Den otevřených dveří DP Praha 2007

Na úvod

Den otevřených dveří pořádá pražský dopravní podnik každoročně a umožňuje tak zájemcům nahlédnout do svého zázemí. Je to dobrá forma propagace nejen firmy, ale i veřejné dopravy jako takové. Letos se návštěvníkům představila tramvajová vozovna Hloubětín, autobusová garáž Klíčov a rozestavěná stanice metra Střížkov. A jak že to vlastně vypadalo? To vám prozradí následující řádky.
Transparent s nápisem Den otevřených dveří lákal návštěvníky ve vrátnici vozovny Hloubětín.
Transparent s nápisem Den otevřených dveří lákal návštěvníky ve vrátnici vozovny Hloubětín.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Vozovna Hloubětín

Vozovna Hloubětín je nejen nejvýchodnější, ale zároveň nejmladší tramvajovou vozovnou - první vlaky odsud byly vypraveny v roce 1951.
Dvůr vozovny Hloubětín byl dopoledne slušně zaplněný.
Dvůr vozovny Hloubětín byl dopoledne slušně zaplněný.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
V Hloubětíně byla vystavena i třívozová souprava historických vozů.
V Hloubětíně byla vystavena i třívozová souprava historických vozů.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Ačkoli za normálních okolností jsou zde deponovány jen některé typy tramvají provozované v Praze, na den otevřených dveří se jich tu sešlo víc, včetně historických souprav z vozovny Střešovice (byť je trochu škoda, že část z nich odpoledne vyrazila na vyhlídkovou jízdu k Mánesovu mostu a pozdější návštěvníci tak měli ke zhlédnutí méně vozidel). Rozhodně ale nebyly vystaveny všechny typy, po zástupcích typů T3 a T3SUCS nebylo ani vidu, ani slechu... Jeden z historických vozů, T1 evid. č. 5002, se odpoledne postaral o neplánované zpestření programu, protože před odjezdem na výše zmiňovanou jízdu do centra Prahy vypověděl službu. Proto byl služební Tatrou přetažen do haly a díky umu zdejších zaměstnanců se nakonec přece jen, byť opožděně, vypravil vstříc Mánesovu mostu.
Značné pozornosti návštěvníků se těšil i historický vůz T3 evid. č. 6102.
Značné pozornosti návštěvníků se těšil i historický vůz T3 evid. č. 6102.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Zájemci si mohli prohlédnout i cvičný vůz T3R.P pro výcvik nových řidičů.
Zájemci si mohli prohlédnout i cvičný vůz T3R.P pro výcvik nových řidičů.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
U všech vystavených vozů bylo zpřístupněno stanoviště řidiče, což celá řada návštěvníků velice ráda využila. Pozornosti se těšil i cvičný vůz T3R.P určený pro výcvik nových řidičů. V té souvislosti je ale velkou škodou, že nebyly představeny i další pracovní vozy (sněhový pluh či třeba jeden ze dvou posunovacích vozů používaných v ústředních dílnách), díky svému specifickému určení by jistě zaujaly.
Na zadním čele cvičného vozu je zajímavý oboustranný panel pro zobrazení čísla linky. Řada knoflíků vpravo slouží k ovládání vozu při couvání.
Na zadním čele cvičného vozu je zajímavý oboustranný panel pro zobrazení čísla linky. Řada knoflíků vpravo slouží k ovládání vozu při couvání.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Poslední pohled do interiéru cvičného vozu - vnitřek je rozdělen přepážkou a v první části jsou kromě sedaček i stolky, jak je ze snímku vidět.
Poslední pohled do interiéru cvičného vozu - vnitřek je rozdělen přepážkou a v první části jsou kromě sedaček i stolky, jak je ze snímku vidět.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Program ale neprobíhal jen na dvoře vozovny - v administrativní budově se prezentovala např. firma Apex se svými produkty pro informování cestujících. Dále mohli zájemci zhlédnout filmy z oslav 130. výročí pražské MHD (2005) či z tragických povodní v srpnu 2002 (a nutno říci, že třeba záběry souprav, které se na některých místech trati do Modřan brodily v kalné vltavské vodě, nebyly nic veselého...). Zvláště zajímavé bylo představení systému Doris, který sleduje všechny vlaky vypravené do tramvajové sítě (tedy nejen osobní, ale i cvičné či služební) a poskytuje přesné informace o každé tramvaji, která je zrovna na trati. Stačí jediný pohled na obrazovku a dispečer hned ví, který spoj je opožděný, předjetý či jede včas. Tak jsme třeba i zjistili, že v dopoledních hodinách dne 22. 9. bylo odstaveno páté pořadí linky 9 vedené vozem T6A5 evid. č. 8649 vozovny Motol z důvodu pádu a zranění cestující a následného šetření události. To jen pro ilustraci možností, které program nabízí...
Nízkopodlažní vůz T3R.PLF nemohl v Hloubětíně chybět.
Nízkopodlažní vůz T3R.PLF nemohl v Hloubětíně chybět.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Zajímavé věci ale byly k vidění i v halách vozovny. "V akci" byl mycí rám, o kus dál se nacházela burza předmětů s dopravní tematikou či modelové kolejiště firmy Miroslava Barneta, která se už deset let zabývá výrobou a prodejem tramvajových modelů, ať už hotových či ve formě stavebnice - obojí se dalo i zakoupit.
Mycí rám, který pečuje o čistotu všech hloubětínských tramvají.
Mycí rám, který pečuje o čistotu všech hloubětínských tramvají.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Nesporným kladem bylo to, že akce nebyla směrována jen na příznivce veřejné dopravy, ale na všechny návštěvníky. Ti se tak mohli seznámit třeba i s metodami rozborů vod (právě u mycí linky) či s tím, jak se žije zrakově a tělesně postiženým - pomocí speciálních brýlí si mohl člověk vyzkoušet, jak jeho vidění ovlivní nejrůznější oční vady (od těch, které způsobí jen částečné omezení vidění až po ty těžké, vedoucí k úplné ztrátě tohoto smyslu) či jak se na invalidním vozíku najíždí do nízkopodlažní tramvaje. Samozřejmostí bylo občerstvení ve formě výborných klobás.
Na tomto stole ležely speciální brýle simulující různé vady zraku.
Na tomto stole ležely speciální brýle simulující různé vady zraku.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Ukázka rozborů vody.
Ukázka rozborů vody.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Vozovna byla dostupná jednak pravidelnou tramvajovou linkou 19 a dále zvláštní okružní linkou jezdící z vozovny přes Podkovářskou, Nádraží Libeň, Balabenku, Nádraží Vysočany a Kolbenovu zpět do vozovny, na kterou byly nasazeny 3 vozy KT8D5.RN2P se středním nízkopodlažním článkem v intervalu 8 minut. Pro obě linky byla zřízena zvláštní zastávka "Vozovna Hloubětín - Den otevřených dveří", a to v občasné zastávce Vozovna Hloubětín, která jinak cestujícím neslouží. Dále k vozovně jezdila zvláštní autobusová linka obsazená "krátkými" nízkopodlažními Citybusy, která spojovala vozovnu Hloubětín, klíčovskou garáž a rozestavěnou stanici metra Střížkov s již provozní stanicí trasy C Ládví. Spoje této linky měly interval cca pětiminutový.
Dopravu na zvláštní tramvajové lince Den otevřených dveří zajišťovaly částečně nízkopodlažní tramvaje KT8D5.RN2P. Na snímku jeden z nich přijíždí do zastávky Kolbenova.
Dopravu na zvláštní tramvajové lince "Den otevřených dveří" zajišťovaly částečně nízkopodlažní tramvaje KT8D5.RN2P. Na snímku jedna z nich přijíždí do zastávky Kolbenova.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Garáž Klíčov

Na Klíčově uvítaly návštěvníky hasičské vozy.
Na Klíčově uvítaly návštěvníky hasičské vozy.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Autobusová garáž Klíčov, nezaměnitelná díky originální konstrukci střechy, vypravila do ulic první autobusy v roce 1973 a je nedílnou součástí pražské autobusové dopravy. I zde byla výstavka jednotlivých typů autobusů, které vozí Pražany na městských i příměstských linkách a nutno říci, že téměř kompletní - z těch zajímavějších vozidel zmiňme zelenou Karosu B732 pro přepravu tělesně postižených či dva Citelisy (standardní a kloubový), které byly letos dlouhodobě pronajaty od firmy Iveco ČR. Oproti jiným pražským nízkopodlažním autobusům mají koženkové sedačky, které byly dosud typické jen pro starší Karosy.
Jedním z vozů, které si mohli návštěvníci prohlédnout, byla i tato moderní Karosa B951E.
Jedním z vozů, které si mohli návštěvníci prohlédnout, byla i tato moderní Karosa B951E.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Silniční provoz je nevyzpytatelný a někdy je nutné autobus po mimořádné události (např. přejetí chodce) autobus nadzvednout. I to bylo na Klíčově k vidění.
Silniční provoz je nevyzpytatelný a někdy je nutné autobus po mimořádné události (např. přejetí chodce) autobus nadzvednout. I to bylo na Klíčově k vidění.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Vše má své místo. Na zdi garážovací haly je přehledné schéma parkovacích stání jednotlivých klíčovských vozů.
Vše má své místo. Na zdi garážovací haly je přehledné schéma parkovacích stání jednotlivých klíčovských vozů.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Ale stejně jako v Hloubětíně nebyl klíčovský program jen o autobusech - kromě hasičů, kteří na nízkopodlažním Citybusu předvedli, jak v případě nutnosti nadzvednout autobus, byli k vidění jednak republikoví policisté (kteří předvedli svůj vozový park a "nádobíčko", kterým zvládají hlídat pořádek např. při fotbalových utkáních), jednak městští strážníci, jejichž "hlavní stan" byl stylový - modrá Karosa v barvách Městské policie. Malí návštěvníci si tu na improvizovaném dopravním hřišti mohli vyzkoušet dopravní předpisy a značky v praxi. V hale garáže probíhaly různé soutěže a prezentovala se tu např. i Střední průmyslová škola dopravní, jejímž zřizovatelem je Dopravní podnik.
Pult Policie ČR.
Pult Policie ČR.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
K vidění bylo i nejrůznější policejní vybavení.
K vidění bylo i nejrůznější policejní vybavení.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
I takové vozidlo mají ve svém parku čeští policisté.
I takové vozidlo mají ve svém parku čeští policisté.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Jakkoli to bylo na Klíčově zajímavé, dvě věci zážitek trochu zkalily. Tou první byl odpůrce amerického radaru v Brdech, který se kolem poledne zdržoval před vrátnicí (ale při odchodu naší výpravy už tam naštěstí nebyl, navíc není problémem DP, že někdo zneužije jeho akci) a rádoby vtipná produkce na pódiu - jednalo se o představení, které mělo přístupnou formou přiblížit dějiny dopravy (byla tu řeč třeba o koňce), nicméně to silně připomínalo nepříliš duchaplné "zábavné" estrády hodné komerčních televizních stanic. Škoda... Podstatně zajímavější byl rozhovor s policistou o problematice kapesních krádeží, který se na stejném místě uskutečnila předtím.
Městská policie přivezla na Klíčov svou Karosu, která slouží jako mobilní centrum prevence kriminality.
Městská policie přivezla na Klíčov svou Karosu, která slouží jako mobilní centrum prevence kriminality.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Improvizované dopravní hřiště připravené pro malé náštěvníky pražskými městskými strážníky.
Improvizované dopravní hřiště připravené pro malé náštěvníky pražskými městskými strážníky.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Pódium sloužilo na Klíčově více účelům, na snímku je zachycen pořad o problematice kapesních krádeží v MHD.
Pódium sloužilo na Klíčově více účelům, na snímku je zachycen pořad o problematice kapesních krádeží v MHD.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Na informační stánek SPŠD v Praze - Motole poutala naleštěná Škoda Superb.
Na informační stánek SPŠD v Praze - Motole poutala naleštěná Škoda Superb.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Na Klíčově probíhala celá řada soutězí - zde dopravní trojboj...
Na Klíčově probíhala celá řada soutězí - zde dopravní trojboj...
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
... a tady slalom s popelnicemi.
... a tady slalom s popelnicemi.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Hala denního ošetření s kloubovým Citybusem.
Hala denního ošetření s kloubovým Citybusem.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Z garáže Kačerov dorazil vyprošťovací vůz.
Z garáže Kačerov dorazil vyprošťovací vůz.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Mycí linka.
Mycí linka.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Návštěvníci dne otevřených dveří, kteří si právě prohlédli garáž na Klíčově, čekají na autobus zvláštní linky, který je doveze do rozestavěné stanice metra Střížkov.
Návštěvníci dne otevřených dveří, kteří si právě prohlédli garáž na Klíčově, čekají na autobus zvláštní linky, který je doveze do rozestavěné stanice metra Střížkov.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Stanice metra Střížkov

Celkový pohled na budoucí stanici Střížkov.
Celkový pohled na budoucí stanici Střížkov.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
V minulých letech bývalo zvykem, že se u příležitosti Dne otevřených dveří zpřístupnilo některé ze tří dep metra. Letos to ale bylo jinak - cestující se totiž mohli podívat do rozestavěné stanice. Jmenuje se Střížkov a cestujícím začne sloužit v roce 2008. Je součástí provozního úseku IV.C2 z Ládví do Letňan a díky své zajímavé konstrukci bude jistě dominantou celé oblasti, která je zastavěna panelovými domy. Ale škoda slov, podívejte se raději na obrázky, které vám poví daleko víc.
Nástupiště a kolejiště stanice jsou přemostěny lávkami.
Nástupiště a kolejiště stanice jsou přemostěny lávkami.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Tady budou vystupovat cestující, kteří přijedou z centra Prahy.
Tady budou vystupovat cestující, kteří přijedou z centra Prahy.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Horní patro stanice nad kolejištěm a nástupišti.
Horní patro stanice nad kolejištěm a nástupišti.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)
Dvoukolejný tunel vedoucí k Letňanům.
Dvoukolejný tunel vedoucí k Letňanům.
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)

Závěr

Celá akce byla velmi povedená a nejen příznivcům dopravy, ale celé řadě Pražanů (byla třeba vidět spousta rodin s malými dětmi), nabídla zajímavou možnost, jak strávit volný čas zajímavým způsobem. Uvidíme, co si na nás DP vymyslí v příštím roce.
Další záběry z Hloubětína a Klíčova si můžete prohlédnout zde.
Vrátnice, kterou návštěvníci opouštěli areál garáže Klíčov. My se tímto snímkem symbolicky rozloučíme s celou akcí a budeme se těšit na příští rok...
Vrátnice, kterou návštěvníci opouštěli areál garáže Klíčov. My se tímto snímkem symbolicky rozloučíme s celou akcí a budeme se těšit na příští rok...
Foto Damir Holas (22. 9. 2007)