Městská doprava v datech
1928 | Zahájení autobusového provozu. První linka spojovala obě města s železárnami. Jezdila v třicetiminutovém intervalu až do 8.září 1943, kdy byl její provoz pro válečné události omezen. |
1943 | Trasování budoucí trolejbusové tratě bylo zadáno firmě Brown-Boveri. Bylo objednáno 850 dřevěných sloupů, a 15 trolejbusů (ty potom ale bylo dodány jen 4) s 10 vleky. Sloupy byly postaveny také v úseku z Redfeldu k původně plánované vozovně v této oblasti. V plánu byla také trať do St. Marein k závodu Werk XII. |
24. 03. 1943 | Založení soukromé společnosti: Mürztaler Verkehrsgesellschaft mbH - MVG. Ta patřila hlavně železárnám a strojírnám Böhler. |
10. 11. 1943 | Zahájena výstavba tří měníren. |
23. 11. 1943 | Zahájena montáž trolejového vedení. |
20. 10. 1944 | Zahájení trolejbusového provozu na jednostopém úseku Werk VI.- Europaplatz (3,3 km) se dvěma zapůjčenými vozy z Grazu a Salzburgu. S vozovnou se původně počítalo v Redfeldu, ale nakonec byla postavena v areálu železáren Böhler. |
11. 02. 1945 | Zahájení provozu na dvoustopém úseku Europaplatz - Bruck a.d.Mur, Wallischplatz. (5,4 km) |
09. 04. 1945 | Pro válečné události (nálet) byl zastaven až do 29.října provoz. |
29. 10. 1945 | Obnoven trolejbusový provoz. |
06. 09. 1946 | Zahájení provozu na jednostopém úseku Hafendorf - Schirmitzbühel |
12. 1948 | Opětné zahájení autobusové dopravy v Kapfenbergu. (trať do Tragöss) |
1949 | Zahájena výměna dřevěných sloupů trolejového vedení za betonové. Zahájení montáže trolejových výhybek (výrobek strojírny Böhler) do sítě, do té doby se v jednostopých smyčkách a rozvětvení tratí musely překládat sběrače. |
03. 1949 | Zahájení provozu na autobusové lince do Redfeldu. |
12. 09. 1950 | Zahájení provozu na jednostopém úseku Europaplatz - Redfeld (1,6 km). |
1951 | Doplnění druhé stopy na úseku Europaplatz - Schirmitzbühel a Redfeld - Europaplatz. Ukončena montáž všech trolejových výhybek. |
1952-53 | Kompletní rekonstrukce trolejového vedení, kdy byla železná a hliníková trolej vyměněna za měděnou. |
1954 | Doplnění druhé stopy v úseku Hafendorf - Werk VI. Trolejbusová síť je od té doby celá dvoustopá s vyjímkou krátkého úseku od smyčky Werk VI. do vozovny, který byl jednostopý až do konce provozu. |
1956 | Menší přeložka na Wiener Str. v Kapfenbergu, vyvolaná stavbou dálkové komunikace. |
1957 | Otevření vlastní cestovní kanceláře (Reisebüro). |
1960 | V Deuchendorfu výstavba jednosměrného nájezdu na rychlostní komunikaci a demontáž jedné stopy v opačném směru. |
01. 04. 1963 | Zastaven provoz v úseku Europaplatz - Redfeld pro elektrifikaci železniční tratě na úrovňovém přejezdu. Stejná elektrifikace přivedla i sousední, dnes neexistující trolejbusový provoz v Leobenu do potíží, které vyvrcholily zastavením provozu. Do Redfeldu byl trolejbusový provoz obnoven až v roce 1983, jedenáct let po výstavbě podjezdu pod železniční tratí v roce 1972. |
1963 | Ze stejného důvodu byla přeložená trolejbusová trať i u Diemlachu, kde původně křížila železniční trať úrovňově. Ve stejném roce proběhla ještě další přeložka v Berndorfu, ta ale byla vyvolána pokračující výstavbou a rozšiřováním dálkové komunikace. |
03. 1966 | Zavedení S-provozu v období mimo špičku. Toto trvalo až do nedávna, s průvodčími se bylo ve špičce možno setkat (v kloubových vozech) ještě v polovině devadesátých let. |
1978 | Zahájení provozu na autobusové lince Z Kapfenbergu přes Redfeld do Winklu. |
1978 | Během roku byl změněn jednotný nátěr trolejbusů ze světle zelené na oranžovou. |
1981 | V Schinitz proběhly drobné přeložky v jednosměrných ulicích. |
01. 06. 1982 | Zahájení provozu na nové - větší blokové smyčce v Brucku, a na novém prodloužení z Wallischplatz k Forstschule o 0,7 km. |
11. 1982 | Přeložka na trati Hafendorf - Werk VI. vyvolaná výstavbou přivaděče k dálnici. |
11. 09. 1983 | Již druhé zahájení provozu na trati do Redfeldu. Po dodání trolejbusů 15/II a 16/II byl také zahájen provoz na úseku Redfeld - Winkl bez trolejového vedení s pomocným pohonem, autobusová linka do Winklu zanikla. |
10. 1983 | Druhá etapa přeložky na trati k Werk VI. |
10. 06. 1985 | Zahájení provozu na prodloužení Schirmitzbühel - Apfelmoar o cca 1 km |
1987 | Další jednosměrné přeložky v úzkých uličkách v Schinitz. |
1989 | Převzetí dosud soukromého dopravního podniku městem Kapfenberg. |
1990 | Zaveden nový tarifní systém (Ovšem stejně jako předtím založený na prodeji jízdenek řidiči a ve špičce v kloubových trolejbusech i průvodčími). |
1990 | Zakoupení prvního duobusu. (celkem podnik obdržel 4) |
1991 | Z úsporných důvodu byl zaveden na trolejbusových tratích od 15té hodiny v sobotu až do konce provozu v neděli jen autobusový provoz. Tento stav trval až do zrušení provozu, přičemž v sobotu byl dopolední provoz trolejbusy poslední dobou již jen příležitostný, přičemž jezdil zpravidla jen 1 vůz (a pak měl být provoz ekonomický, když fixní náklady na trolejbusy jsou stále stejné téměř bez ohledu na počet vypravených vozů). |
1991 | Zahájení provozu citybusů v Kapfenbergu. |
1993 | Zahájení provozu citybusů v Brucku a.d.Mur. |
02. 06. 1996 | Bylo zavedeno číslování linek, do té doby byly vozy
označovány jen konečnými stanicemi. 1 - Apfelmoar - Europaplatz - Bruck a.d.Mur, Wallischplatz - Bruck a.d.Mur Forstschule (v úseku Wallischplatz - Forstschule jen vybrané spoje) - kloubové vozy 2 - Werk VI. - Europaplatz - Redfeld - Winkl (v úseku Redfeld - Winkl jen vybrané spoje na pomocný dieselový pohon) - krátké vozy Autobusové linky dostaly čísla 3-6 (městské linky) a 12,13,21,52 (příměstské linky) a 97,98 (linky citybusů) |
05. 02. 2002 | Poslední den běžného provozu v trolejbusové trakci. |
2002 | Vozovna pronajata spolkovým poštám, a vozový park přestěhován do dopravního závodu v jiné části města. |
15. 02. 2002 | Poslední jízda s cestujícími za účasti členů Společnosti pro veřejnou dopravu, ve 12:44 byla vypnuta měnírna. |
11. 03. 2002 | Ve vysílání Štýrské oblastní televize byla zpráva o zrušení "takzvaných trolejbusů" (sogenannte O-busse) v Kapfenbergu. Byly v něm záběry na duobusy jezdící v elektrické trakci mezi Europaplatzem a Redfeldem. V rozhovoru s ředitelem MVG Cervenkou zazněly kromě již zmíněných argumentů také výmluvy na problémy s námrazou troleje v zimě v horských podmínkách. Vozy 15 a 25 mají být odprodány prostřednictvím švýcarského překupníka do Rumunska, ovšem dosud se neví do kterého města. K tomuto datu se také nepodařilo najít pro nízkopodlažní vůz 35 odběratele. Nenašel by se zájemce? |

Kdepak skončí současná generace kapfenberských trolejbusů?
Tak jako tento vůz v Mediasi v Rumunsku?
Foto Jiří Hertl (květen 1997) - Archiv Jiřího Hertla