Opavské autobusy

Solaris Urbino 12 ev. č. 147 (r. v. 2006) vyjíždí na lince 213 ze zastávky Divadlo
Solaris Urbino 12 ev. č. 147 (r. v. 2006) vyjíždí na lince 213 ze zastávky Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Karosa B 732 ev. č. 106 (r. v. 1988)
Karosa B 732 ev. č. 106 (r. v. 1988) přijíždí na lince 219 do zastávky Praskova.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Autobusy jsou součástí opavské městské hromadné dopravy od roku 1941. Historie MHD je blíže popsána na samostatné stránce.
V současnosti je v provozu 14 městských autobusových linek označených čísly 211 - 220, 222 a 228 - 230. Dřívější autobusová linka 221 ve velké části trasy souběžná s trolejbusem začala být v říjnu 2006 obsluhována trolejbusy s pomocným naftovým agregátem, které odtud autobusy postupně zcela vytlačily. Dnes je i dopravcem v jízdních řádech, schématech sítě a seznamech linek považována za linku trolejbusovou.
SOR B 10.5 ev. č. 134 (r. v. 2000)
SOR B 10.5 ev. č. 134 (r. v. 2000) na lince 218 v zastávce Divadlo.
Foto Paweł Słowik, 18. března 2006
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 135 (r. v. 2000)
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 135 (r. v. 2000) na lince 220 u zastávky Zimní stadion.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Linkové vedení autobusů
211

Praskova - Těšínská - Ostroj - Komárov tělocvična ( - Podvihov Na Nové)

212

Divadlo - Jaktař - Zlatníky střed - Stěbořice - Milostovice ( - Vlaštovičky)

213

Kylešovice SÚS - Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Divadlo ( - Pekařská - Kateřinky sádrovna)

214

Jen v uvedeném směru:
Kateřinky sádrovna - Holasická - Těšínská - Ostroj - Komárov střed - Komárov tělocvična

215

Liliová - Divadlo - Dolní nám. - Praskova - Vaškovo nám. - Hobzíkova [ - Kylešovice škola ( - Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Těšínská - Ostroj - Globus)]

216

Dolní nám. - Divadlo - Jaktař - Vávrovice cukrovar - Vávrovice pošta - Vávrovice Opavia ( - Držkovice)

217

Slavkov - Nemocnice - Divadlo ( - Stará silnice - Koupaliště)

218

[(Koupaliště - Městské sady - ) Divadlo - Dolní nám.] [ - Praskova - Východní nádraží - Stadion - Bílovecká ( - Kylešovice SÚS - Raduň - Chvalíkovice)]

219

(Slavkov škola /tam/ - ) Otice kaple - Městský hřbitov - Vaškovo nám. - Praskova [ - Holasická - Švédská kaple ( - Kaufland) - Malé Hoštice]

220

Praskova - Těšínská - Ostroj - Komárov tělocvična - Komárov střed - Komárov Kravařov - Suché Lazce střed - Přerovec

222

(Chvalíkovice - ) Raduň - Podvihov Na Nové (tam) [ - Komárov střed (tam) - Komárov tělocvična (zpět) - Komárov Komas]

228

Noční provoz:
Bílovecká - Východní nádraží - Praskova - Ostroj (tam) - Holasická (tam) - Vrchní (tam) - Divadlo - Nemocnice - Městský hřbitov - Englišova - Jaktař

229

Noční provoz:
Jaktař - Nemocnice (tam) - Městský hřbitov (tam) - Englišova (tam) - Divadlo - Vrchní - Holasická - Ostroj - Praskova - Východní nádraží - Bílovecká

230

Varianta I, polookružní provoz jen v uvedeném směru:
Tesco - Východní nádraží - Bílovecká - Tesco

Varianta II, polookružní provoz jen v uvedeném směru:
Tesco - Holasická - Vrchní - Tesco
Karosa B 931 ev. č. 129 (r. v. 1996)
Karosa B 931 ev. č. 129 (r. v. 1996) na lince 218 v zastávce Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Solaris Urbino 12 ev. č. 144 (r. v. 2004)
Solaris Urbino 12 ev. č. 144 (r. v. 2004) na lince 213 v zastávce Dolní náměstí.
Foto Miroslav Puchalter, 2. října 2005
Nejvíce spojů má linka 213, která jezdí v pracovní dny celodenně v intervalu 20 minut a mimo pracovní dny má 1 - 2 spoje za hodinu. Linky 216 - 220 mají v pracovní dny 1 - 3 spoje za hodinu a o víkendu maximálně dva spoje za hodinu. Na linkách 211, 212 a 215 jsou vedeny v pracovní dny maximálně dva spoje do hodiny a jindy ne více než jeden spoj za hodinu. Linky 214 a 222 jsou tvořeny pouze několika spoji v pracovní dny. Linka 230 jezdí v pracovní dny od 8.30 do 19.30 hodin a je na ní veden nejvýš jeden spoj za hodinu. Noční linky 228 a 229 mají několik spojů mezi 0. a 4. hodinou celotýdně.
Většina linek má několik variant trasy. Spoje zajišťované nízkopodlažními vozidly nejsou, na rozdíl od trolejbusů, v jízdních řádech vyznačeny.
Karosa B 731 ev. č. 108 (r. v. 1988)
Karosa B 731 ev. č. 108 (r. v. 1988) na lince 230 u zastávky Holasická.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
SOR B 9.5 ev. č. 132 (r. v. 1999)
SOR B 9.5 ev. č. 132 (r. v. 1999) na lince 213 u zastávky Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Dopravní podnik vlastní 36 městských autobusů, které jsou všechny běžné délky. Nejstaršími autobusy v provozu jsou typy Karosa B 731 s automatickou převodovkou ( z let 1988 - 1995) a B 732 s převodovkou mechanickou (z let 1987 - 1995).
SOR B 10.5 ev. č. 139 (r. v. 2002) a Karosa B 732 č. 125 (r. v. 1993)
SOR B 10.5 ev. č. 139 (r. v. 2002) a Karosa B 732 č. 125 (r. v. 1993) na konečné linky 218 Koupaliště.
Foto Lukáš Vrobel, 5. srpna 2004
Karosa B 732 ev. č. 111 (r. v. 1990)
Karosa B 732 ev. č. 111 (r. v. 1990) na lince 213 v zastávce Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
V roce 1996 byly zařazeny dvě Karosy B 931, v letech 1998 - 2000 zakoupeno pět vozů SOR B 9.5 a dva nízkopodlažní autobusy Karosa-Renault CityBus 12M. Z let 2001 a 2002 pocházejí tři vozy SOR B 10.5. Od roku 2002 jsou dodávány nízkopodlažní autobusy Solaris Urbino 12 polské výroby. Vozy SOR mají převodovky mechanické, ostatní typy vozů zmíněné v tomto odstavci automatické.
Všechny autobusy až na několik Karos B 731 a B 732 jsou vybaveny digitálními orientacemi.
Solaris Urbino 12 ev. č. 145 (r. v. 2005)
Solaris Urbino 12 ev. č. 145 (r. v. 2005) odstavený u vozovny v Kylešovicích.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2005
Solaris Urbino 12 ev. č. 142 (r. v. 2002)
Solaris Urbino 12 ev. č. 142 (r. v. 2002) na lince 217 v zastávce Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Městský dopravní podnik Opava vlastní také mikrobus Mercedes-Benz 412 D ev. č. 201, které slouží pouze na smluvních jízdách. V roce 1997 byl spolu s tímto mikrobusem zařazen i později odprodaný vůz Mercedes-Benz 408 D ev. č. 202 a oba vozy objevovaly i na linkách.
Karosa B 931 ev. č. 128 (r. v. 1996)
Karosa B 931 ev. č. 128 (r. v. 1996) na lince 216 odstavená u zastávky Zimní stadion, kolem které se jezdí obracet z konečné Dolní náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Solaris Urbino 12 ev. č. 140 (r. v. 2002)
Solaris Urbino 12 ev. č. 140 (r. v. 2002) na lince 219 u zastávky Holasická.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Dříve jezdily autobusy MHD stejně jako trolejbusy v klasickém továrním červeno-bílém nebo červeno-krémovém nátěru. Posledním autobusem v továrním červeno-bílém nátěru se dvěma červenými pruhy byla Karosa B 732 ev. č. 117 (r. v. 1991) vyřazená v roce 2007.
Vozy Karosa, SOR a Karosa-Renault CityBus jezdí nejčastěji v červeno-bílém nátěru s jedním červeným pruhem ve spodní části vozu, autobusy Solaris jsou dodávány červeno-bílé s červeným pruhem ve spodní části vozu a nad okny.
Celovozové reklamní nátěry a polepy jsou na autobusech výjimkou, u trolejbusů jsou podstatně rozšířenější.
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 135 (r. v. 2000)
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 135 (r. v. 2000) na konečné linky 220 Praskova.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Karosa B 732 ev. č. 118 (r. v. 1991)
Karosa B 732 ev. č. 118 (r. v. 1991) na lince 223 u zastávky Divadlo.
Foto Miroslav Puchalter, 2. října 2005