Mlhavá budoucnost Masarykova nádraží

Kdo se rozhodne přijet vlakem do hlavního města, má na výběr poměrně velké množství nádraží či nádražíček, kde z vlaku vystoupit. Zanedbáme - li stanice na okrajích Prahy či předměstských čtvrtích blízko centra, zbydou nám v podstatě dvě možnosti - buďto hlavní nádraží (dříve Wilsonovo, tento státník má dodnes v areálu stanice pamětní desku) nebo Masarykovo nádraží. Je ale možné, že do budoucna bude tento výběr zúžen na jedinou možnost a "Masaryčku" budeme znát jen ze vzpomíek, fotografií nebo starých map. Proč?
Masarykovo nádraží kolem roku 1850. Tehdy ještě nikomu nevadilo...
Masarykovo nádraží kolem roku 1850. Tehdy ještě nikomu nevadilo...
Repro z knihy "150 let železnice v Praze"
Již za éry socialismu se o tom uvažovalo a nyní byly tyto plány zase oprášeny. Vize jeho budoucnosti jsou v podstatě dvě: buď se nástupiště "jen" posunou zhruba do míst, kde nádražní areál přetíná most nechvalně známé automobilové magistrály, nebo nádraží zcela zanikne a všechny vlaky budou mířit na hlavní nádraží. V každém případě se počítá se zachováním historické nádražní budovy, i když účely, kterým by potom sloužila, mají k provozování železniční dopravy asi tak blízko, jako vegetarián k šišce salámu... Nádraží totiž leží v těsné blízkosti centra Prahy - který investor by zde nechtěl postavit megacentrum s módními značkovými obchody?
Dvorana Masarykova nádraží. Vlevo jsou nástupiště, vpředu zastávky tramvaje. Ideální návaznost složek veřejné dopravy.
Dvorana Masarykova nádraží. Vlevo jsou nástupiště, vpředu zastávky tramvaje. Ideální návaznost složek veřejné dopravy.
Repro z knihy "Masarykovo nádraží"
Údajným důvodem, proč by měla "Masaryčka" zmizet, nebo se alespoň posunout, je to, že zabírá poměrně velký prostor, který je údajně nutno oživit a nádraží v tom brání. Což o to, některé pozemky v blízkosti Masarykova nádraží vypadají vskutku nevábně a Praze příliš dobrou vizitku nedělají (např. oblast mezi kolejištěm a ulicí Na Florenci). Je ale otázkou, proč něco neudělat jen s těmito pozemky a potřebné nádraží nechat v dnešní poloze.
Nepříliš reprezentativní prostor ulice Na Florenci. Masarykovo nádraží je za budovami vlevo, koleje patří zrušené tramvajové trati.
Nepříliš reprezentativní prostor ulice Na Florenci. Masarykovo nádraží je za budovami vlevo, koleje patří zrušené tramvajové trati.
Foto Damir Holas, léto 2002
Bohužel je vidět, že v našich zeměpisných šířkách ještě nebyl zcela doceněn význam veřejné dopravy. Bylo by chybou ji považovat za možnost cestování jen pro ty, kteří nemají auto, ale potřebují se někam dostat. Veřejná doprava musí fungovat na takové úrovni, aby byla dostatečně atraktivní i pro ty, kteří mají v garáži "osobák". To ale také znamená, že tato doprava musí být lidem po ruce a musí je dovézt tam, kam potřebují. Takže mám - li nádraží takřka v centru města s ideální vazbou na městskou dopravu a výhodnou polohou, je přinejmenším velmi nesmyslné se zabývat tím, jak se ho zbavit.