Povodeň v Plzni 2002

Časné ráno 13. srpna 2002 - na Plzeň se ženou masy vody. Most U Jána pro tramvajový provoz byl uzavřen teprve před několika minutami.
Časné ráno 13. srpna 2002 - na Plzeň se ženou masy vody. Most U Jána pro tramvajový provoz byl uzavřen teprve před několika minutami.
Foto M. Klas (13. 8. 2002)
Rozsáhlé záplavy které pustošily v polovině srpna 2002 střední Evropu se nevyhnuly ani západočeské metropoli Plzni, která leží na soutoku čtyř řek. Je tomu již 5 let a tak je dobré zavzpomínat a bilancovat sliby učiněné tehdy těsně po dramatických dnech. Text níže byl sepsán těsně po povodních a tak je maximálně autentický.
Po první vlně povodní, která napáchala škody jen v některých okrajových částech města, začalo v neděli 11. srpna nad západními Čechami vydatně pršet a déšť přestal až v úterý 13. srpna dopoledne. Promočená zem již nedokázala další vodu pojmout a ta začala v pondělí 12. srpna plnit koryta řek, zejména Úslavy a Radbuzy. Situace se začala ve večerních hodinách dramatizovat. Kvůli ohroženým mostům a zatopeným silnicím ve čtvrtích Doubravka a Lobzy musela začít autobusová polookružní linka č. 30 jezdit přes mosty v centru města. Během večera začaly komplikace i na dalších linkách, vedených do níže položených částí města. Rozzuřená Úslava si vynutila krátce po půlnoci uzavření mostu na Rokycanské třídě, přes který vede průtah městem ve směru Praha - Rozvadov. Kamióny začaly být odstavovány na pražské dálnici (obchvat města nebyl tehdy ještě hotový a vše jezdilo přes).
Most U Jána byl odpoledních hodinách již skryt pod vodním příkrovem. Hasiči z něj raději odřezali zábradlí, aby se o ně nezachytávaly plovoucí předměty.
Most U Jána byl odpoledních hodinách již skryt pod vodním příkrovem. Hasiči z něj raději odřezali zábradlí, aby se o ně nezachytávaly plovoucí předměty.
Foto M. Klas (13. 8. 2002)
Uplakané úterní ráno 13. srpna ještě zastihlo tramvaje na výjezdu ze slovanské vozovny. Nízko položený most u Jána nad řekou Radbuzou však vzbuzoval oprávněně obavu. Projíždějícím řidičům tramvají se naskytl dlouho nevídaný pohled. Asi 8 metrů hluboká kamenná regulace řeky byla zcela zaplněna běsnícím živlem, který již sahal po nosnou konstrukci mostu. Krátce po páté hodině ranní byl provoz přes most zcela zastaven. Linka č. 1 a 2 byla ukončena ze směru Skvrňany, Bolevec na obratišti U zvonu. Pro nemožnost otáčení tramvajových vozů nahradily provoz na Slovany a Světovar autobusy. Ty také začaly již od začátku provozu nahrazovat trolejbusy, jejichž provoz byl kvůli postupujícím uzavírkám ohrožených komunikací zastavován. Ještě ráno byl udržován provoz na lince č. 12, 14 a na části linky č. 16 od Mrakodrapu na Bory. Zbylý úsek na Doubravku byl zajištěn autobusy. Trolejbusy linek č. 10, 11 a 13 nevyjely ten den vůbec. Spojení s městem v tu dobu Doubravce zajišťoval jedině v tu dobu opravovaný most v Těšínské ulici a železnice.
  Ocelová lávka u domu kultury náporům vody nakonec odolala.
Ocelová lávka u domu kultury náporům vody nakonec odolala.
Foto M. Klas (13. 8. 2002)
I přes pytlové zátarasy, které hasiči, vojáci a dobrovolníci od rána budovali na nejnižším místě Anglického a Denisova nábřeží, se voda kolem 9 hodiny ranní dostala do ulic a zároveň se začala přelévat přes zmíněný most U Jána. Povodňová vlna z Radbuzy se totiž srazila se Mží, jejíž vody se obrátily do města. Provoz tramvají byl kvůli zatopení obratiště U Zvonu a kruhového podjezdu Rondel na Roudné definitivně zastaven. Jako náhrada se objevily na ex. tramvajových linkách 1 a 4 dokonce i minibusy SOR. Zastaven byl také provoz trolejbusů, neboť se voda dostala do ústřední měnírny Hydro a byl uzavřen Wilsonův most na Americké třídě. Trolejbusy a autobusy stojící na nízko položené odstavné ploše ústředních dílen a depa v Cukrovarské ulici byly urychleně přemístěny do přilehlých ulic. Voda se do areálu dostala až kolem poledne.
   Úděsný pohled na Anglické nábřeží v odpoledních hodinách.
Úděsný pohled na Anglické nábřeží v odpoledních hodinách.
Foto M. Klas (13. 8. 2002)
Od ranních hodin byla již v tu dobu Plzeň uzavřena pro veškerou dopravu mířící do města. Po obědě voda na Radbuze kulminovala. Tramvajový most U Jána nebyl v přívalech téměř vidět a panovaly značné obavy nad jeho osudem. Hasiči odřezali jeho ocelové zábradlí, aby se do něj nezachytávaly plovoucí trosky a větve. Obyvatele města v tu dobu vyděsila falešná zpráva šířená pomocí SMS o protržení přehrady u Nýrska, ta se však ukázala jako falešná. Místo obvyklých tří kubíků za vteřinu se nekontrolovatelně valilo přelivy z přehrady 50 kubíků.
  Wilsonův most - poslední to velký kamenný most v Čechách z roku 1913 náporu vody naštěstí odolal.
Wilsonův most - poslední to velký kamenný most v Čechách z roku 1913 náporu vody naštěstí odolal.
Foto M. Klas (13. 8. 2002)
Odpoledne zažila Plzeň věc zcela nevídanou. Kromě jekotu policejních a hasičských sirén byl ve městě téměř klid. Ulice v centru, obyčejně ucpané hustým provozem, se zaplnily chodci a velkým množstvím cyklistů. Zmatkem provázený náhradní provoz MHD neměl díky rezignaci lidí na jeho služby větších přepravních problémů. Tato idyla však trvala jen do druhého dne, kdy i přes intenzivní výzvy, aby lidé nevyjížděli, automobily znovu zahltily střed města.
Přeplněný autobus polookružní linky č.30 v Prokopově ulici v centru města, daleko od své trasy. Jinudy to než přes most Milénia nešlo.
Přeplněný autobus polookružní linky č.30 v Prokopově ulici v centru města, daleko od své trasy. Jinudy to než přes most Milénia nešlo.
Foto M. Klas (13. 8. 2002)
Středa 14. srpna již přinesla zlepšení situace. Řeky Radbuza se v centru města vrátila do svého koryta a začalo čerpání vody ze sklepů a úklid ulic. Rozjely se trolejbusy mezi Slovany a Černicemi na lince č. 13 a trolejbusy 21TrACI zajistily společně s autobusy provoz na lince č. 12, když v centru města využily svůj pomocný dieselagregát. Západ a východ města v tu dobu spojoval pouze nový most Milénia v ulici U Trati, ve které nebylo trolejové vedení dodnes dokončeno.
Anglické nábřeží po opadnutí vody. Hromady barevných pytlů plněných pískem jsou středem pozornosti davů čumilů.
Anglické nábřeží po opadnutí vody. Hromady barevných pytlů plněných pískem jsou středem pozornosti davů čumilů.
Foto M. Klas (14. 8. 2002)
Na základě nabídky Českých drah byla operativně zřízená kyvadlová doprava mezi zastávkou Jižní předměstí, hlavním nádražím a dopravně téměř odříznutou čtvrtí Doubravka, kterou obstarával motorový vůz řady 831. Zbytek dopravy se snažily nahradit autobusy, což vedlo až k některým extrémům, kdy na se do pravidelného provozu vydal jinak školní autobus Karosa C 734 č. 100. Řidiči trolejbusů byli nuceni přesednout dočasně za volanty autobusů a na jejich jízdě to bylo znát. Záludnosti převodovky Karosy 732 pak způsobovaly značně trhavé rozjezdy či nenadálou změnu směru při rozjezdu ze zastávky. Tramvaje odstavené přes noc na konečných se však bohužel staly i přes vypjatou situaci terčem útoku individuí s velmi nízkou inteligencí a velkou zásobou sprejů. Na odstavnou plochu vozovny v Cukrovarské ulici se opět vrátily trolejbusy a autobusy.
Vodní lagunu v Pražské ulici se hasičům podařilo odčerpat až ve čtvrtek.
Vodní lagunu v Pražské ulici se hasičům podařilo odčerpat až ve čtvrtek.
Foto M. Klas (14. 8. 2002)
Ve čtvrtek 15. srpna byla vyčerpána voda z kruhového objezdu Rondel na Roudné a krátce po 14 h se tramvaje v Plzni znovu rozjely na linkách č. 4 a 1/2 (tj. spojení Skvrňany - Bolevec). Na zbylých úsecích linek 1 a 2 nadále zajišťovaly dopravu autobusy.
V pátek 16. srpna byl obnoven tramvajový provoz na mostě U Jána, neboť se naštěstí nepotvrdilo podezření na jeho vážné poškození. Měnírna Hydro od toho dne také začala znovu pohánět trolejbusy v centru města. Linky č. 10 a 13 však byly dočasně přesměrovány z tratě po Anglickém nábřeží do Americké třídy. Skončil provoz mimořádné vlakové dopravy na Doubravku.
Již se zdálo, že následky povodní v Plzni jsou pro MHD zažehnány, když náhle v neděli odpoledne 18. srpna přišel od statiků zákaz provozu tramvají kolem bloku domů U Zvonu, který stojí uprostřed stejnojmenného obratiště. Provoz tramvají se tedy vrátil do podoby čtvrtečního dne, kdy jejich deponování a údržba byla prováděna na konečných v západní části města.
Přípravy na odstřel bloku činžovních domů U zvonu vrcholí. Okna jsou již vyndána, dveře seskládané po obvodu mají patrně zadržet rozlétající se prach těsně po odstřelu.
Přípravy na odstřel bloku činžovních domů U zvonu vrcholí. Okna jsou již vyndána, dveře seskládané po obvodu mají patrně zadržet rozlétající se prach těsně po odstřelu.
Foto M. Klas (28. 8. 2002)
V pondělí 19. srpna v odpoledních hodinách byla zprovozněna za zastávkou Hlavní nádraží ČD povrchová úvraťová výhybka "kaliforňan". To umožnilo obsluhovat tramvajové tratě na Světovar a Slovany vozy KT8D5. Nádraží a sady Pětatřicátníků spojila autobusová linka 1/2, vedená Františkánskou ulicí přes náměstí Republiky. Úřady několikrát dovolily dopravnímu podniku manipulačně přesunout do odříznuté části sítě některé vozy. Kvůli úvraťové výhybce u nádraží tak bylo činěno sunutím souprav až z vozovny na Slovanech.
V tomto domě měl František Křižík dílny své dílny, právě zde vznikla slavná oblouková lampa. Muzeum však zde již nevybudujeme.
V tomto domě měl František Křižík dílny své dílny, právě zde vznikla slavná oblouková lampa. Muzeum však zde již nevybudujeme.
Foto M. Klas (29. 8. 2002)
Zatím co se v tisku rozhořela polemika o osudu zmíněných budov, 24. srpna se trolejbusy linek 10 a 13 vrátily na vyčistěné Anglické nábřeží. Posudek statiků nad podmáčenými budovami U Zvonu však vyzněl v jejich neprospěch. Několik desítek miliónů nutných na statické zajištění a sanaci historicky a urbanisticky významných domů nechtěli městští zastupitelé uvolnit a tak byly přes protesty památkářů a obyvatelstva za ranního mlhavého rána 30. srpna odstřeleny. Ihned byly zahájeny práce na obnovení tramvajového provozu. Brněnský dopravního podnik zapůjčil do Plzně tahové stožáry s mobilní patkou, které nahradily závěsy na domě a po odklizení trosek z ulice a opravě vedení se v nedělní večer 1. září tramvaje rozjely podle normálního grafikonu.
Z domu zůstala již jen kopa sutin, dráteníci PMDP a odklízecí čety se činí co to jde.
Z domu zůstala již jen kopa sutin, dráteníci PMDP a odklízecí čety se činí co to jde.
Foto M. Klas (30. 8. 2002)
Kontroverzní likvidace bloku domů kolem tramvajové smyčky U Zvonu se tak stala tragickým mementem povodní v Plzni. Z historického hlediska je zajímavé, že právě zde měl nestor české elektrotechniky František Křižík své dílny, v nichž mimo jiné vznikla slavná česká oblouková lampa. Snad na jejich místě vznikne alespoň park, který slíbili městští zastupitelé a ne parkoviště, jak je v Plzni zvykem. V posledních desetiletích se totiž zdá, že centrum města je budováno pouze dynamitem a tunami betonu.
P.S.: Most U Jána byl nakonec v roce 2005 po polovinách rozebrán a nahrazen novou konstrukcí. Okolí obratiště U Zvonu nebylo dodnes rekonstruováno a je téměř v havarijním stavu. V prostoru cenného domu U Zvonu město chystá stavbu garáží...