se stavitelným křížem. Potud by bylo vše v pořádku, jenže v té době se nechala slyšet radnice, konkrétně pan starosta Nosek a místostarosta Král, že trolejbusy jsou drahé, a že se počítá s jejich náhradou autobusy, a že je potřeba budovat další parkoviště v lázeňské zóně. O osudu trolejbusů se prý rozhodne během následujícího volebního období.
Mladá fronta DNES, 20. 2. 2003 (str. 2)
(-tk-)


Radnice upřednostňuje autobusy

Radnice Mariánských Lázní s trolejbusy do budoucna spíše nepočítá. Autobusy jsou levnější.

Zatímco Dopravní podnik Mariánské Lázně připravuje na letošní rok třímilionovou rekonstrukci měnírny napětí v elektrické trakci, vedení radnice již s trolejbusy ve městě do budoucnosti spíše nepočítá.

Mariánské Lázně - „Patřím k lidem, kteří mají naše město rádi s trolejbusy, ale vývoj ekologičtějších autobusů jde kupředu a jejich ceny a provoz jsou dnes již oproti trolejbusům poloviční,“ uvedl starosta Luděk Nosek. „Do konce tohoto volebního období ještě v městské hromadné dopravě počítáme se symbiózou trolejbusů s autobusy, osobně si ale myslím, že do budoucna zcela zvítězí autobusy,“ upřesnil Nosek. „Letos chceme výrazně investovat do rekonstrukce vysokonapěťové měnírny pro trolejbusy ze šesti na 22 kilovoltů, na naléhavou obnovu vozového parku trolejbusů ale bez pomoci města rozhodně nebudeme mít,“ uvedl šéf MHD v Dopravním podniku Vladimír Nedvěd. Bez nákupu nových trolejbusů již léta vozový park povážlivě zastarává a jeho obnova je tak do budoucna stále méně reálná. „To, jakou chce mít ve městě dopravu, je záležitost samosprávy. Pokud město finančně nepodpoří obnovu trolejbusů, nebude je možné udržet,“ vysvětlil Nedvěd. Radnice, která provoz MHD dotuje ročně deseti miliony, se s Dopravním podnikem rozchází i v představě celkové organizace osobní dopravy ve městě. Zatímco Dopravní podnik prosazuje, aby město uzavřelo lázeňské centrum pro automobily, soustředilo je do záchytných parkovišť na periferii a do centra umožnilo vjezd jen městskou hromadnou dopravou, vedení radnice prosazuje přesný opak. „Lázeňští hosté dnes chtějí parkovat co nejblíže ke svým hotelům a my tomuto trendu musíme vyjít vstříc. Potřebujeme více parkovacích míst v centru,“ řekl starosta Luděk Nosek.
Plzeňský / Chebský deník, 21.2.2003
(-tk-)


Trolejbusům zvoní umíráček

V Mariánských Lázních pravděpodobně zvítězí finanční otázky nad ekologií. Trolejbusy ve městě totiž mají postupně nahradit autobusy.

Mariánské Lázně - O dálším osudu trolejbusových linek městské hromadné dopravy v Mariánských Lázních se rozhodne během následujících čtyř let Podle včerejšího vyjádření starosty Luďka Noska budou do té doby souběžně mariánskolázeňské občany a lázeňské hosty přepravovat autobusy i trolejbusy. „Jsem skeptik. Nový trolejbus má totiž dvojnásobnou pořizovací hodnotu než moderní autobus,“ konstatoval Nosek. „Předpokládám, že se vývoj spalovacích motorů nezastaví a že v budoucnu budeme ve městě provozovat výhradně autobusy, jejichž provoz bude šetrný k životnímu prostředí.“
Přístup radnice se ale vůbec nezamlouvá ekologům. „Ochrana životního prostředí se přece nedá vyjadřovat penězi. Sebemodernější autobus ničí ovzduší daleko víc než trolejbusy,“ neskrýval své rozhořčení místní ochránce přírody.
Mariánskolázeňská radnice se nezabývá jen hromadnou dopravu: Stále palčivějším problémem je nedostatek parkovacích míst v centru města. Velkoplošná a relativně odlehlá parkoviště podle starosty problémy ve středu lázní nevyřeší. „Chceme se vrátit k prodeji jednorázových povolenek k vjezdu do Lázeňského území v recepcích hotelů. Zároveň zpřísníme kontrolu parkování v centru města,“ uvedl Nosek. Nevyloučil přitom, že město nejpozději od zahájení lázeňské sezóny přistoupí i k nepopulárním odtahům špatně zaparkovaných automobilů.
Právě nedostatek odstavných míst pro lázeňské hosty se nyní ukazuje jako závažná překážka pro investory. „Při rekonstrukci či stavbě nového hotelu je podmínkou pro udělení stavebního povolení zajištění dostatečného počtu parkovacích míst,“ upozornil ve středu mařiánskolázeňský místostarosta Zdeněk Král.
Mariánskolázeňské listy, 27.2.2003
(-tk-)


Dopravní situace

Na tiskové konferenci 18. února se hovořilo o současné, ne příliš růžové dopravní situaci ve městě. Pan starosta vysvětlil, že žádné převratné změny nepřicházejí v úvahu. Na generelu dopravy pracuje Ing. Bartoš, ten také podal informace komisi cestovního ruchu. • Problémem je nedostatek parkovacích míst v centru a to podle pana starosty nevyřeší ani velkoplošná parkoviště. V nejbližší době se opět zavedou jednorázové povolenky k vjezdu do lázeňského území, které budou k dostání i v recepcích hotelů. • Místostarosta Král konstatoval, že při rekonstrukci hotelu nebo jeho stavbě je podmínkou pro udělení stavebního povolení zajištění určitého počtu parkovacích míst. To se stává překážkou pro investory, v poslední době například pro italského investora, který zde zakoupil Atlantik, Koševoj a další 3 objekty a chce zde prostavět miliardu. Nicméně není schopen splnit normu 15 – 20 míst, aniž by musel obětovat přízemí budovy, a tak žádá pomoc od města. • O tom, zda budou v Mariánských Lázních jezdit trolejbusy nebo autobusy, rozhodnou podle pana starosty příští 4 roky, zatím to bude jakási jejich symbióza půl na půl. PhDr. Nosek si myslí, že nakonec zvítězí kvalitní ekologické autobusy.

Jaro 2003

Výroky, které v druhé polovině února zazněly z úst pana starosty a místostarosty, poškozovaly i přes viditelnou snahu dopravního podniku obraz nejen trolejbusové dopravy, ale i samotného města. Nemohly proto zůstat bez odezvy veřejnosti a našich kolegů. Bylo třeba uvést na pravou míru některé informace.
MF Dnes, Kraj Karlovarský, 4. 3. 2003 (str. 2)
Damir Holas


Mariánskolázeňská radnice chystá dopravní (anti)koncepci

Dopisy čtenářů

Nesouhlasím s názory mariánskolázeňského starosty Noska na trolejbusovou dopravu. Je sice pravda, že vývoj nových autobusů jde stále kupředu, ale s tou ekologií je to dle mého názoru poněkud složitější. Ona ekologie dopravních prostředků je vůbec problematická, protože i elektřina, kterou pro svůj provoz potřebují trolejbusy, se vyrábí v elektrárnách, přičemž většina těchto zařízení dosud využívá k výrobě energické energie uhlí, což má negativní dopady na životní prostředí. Je proto lepší hovořit o ekologických přínosech vozidel MHD přímo ve městech. A v tomto ohledu je mezi autobusem a trolejbusem velký rozdíl. Trolejbus totiž nevydává škodlivé a nepříjemné emise, kterými by obtěžoval své okolí. Proto je vhodným dopravním prostředkem například právě do lázeňských území. Pokud se podíváme přímo do Mariánských Lázních, kde je lázeňská zóna ve značně členitém terénu, vychází nám zde trolejbus jako ideální dopravní prostředek, protože ani sebemodernější autobus splňující velmi přísné emisní limity Euro 3 nemůže být v takovýchto specifických provozních podmínkách v žádném případě ekologický. Proto si myslím, že by trolejbusy měly v Mariánských Lázních určitě zůstat, protože jsou výrazným doplňkem tohoto města, bez kterého si město jejich občané jistě již nedovedou představit. Dalším zajímavým výrokem pana Noska je to, že v centru je třeba více parkovacích míst, protože lidé chtějí parkovat blíže svým hotelům. Velice zajímavá teorie, zvláště v době, kdy se většina vyspělých evropských měst spíše snaží centrum od aut uvolnit a nechat jej pěším a MHD. Na delší diskusi by byla i otázka, proč mají vlastně lázeňští hosté potřebu jezdit auty až k hotelům. Není to třeba tím, že k pohybu po městě jim nestačí veřejná doprava? Troufám si říci, že v případě existence vskutku kvalitního systému MHD by klesl počet lázeňských hostů, kteří by měli potřebu se po lázních pohybovat autem. Proto doufám, že v Mariánských Lázních zvítězí zdravý rozum a někdy v budoucnu se zde dočkáme kvalitního systému MHD s přijatelným komfortem služeb pro cestující, s trolejbusovou dopravou a také s tím, že lázeňská zóna nebude přístupná automobilům jako nyní, protože malebné lázeňské uličky tohoto města nejsou rozhodně dobrou vizitkou a že jaksi nekorespondují s představou většiny lidí, že lázně jsou jakousi oázou klidu s čistým vzduchem bez aut a jiných rušivých aspektů.
Park poblíž úšovické křižovatky
Mariánské lázně, město pramenů, promenád a parků. Převládnou ve zdejší lázeňské zóně automobily?
Ilustrační foto Jiří Šplíchal

Červenec 2003

Za situace, kdy politické vedení města nedávalo trolejbusům budoucnost, byla každá aktivita k popularizaci trolejbusů dobrá. Proto jsme díky vstřícnému přístupu dopravního podniku mohli o víkendu 5.- 6. července zorganizovat Dny Mariánskolázeňských trolejbusů

Dny Maránskolázeňských trolejbusů

Pro turistické vyjížďky se přímo nabízel trolejbus 9TrHT26 č. 28, který je ve vlastnictví soukromé osoby a v té době byl deponován v dopravním podniku. Ačkoli počasí našim plánům příliš nepřálo, ohromný zájem o svezení populární "devítkou" předčil naše očekávání. Na vyhlídkových okruzích do Úšovic a Velké Hleďsebe se svezlo několik stovek spokojených cestujících, včetně mnoha zahraničních turistů.
Chebský deník, 7. 7. 2003


Veterán bojoval za zachování trolejbusové dopravy v lázních

Mariánské Lázně - Společnost pro veřejnou dopravu spolu s Dopravním podnikem Mariánské Lázně uspořádaly o víkendu Dny mariánskolázeňských trolejbusů. Smyslem akce, při které se zájemci mohli projet historickým trolejbusem Škoda, bylo podle organizátorů především zamezit zrušení ekologické veřejné dopravy ve městě.
Úvahy o možném konci trolejbusů zazněly před časem z úst starosty Luďka Noska, který argumentoval stářím vozového parku a značnými náklady na jeho případnou modernizaci.
"Rozdíl v ceně nového trolejbusu a autobusu není nijak markantní," tvrdí Miroslav Klas ze Společnosti pro veřejnou dopravu.
"Trolejbusy mají navíc podstatně delší životnost. Zanedbávat by se neměl ani příznivý vliv na místní ekologii. Díky trolejbusové dopravě jsou navíc Mariánské Lázně svým způsobem jedinečné," zdůraznil Klas.
Historický trolejbus, vyrobený v roce 1979, vozil cestující ještě v roce 1996. "Pak jej získal soukromý sběratel z Prahy. Po rekonstrukci jej bezplatně zapůjčil zpět do Mariánských Lázní," prozradil Jaroslav Hoffman, který se o víkendu chopil volantu. "Proti moderním vozům není v ovládání téměř žádný rozdíl. Jen pérování se s moderními stroji nedá srovnávat," podotkl řidič.
Trolejbus 9Tr na zastávce v centru
Historický trolejbus si na nezájem cestujích nemohl stěžovat.
Foto Jan Šlehofer (5. 7. 2003)
Poblíž centrální zastávky City Service jsme instalovali informační stánek a výstavu věnovanou podpoře veřejné dopravy, kde jsme diskutovali s občany a odpovídali na dotazy. Mimo jiné jsme znovu připomínali i důležitý fakt: zdánlivá nevýhoda závislosti elektrické trakce, tedy vázanost na vedení, garantuje přehlednost linkového vedení. Bez trolejbusů by v Mariánských Lázních velmi pravděpodobně došlo k rozpadu této sítě na nepřehlednou změť nepravidelných spojů, jak můžeme pozorovat v mnoha obdobně velkých městech. Obyvatelé města a turisté byli překvapeni, že trolejbusy mohou brzy z ulic zmizet a jednoznačně požadovali jejich zachování jako tradičního a oblíbeného dopravního prostředku. Podle našich pozorování se však na výstavu a životem pulsující trolejbus nepřišel podívat nikdo z radnice. Přáli jsme si, aby se ohlas Dnů mariánskolázeňských trolejbusů a nesouhlasné reakce občanů a turistů na jejich pomalý útlum donesl právě i k uším radních a zastupitelů.
Informační stánek Spvd
Informační stánek Společnosti pro veřejnou a výstavka s dopravní tématikou.
Foto Jan Šlehofer (5. 7. 2003)
Většina moderních dopravních podniků bere pořádání obdobných propagačních akcí jako vysoce prestižní záležitost, která pozvedává kredit jak vlastního podniku, tak i veřejné dopravy obecně. Dobře zorganizované akce dokáží přilákat i tisíce spokojených návštěvníků včetně řady osobností politického a společenského života. Uspořádáním Dnů mariánskolázeňských trolejbusů 2003 jsme navázali na velmi úspěšné oslavy 100 let MHD v roce 2002. Naším záměrem bylo zahájit tradici "trolejbusových svátků" v Mariánských lázních. S odstupem času můžeme konstatovat, že se toto podařilo naplnit.

Podzim 2003

Turistický trolejbus
součástí oslav 131. výročí trati Plzeň - Cheb

Naši členové ve spolupráci s Dopravním podnikem Mariánské Lázně připravili při příležitosti oslav výročí otevření železniční trati Plzeň - Cheb opět vyhlídkové jízdy s historickým trolejbusem Škoda 9TrHT. Trolejbus odjížděl v sobotu 27. září od 13 hodin do 17 hodin každou celou hodinu od vlakového nádraží. Pro cestující byly připraveny dva vyhlídkové okruhy přes centrum do Úšovic a Velké Hleďsebe. Během jízdy podával průvodce výklad o historii a zajímavostech Mariánských Lázních a zdejší městské dopravě. Jednalo se bohužel o poslední jízdu historického trolejbusu Škoda 9Tr ve městě, neboť majitel jej následně odvezl do Zlína.
Trolejbus 9Tr před nádražní budovou
Historický trolejbus 9 Tr odpočívá mezi jízdami před stoletou nádražní budovou.
Foto Jan Šlehofer (27. 9. 2003)
Nádraží žilo ruchem oslav, davy lidí přišly obdivovat historická vozidla. Zájem však budila i naše improvizovaná výstava o městské dopravě přímo na nástupišti, kupodivu zejména u cizinců.
Výstava fotografií MHD na nástupišti
Výstava fotografií s tématikou veřejné dopravy byla umístěna přímo na prvním nástupišti.
Foto Jan Šlehofer (27. 9. 2003)

Prosinec 2003

Mikulášův trolejbus

V sobotu 6. prosince 2003 uspořádalo naše sdružení jízdu Mikulášského trolejbusu. Vůz 14Tr (ev. č. 45) velmi hezky vyzdobily svými pohádkovými výtvory děti z místní 1. ZŠ, takže se malým občánkům Mariánských Lázní v něm velmi líbilo - a to i přesto, že s nimi cestovali hned dva čerti. Mikuláš měl zejména za úkol hodnotit odpovědi na otázky, zveřejněné na letáčku a v Mariánskolázeňských listech:
  • V kterém roce začaly jezdit v Mariánských Lázních trolejbusy ?
  • Kolik trolejbusů v Mariánských Lázních dnes jezdí ?
  • Napiš alespoň tři města v České republice kromě M. Lázní, kde trolejbusy jezdí.
  • Napiš důvody proč by měly trolejbusy jezdit v Mariánských Lázních.
Spolu s andělem pak obdaroval také spoustu malých výtvarníků za nakreslené obrázky s motivem místních trolejbusů. Z těchto kreseb jsme následně uspořádali malou výstavu na zdejší radnici. Poděkování patří také drobným živnostníkům za poskytnuté věcné ceny pro malé příznivce Čertů, Mikulášů a trolejbusů.
Události z provozu v roce 2004
Vrátit se na začátek stránky.