Další aktivity firmy Audis
Firma Audis nehodlá ani v budoucnu usnout na vavřínech, momentálně zvažuje realizaci dalších novinek v městské i příměstské dopravě. Které z nich se osvědčí a stanou se tak každodenní realitou, stejně jako to, které pro nezájem cestujících potichu zaniknou, to ukáže jen čas.
Radiobusy by mohly najít také uplatnění v pozdním odpoledni a večer, například při svozu a rozvozu obyvatel města na různé kulturní a společenské akce - návštěva kina, bruslení na zimním stadionu apod.
Zvažuje se například zavedení radiobusů také v příměstské dopravě, podobně, jako je tomu například v Holandsku. Zde by radiobusy nejezdily podle jízdního řádu, ale jen a pouze podle požadavků a potřeb cestujících. Problémem zůstává i nadále česká legislativa, která s něčím podobným nepočítá a neumožňuje tedy zavést autobusy na zavolání jako součást systému dopravní obslužnosti. Velké nároky na personál by kladla i organizace provozu a dispečerské řízení. Výhodou zavedení tohoto systému jsou naopak nižší pořizovací a provozní náklady pro nová vozidla, malý autobus má poloviční cenu ve srovnání s klasickým a úspora pohonných hmot se blíží k částce 120 tisíc korun ročně.
Cyklobusy nejsou žádnou převratnou novinkou, můžeme se s nimi setkat u mnohých dopravců působících v turisticky atraktivních oblastech. Na počátku jejich vzniku stála otázka, jak zužitkovat kapacitu autobusů, které jsou v provozu pouze v pracovní dny a o víkendech zůstávají odstaveny bez dalšího využití. Nejjednodušším řešením by bylo využití v zájezdové dopravě nebo na dálkových linkách, takové aktivity jsou prakticky vždy ziskové - a snad právě proto zde panuje značná konkurence mezi jednotlivými dopravci. Nemělo by proto smysl tuto konkurenci dále rozšiřovat, místo toho si firma raději položila otázku: Když mohou naše autobusy jezdit po Orlických horách v pracovní dny, proč by nemohly i o víkendech a prázdninách? A tak autobusy sváží v pracovní dny obyvatele hor dolů do měst za prací a ve volných dnech naopak obyvatele měst do hor za rekreací, zábavou a odpočinkem. Vytvořit systém "turistických spojů" tak, aby vyhovoval přáním a potřebám turistů, stálo trochu víc přemýšlení, než je tomu v případě plánování linkové dopravy. V roce 2002 tak byla zavedena jedna linka určená především pro přepravu turistů a cyklistů do hor za pomoci autobusů se speciálními vleky určenými pro přepravu kol. Před jejím zavedením bylo nutné vhodně zvolit trasu tak, aby autobus vyvezl cestující do turisticky atraktivních míst a zároveň nastavit časy odjezdů a příjezdů tak, aby nebyli cestující nucení vstávat příliš brzy a zároveň tak, aby měli v cíli dostatek času na celodenní výlet.
Provoz cyklobusu se osvědčil, a tak byly další rok zavedeny již tři linky. Ty vyvezly každý víkend na hory až 250 cykloturistů, v některé dny tak bylo nutné přidávat i posilové vozy, aby bylo možné zájem cestujících zvládnout.
Když jsem se s přáteli chtěl projet ze Šerlichu po hřebeni a nevracet se zpět, jeli jsme dvěma auty do Říček, tam jedno nechali, druhým jsme přejeli na Šerlich, vydali se na túru, dojeli do Říček, nacpali se do auta a hurá na Šerlich pro to první, které jsme tam nechali. V autě jsme strávili 1,5 hodiny navíc.....
Autobusy navazují na "cyklovlak", který spojuje Hradec Králové s Rokytnicí v Orlických horách a jezdí každou sobotu od května do září.
Na financování cyklobusů se podílí kraj, České dráhy je z vlastní aktivity podpořily reklamou, kterou najdeme v jízdním řádu 2003/2004 na straně 54.
Podobným způsobem je nyní zajištěna doprava do hor i v zimním období. Zimní linky se liší od letních cílovými místy, ta jsou volena podle běžkařských terénů a rozmístění vleků či sjezdovek. Novinkou zimní sezóny 2003/2004 je skibus v lyžařském areálu Říčky . Zaveden byl nejprve na zkoušku, zejména pro zjednodušení dopravní situace v obci, ale již první měsíc ukázal, že jeho existence je opodstatněná. Proto bylo dohodnuto pokračování provozu i v další sezóně. Dodejme jen, že provoz skibusu dotují vedle obce také hoteliéři z okolních ubytovacích zařízení.
Další plánovanou novinkou je "Turistický radiobus", který by měl být provozován v oblasti celých Orlických hor, rovněž ve spolupráci s místními hotely a penziony. Služba je určena hlavně pro rodiny s dětmi a za cíl si klade umožnit turistům poznání celé oblasti bez nutnosti vázat se používáním svého auta. Příkladem využití může být odvoz do výchozího místa plánované hřebenové túry a pěší návrat zpět do ubytovacího zařízení.
Zvažuje se i projekt "Školní autobus". Společnost počítá s nákupem malých autobusů o kapacitě 14 míst k sezení. A využití? 6 až 8 hodin - rozvoz dětí do škol, 8 až 12 hodin - sociální služby (rozvoz obědů apod.), 12 až 15 hodin - odvoz dětí ze škol systémem "od dveří ke dveřím", 15 až 18 hodin - přeprava dětí do a z kroužků a kurzů.
Přeprava dětí do škol je obecně dost velkým problémem, který klade značné nároky na dopravce. Výuka ve školách totiž začíná v drtivé většině případů v 8:00 a dopravce je postaven před úkol zajistit dovoz žáků do všech škol v okruhu jeho působení tak, aby děti nemusely zbytečně dlouho čekat nebo naopak nepřišly do školy pozdě. Řešení tohoto problému je jednoduché - rozložit začátky výuky tak, aby jeden autobus dokázal obsloužit více škol. K prvnímu uplatnění této myšlenky by mělo dojít v oblasti mezi Vamberkem a Rokytnicí v Orlických horách, autobus by obsloužil tři školy, ve kterých by začínala výuka v 7:20, 7:45 a 8:00.
Pro zajímavost dodejme, že s podobnou myšlenkou přišel nezávisle na Audisu německý dopravce Regionalverkehr Münsterland již v roce 2001 a na podobném principu organizuje dopravu ve městě Lünen, od roku 2003 i v okresech Unna a Steinfurt. Dokázal tím snížit potřebu autobusů z 154 na 142 v ranní špičce a ze 137 na 132 v odpolední špičce. Český článek o tomto projektu můžete najít i na našich internetových stránkách.