Tramvaj na Borská pole - Projekt
Můžeme hovořit o štěstí, že se podařilo prolomit nechuť plzeňských politiků a úředníků
uvažovat o včasné realizaci tramvaje na Borská pole. Až do roku 2004 opomíjeli městští dopravní
inženýři a architekti zpracování projektu tramvaje, přičemž se jednalo o zcela zásadní věc z hlediska
držení územní ochrany pro budoucí dráhu a z hlediska její prosaditelnosti v blízkém časovém
horizontu. Až novým projektem z roku 2004 se stabilizovalo dopravní řešení např.
v místě mimoúrovňového křížení tramvaje
s dálničním přivaděčem a v prostoru zakončení tramvajové trati. Dnes už jen
povzdechneme nad nečinností Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně v minulých letech
a raději se podíváme vstříc budoucnosti - díky níže uvedenému projektu je
trať na Borská pole o krůček blíže na trnité cestě k realizaci.

Výkres 1,5 km dlouhého úseku plánované tramvajové trati na Borská pole. Začíná vpravo na obrázku
na křižovatce Kaplířova - Klatovská, pokračuje Kaplířovou ulicí, přes nový terminál veřejné dopravy,
most přes nový dálniční přivaděč (silnici I/27), kolem univerzitního areálu a je zakončená smyčkou
v prostoru mezi Západočeskou univerzitou a ulicí U Letiště. (Kliknutím na obrázek výkres zvětšíte.)
Projektová dokumentace Ing. Jiří Kalčík (říjen 2004)

V prostoru, kde se ohýbá Kaplířova ulice a pokračuje směrem na Valchu jako ulice Dobřanská,
má vzniknout nový terminál veřejné dopravy. Součástí terminálu má být tramvajová smyčka (spíše
manipulačního charakteru), odstavná plocha pro autobusy (zejména integrované dopravy) a záchytné
parkoviště.
Projektová dokumentace Ing. Jiří Kalčík (říjen 2004)

Detailnější výřez vedení tramvaje v těsné blízkosti ZČU. Je škoda, že je tramvaj nucena
obcházet univerzitní areál zezadu, což prodlužuje docházkovou vzdálenost. Souvisí to s krátkozrakostí
projektantů univerzitního areálu na konci 80. let 20. století. Projekt tramvajové trati se s tímto
problémem vyrovnává širokým pěším koridorem a urbanizací prostoru mezi ZČU a univerzitními kolejemi
(objekty na výřezu vpravo nahoře).
Projektová dokumentace Ing. Jiří Kalčík (říjen 2004)

Nová tramvajová trať bude zakončena točnou před ulicí U Letiště. Zde bude přestupní vazba
na autobusy zajíždějící do vzdálenějších částí Borských polí. Z hlediska obsluhy průmyslového areálu
by bylo vhodné, aby tramvajová trať pokračovala přímo Podnikatelskou ulicí směrem na Novou
Hospodu. To je dnes obtížněji realizovatelné, ale položení tramvajového tělesa například přímo do
jízdních pruhů je možným řešením. Podnikatelská ulice patří k méně zatíženým ulicím v oblasti.
Projektová dokumentace Ing. Jiří Kalčík (říjen 2004)