Historie autobusů v Teplicích

Autobus RTO právě přijel od vlakového nádraží a chystá se odbočit na dnešní Masarykovu třídu. Píše se 2. polovina 60. let.
Autobus RTO právě přijel od vlakového nádraží a chystá se odbočit na dnešní Masarykovu třídu. Píše se 2. polovina 60. let.
Pohlednice, sbírka Jan Setvák
Systém městské hromadné dopravy v Teplicích je již od nepaměti tvořen i autobusovou dopravou, která v současnosti doplňuje dopravu trolejbusovou, ale zažila rovněž éru tramvají. Je ale třeba poznamenat, že teplická městská autobusová doprava neměla nikdy zcela městský charakter, ale spíše spojovala Teplice s okolními obcemi.
Autobus RTO na konečné Bílá cesta v roce 1972
Autobus RTO na konečné Bílá cesta z roku 1972.
Repro z knihy "100 let MHD v Teplicích"
Autobusy mohly v Teplicích vyjet už na počátku 20. století - v roce 1907 se seriózně uvažovalo o zavedení čtyř linek z Teplic do blízké Krupky, Bíliny, Vrchoslavi, Košťan, Hrobu, Geisingu a na Cínovec. K tomu ale nakonec nedošlo. Další zmínka je z roku 1912, kdy byla získána koncese pro dvě linky do Drážďan přes Cínovec a Komáří vížku. O tomto provozu ale nevíme zhola nic - není znám rozsah provozu, podoba jízdního řádu aj.
Vůz ŠM 11 v Řetenicích
Vůz ŠM 11 v Řetenicích.
Repro z knihy "100 let MHD v Teplicích"
Skutečně ověřená autobusová doprava v Teplicích zahájila provoz v roce 1925 do Hrobu a Bíliny s autobusy Praga N. O tři roky později vyjely další spoje na trasách Benešovo náměstí - Trnovany - Sobědruhy (v této relaci byla o zhruba dvacet let později plánována i trolejbusová trať, ale do Sobědruh se dodnes tento dopravní prostředek nedostal), dále ze stejného náměstí přes Anger do Proboštova a přes Pozorku a Košťany do Střelné. Vozový park v té době tvořilo asi 5 vozů. O rok později přibyly linky k šanovskému hřbitovu a spoj z Řetenic přes Újezdeček na Kamenný pahorek. V roce 1931 autobusy posílily tramvajovou linku do Šanova a navíc se vydaly na novou trasu přes Pozorku, Mstišov a Dubí na Cínovec. Délky trvání provozu výše uvedených linek ovšem nejsou známé.
Karosa B732 evid.č. 348 a historický trolejbus 9Tr na konečné Újezdeček (dnes Řetenice, Tolstého).
Karosa B732 evid.č. 348 a historický trolejbus 9Tr na konečné Újezdeček (dnes Řetenice, Tolstého).
Foto Petr Šašek (15. 6. 1996)
Další rozvoj autobusové dopravy přichází v roce 1932, kdy byl převzat provoz Karlovarské omnibusové společnosti Fousek a spol. umístěný v Šanově. O rok později dostaly teplické autobusové linky poprvé svoje čísla v rozmezí 1 - 10. K dispozici bylo 22 autobusů.
Karosy B952 a ŠL11 se potkaly na konečné Dubí I, lázně
Karosy B952 a ŠL11 se potkaly na konečné Dubí I, lázně.
Foto Damir Holas (30. 4. 2005)
Za druhé světové války došlo k náhradě okružní šanovské linky tramvajovou dopravou. O rok později dojezdily autobusy na Moldavu. Navíc klesal početní stav vozového parku.
Karosa B932 s rovnou zádí odpočívá na zastávce Benešovo náměstí v ulici 28. října.
Karosa B932 s rovnou zádí odpočívá na zastávce Benešovo náměstí v ulici 28. října.
Foto Damir Holas (17. 8. 2006)
Jak vypadal provoz po válce není známo. Každopádně byl ale posléze předán podniku ČSAD a teplický dopravní podnik si ponechal pouhé 2 vozy jakožto náhradu tramvajové dopravy. Význam autobusové dopravy začal znovu růst v roce 1951, kdy bylo zakoupeno 6 nových vozů a cestující mohli začít využívat nově zřízené linky z Trnovan do Proboštova a z Šanova přes Benešovo náměstí do Bystřice, která byla po zahájení provozu trolejbusů zkrácena z Bystřice na Benešovo náměstí. Zároveň vznikla v témže roce nová linka do Sobědruh. Poté, co byl zrušen městský úsek tramvaje z Městských sálů do Řetenic a vyjely trolejbusové linky s čísly 2 - 4, byly v provozu autobusové linky 5 (Benešovo náměstí - Sobědruhy), 6 (Benešovo náměstí - Trnovany - Proboštov) a 7 (Benešovo náměstí - Bystřice).
Karosa B952 na lince 22 ve čtvrti Prosetice. V době pořízení snímku to byl jeden z nejnovějších autobusů DP Teplice.
Karosa B952 na lince 22 ve čtvrti Prosetice. V době pořízení snímku to byl jeden z nejnovějších autobusů DP Teplice.
Foto Damir Holas (17. 8. 2006)
V letech 1957 - 1958 došlo k rozšíření provozu - autobusy nově vyjely k Bílinské ulici, na Třešňovku a k Sometu. Vozový park v této době tvořilo 14 vozů.
Jedno z patnáctimetrových Citar po příjezdu na konečnou Dubí I, lázně.
Jedno z patnáctimetrových Citar po příjezdu na konečnou Dubí I, lázně.
Foto Damir Holas (17. 8. 2006)
Šedesátá léta znamenala období velkého rozvoje a preference autobusové dopravy. Tomu se přizpůsoboval i vozový park - v letech 1959 - 1969 dorazily do Teplic legendární autobusy Škoda 706 RTO. V roce 1962 byl na jedné z linek zkušebně zaveden samoobslužný provoz. V roce 1969 začaly dodávky autobusů ŠM11.
Zapůjčený TAMBUS ze Slovinska ve vozovně v roce 1994
Zapůjčený TAMBUS ze Slovinska ve vozovně v roce 1994.
Foto Martin Janda (1994)
V 70. letech začaly autobusy postupně pronikat do nově vznikajících sídlišť, kam se v té době nepočítalo se zavedením trolejbusových linek. V roce 1979 byl vozový park rozšířen o první kloubové vozy Ikarus 280 a 2 vozy ŠL11.
Pěkně řešený interiér autobusu Citaro.
Pěkně řešený interiér autobusu Citaro.
Foto Damir Holas (17. 8. 2006)
K významné změně došlo v roce 1987, kdy byly autobusové linky přečíslovány. Poprvé v Teplicích byla zavedena noční doprava autobusovou linkou N, která jezdila v trase Hlavní nádraží - Benešovo nám. - Prosetice - Bílinská - Řetenice - Benešovo náměstí - Městské sály - Pluto - Šanov II - Panoráma - Jankovcova - Hlavní nádraží v intervalu 80 minut s jedním autobusem. Dále byla zavedena rekreační autobusová linka 30 z Benešova náměstí k hotelu Sport v Dubí provozovaná v zimním období, která byla v červnu 1988 doplněna další rekreační linkou z Benešova náměstí k oldřichovské vodní nádrži Barbora, která byla naopak v provozu jen v létě. Od konce února byla noční linka N rozdělena na dvě linky N1 a N2. Následujícího roku dorazily první tři kloubové vozy Karosa C744. V roce 1990 byl zrušen noční provoz.
Jeden z teplických Crosswayů projíždí Krupkou na lince 142.
Jeden z teplických Crosswayů projíždí Krupkou na lince 142.
Foto Tomáš Kořínek (www.mhdteplice.net) (5. 12. 2007)
V první polovině devadesátých let se začalo jednat o obnově vozového parku. Teplice se zpočátku rozhodly nejít cestou nákupu nových vozů u tradičního dodavatele z Vysokého Mýta, ale zakázku získala slovinská firma TAM. Ta se ale ocitla ve velkých potížích, takže nakonec nesplnila smlouvu, která hovořila o dodání 20 vozů do půlky roku 1994. V srpnu toho roku dorazily jen 2 nové vozy a jako kompenzace ještě 5 již použitých vozů zapůjčených ze slovinského Mariboru - ty v Teplicích sloužily do konce září a jeden z nich byl dokonce ve dvoudvéřovém provedení (viz jedna z fotografií v tomto článku). Teprve počátkem roku 1995 dorazilo 8 dalších nových vozů. Zakázka měla tedy velké zpoždění a navíc ani nebyla kompletní, takže bylo od kontraktu nakonec upuštěno a jako náhrada bylo objednáno 5 vozů Karosa B732. Éra těchto vozů (a ostatně i "sedmičkových" Karos v krátké i kloubové verzi) skončila v roce 2008 dodáním ojetých zapůjčených nízkopodlažních vozů Scania (rok výroby 2002 - 2003).
I v devadesátých letech se experimentovalo s noční dopravou, když v roce 1997 vyjela noční linka s číslem 40. Dnes bychom ale noční spoje v jízdních řádech hledali marně.
Sor C12 evid. č. 609 na lince 136 válčí s přívaly sněhu v bohosudovských ulicích.
Sor C12 evid. č. 609 na lince 136 válčí s přívaly sněhu v bohosudovských ulicích.
Foto Tomáš Kořínek (www.mhdteplice.net) (7. 1. 2008)
V současnosti je autobusová doprava určena především ke spojení okolních obcí s Teplicemi (od ledna 2008 dokonce nahradila linku MHD ve městě Krupka, kterou provozoval DP Ústeckého kraje), i když přepravní význam má samozřejmě i na území samotného města. Kromě linek pravidelné dopravy je v provozu i bezplatná linka č. 30 k obchodnímu centru Olympia (do Silvestra 2007 jezdila ještě druhá s číslem 34 v trase Nová Ves - Mánesovo náměstí, která zajišťovala návoz zákaznílů do zdejšího Intersparu)a rovněž nostalgická linka č. 40 provozovaná autobusem ŠL11 evid.č. 57 z roku 1981, která je doplněna i nostalgickou trolejbusovou linkou č. 11. Do roku 2008 byl k dispozici i cyklobus č. 31, který jezdil v trase Teplice, Hlavní nádraží - Cínovec. Od 1. 5. tohoto roku byl ale zrušen a autobus s přívěsem na kola je vypravován na vybrané spoje pravidelných linek č. 141 a 142. V zimním období je k dispozici i skibus s číslem 35 vyjíždějící z Benešova náměstí. Poměrně zásadní změnou v autobusovém provozu bylo zavedení nové linky 137 do Ústí nad Labem, která vyjela 1.5.2005. Původně měla být doplněna dalšími linkami v číselné řadě 1xx, které by zajišťovaly dopravu v rámci IDS Ústeckého kraje, nakonec ale zůstala osamocena a navíc na ni Ústecký kraj neplatil dotace - z tohoto důvodu zde neplatily předplatní časové jízdenky DP Teplice a úhrada jízdného byla možná jen z elektronické peněženky nebo hotově do pokladny u řidiče. Pak se ale začala situace pomalu měnit. Po vypovězení smlouvy s Dopravním podnikem Ústeckého kraje a.s. o zajištění ZDO v Ústeckém kraji začal Krajský úřad hledat pro jednotlivé oblasti svého kraje nové dopravce. Než byly vydány licence na nové linky, jezdilo se v režimu příležitostné osobní dopravy, tedy zdarma. Na Teplicku se provozování této dopravy ujal DP Teplice s.r.o., přičemž od 1. 11. 2006 začal tento dopravce zajišťovat spojení mezi Teplicemi a Krupkou a to formou prodloužení linek MHD. K dalšímu rozšíření autobusových linek po teplickém regionu pak došlo od Nového roku 2007.
Scania na lince 127 před budovou teplického hlavního vlakového nádraží.
Scania na lince 127 před budovou teplického hlavního vlakového nádraží.
Foto Tomáš Kořínek (www.mhdteplice.net) (22. 2. 2008)
Vozový park je tvořen autobusy Karosa B932, B952, B941, B961, Mercedes Benz Citaro (délka 15 metrů), Solaris Urbino 15, Iveco Crossway, Sor C12 a Scania. V souvislosti s rozšířením provozu o řadu příměstských linek od 1. 1. 2007 bylo zapůjčeno několik autobusů od provozoven firmy Connex, která se zároveň stala majitelem DP Teplice. Většina těchto vozů (až na dvě kloubové Karosy) byla ale v Teplicích nasazena jen dočasně.
Literatura:
  • 100 let MHD v Teplicích