!-- -->
S-Bahn v Praze a okolí?
MF Dnes, regionální příloha Praha, 5.5.2003
Damir Holas, Společnost pro veřejnou dopravu
Tragická povodeň a poškození metra si vyžádaly změnu dopravních návyků obyvatel. Linky kyvadlových vlaků ČD byly velmi slušně vytížené, v případě té do Běchovic pomohla i návazná autobusová doprava na Černý Most. Metro je opět v provozu, a tak se MHD vrátila do stejných kolejí. Říká se, že všechno zlé je k něčemu dobré, a na některé dobré věci se zapomnělo možná až příliš rychle. Ukázalo se, že železnice dokáže v pražské MHD odvést pořádný kus práce, současným druhům MHD dokáže (např. na trati Smíchov - Hlavní nádraží) i zdatně konkurovat - jízdní doba vlakem je pouhých sedm minut. Praha by si zasloužila kvalitní systém městské železnice, který by zcela jistě do prostředků hromadné dopravy dokázal nalákat další cestující. Peníze vložené do zřízení takového systému by byly jednoznačně efektivní investicí. (Zkráceno)
Damir Holas, Společnost pro veřejnou dopravu
Tragická povodeň a poškození metra si vyžádaly změnu dopravních návyků obyvatel. Linky kyvadlových vlaků ČD byly velmi slušně vytížené, v případě té do Běchovic pomohla i návazná autobusová doprava na Černý Most. Metro je opět v provozu, a tak se MHD vrátila do stejných kolejí. Říká se, že všechno zlé je k něčemu dobré, a na některé dobré věci se zapomnělo možná až příliš rychle. Ukázalo se, že železnice dokáže v pražské MHD odvést pořádný kus práce, současným druhům MHD dokáže (např. na trati Smíchov - Hlavní nádraží) i zdatně konkurovat - jízdní doba vlakem je pouhých sedm minut. Praha by si zasloužila kvalitní systém městské železnice, který by zcela jistě do prostředků hromadné dopravy dokázal nalákat další cestující. Peníze vložené do zřízení takového systému by byly jednoznačně efektivní investicí. (Zkráceno)
V řadě vyspělých evropských měst je železnice nedílnou součástí městské hromadné dopravy. Příměstské vlaky obsluhují nejen město, ale i jeho okolí. S tímto druhem dopravy se dnes můžeme setkat např. ve Vídni či Drážďanech. Zato v Praze byly vlaky vždy trochu v ústraní a moc se toho nezměnilo ani po jejich integraci do PID. Ta sice přinesla zavedení taktového provozu na řadě tratí a tarifní integraci železniční dopravy, ale to bylo tak asi všechno. Pak ale přišlo deštivé léto roku 2002 a padly některé zažité mýty. Řada ulic a čtvrtí se ocitla pod vodou, což komplikovalo provoz tramvajových i autobusových linek, ale zejména nateklo do metra, které se tím v centrální části Prahy stalo neprovozuschopné. A tak se narychlo na magistrále malovaly vyhrazené pruhy pro autobusy a intenzita tramvajového provozu v centru také poněkud vzrostla. To ale nebylo všechno - České dráhy totiž zavedly několik linek tzv. kyvadlové dopravy, které v několika směrech doplňovaly MHD a mnohdy jí i úspěšně konkurovaly (např. jízdní doba vlakovým "pendlem" ze Smíchova na Hlavní nádraží byla pouhých 7 minut - za tak krátkou dobu se tato trasa jiným dopravním prostředkem zvládnout jednoduše nedá).

Kyvadlová železniční doprava mezi hlavním nádražím a Smíchovem.
Foto Damir Holas (září 2002)
Snad i ony neblahé povodně paradoxně urychlily úvahy o vyšším zapojení vlaků do pražské veřejné dopravy. Jakousi první vlaštovkou bylo zavedení městské železniční linky z pražské Libně přes Holešovice a Bubeneč do Roztok u Prahy. Jen u toho ale nezůstalo, postupně přibyly další železniční linky značené písmenem S a číslicí. A jak by to mohlo podle dostupných informací vypadat s linkovým vedením železničních linek v roce 2015?
Návrh linkového vedení železnice v Praze a okolí (stav: 2015). Zdroj: časopis DP-Kontakt
Linka | Trasa |
1 | Kutná Hora-město - Kolín - Český Brod - Praha-Libeň - Praha-Masarykovo nádraží |
2 | Kutná Hora-město - Kolín - Nymburk-hlavní nádraží - Lysá nad Labem - Praha-Vysočany - Praha-Masarykovo nádraží |
3 | Mělník - Všetaty - Neratovice - Praha-Vysočany - Praha-Hlavní nádraží - Praha-Vršovice - Vrané nad Vltavou - Dobříš |
4 | Mělník - Všetaty - Neratovice - Praha-Vysočany - Praha-Hlavní nádraží - Praha-Vršovice - Vrané nad Vltavou - Čerčany |
5 | Vraňany - Kralupy nad Vltavou - Praha-Podbaba - Praha-Masarykovo nádraží |
6 | Kladno-Dubí - Kladno - Praha-Ruzyně - Praha-Dejvice - Praha-Masarykovo nádraží |
7 | Kladno-Dubí - Kladno - Jeneč - Praha,letiště - Praha-Dejvice - Praha-Masarykovo nádraží |
8 | Beroun - Nučice - Rudná u Prahy - Praha-Smíchov - Praha-Hlavní nádraží |
9 | Zdice - Beroun - Řevnice - Praha-Smíchov - Praha-Hlavní nádraží - Praha-Libeň |
10 | Bystřice u Benešova - Benešov - Strančice - Říčany - Praha-Vršovice - Praha-Hlavní nádraží |
11 | Stará Boleslav - Brandýs nad Labem - Praha-Satalice - Praha-Hlavní nádraží - Praha-Krč |
20 | Nymburk-hlavní nádraží - Poříčany - Český Brod - Praha-Libeň - Praha-Hlavní nádraží - Praha-Smíchov - Řevnice |
21 | Milovice-letiště - Lysá nad Labem - Praha-Vysočany - Praha-Hlavní nádraží - Praha-Vršovice - Říčany - Strančice |
22 | Praha-Zličín,zastávka - Praha-Zličín - Hostivice - Praha-letiště - Praha-Ruzyně - Praha-Dejvice - Praha-Masarykovo nádraží |
23 | Hořelice - Nučice - Rudná u Prahy - Praha-Smíchov - Praha-Hlavní nádraží |
30 | Praha-Běchovice - Praha-Malešice - Praha-Vršovice - Praha-Smíchov - Praha-Radotín |
31 | Praha-Vysočany - Praha-Libeň - Praha-Malešice - Praha-Krč - Praha-Radotín |
32 | Roztoky u Prahy - Praha-Holešovice - Praha-Libeň - Praha-Malešice - Praha-Hostivař - Říčany - Strančice |
33 | Roztoky u Prahy - Praha-Bubny - Praha-Malešice - Říčany - Strančice |
Železnice v Praze a okolí na televizní obrazovce...
V úterý 31.1.2006 odvysílala Česká televize na svém druhém programu pořad "Nedej se", který se věnoval problémům železniční dopravy v hlavním městě a jeho okolí. Důležité je, že před kamerou zazněly některé poměrně zásadní skutečnosti - železniční doprava je v pražském regionu dlouhodobě "popelkou", která skomírá na úkor nejen individuální dopravy, ale vlastně i metra. Zazněly rovněž obavy o další osud expanze Pražské integrované dopravy z důvodu, že Středočeský kraj v současnosti rozjíždí vlastní integrovaný dopravní systém SID (= Středočeská integrovaná doprava). Rovněž bylo naznačeno, že pro budoucnost je nutné rozšířit počet železničních zastávek, zachovat Masarykovo nádraží ale i konat konkrétní činy (na úkor slovních proklamací či memorand).
V pořadu vystoupila celá řada lidí, kteří měli k tématu co říci - např. pracovníci Českých drah, Ropidu, ale i místní samosprávy (starosta Lysé nad Labem...) nebo zástupci občanských iniciativ. Za SPVD se natáčení zúčastnili Ondřej Fábera a Damir Holas - jejich tématem byla jednak rivalita SID vs. PID, ale i problém Masarykova nádraží. Pokud jste pořad v televizi nestihli, můžete se podívat zde.
... a v novinách
Zajímavý článek přinesla MF Dnes v polovině října 2007:
MF Dnes, regionální příloha Praha, 16. 10. 2007
Petr Švec
Vlakem do práce i kina
Praha se velmi brzy dočká svých městských železničních linek. Už 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, vyjedou vlaky spojující městské čtvrti i obce v okolí metropole pod novým označením a také v kratších intervalech. „Linky příměstské d opravy budou očíslovány tak, jako mají svá čísla i autobusy a tramvaje,“ popisuje první změny ředitel marketingu Českých drah Aleš Ondrůj. Hlavní město se tak připojí k evropským velkoměstům, kde je takzvaná S-Bahn nedílnou součástí městské hromadné dopravy. Například po trati z Masarykova nádraží přes Dolní Počernice a Běchovice do Kolína pojede linka číslo S1, do Čelákovic a Nymburka zase linka číslo S2. Celkem pod novým označením pojede jedenáct linek do všech směrů. Dopravní podnik také městské železniční linky zanese do svých map. „Železniční síť bude zvýrazněna na pláncích ve stanicích metra a zastávkách povrchové dopravy. V tramvajích, metru i autobusech uslyší cestující hlášení na zastávkách, kde je možné přestoupit na vlak,“ vysvětluje pražský radní Radovan Šteiner (ODS). Hlášení bude i ve vlacích a na nádražích. „Chceme upozornit cestující, že mohou jet po železnici. Často je to totiž ani nenapadne,“ uvažuje Ondrůj. Nové hlášení uslyší lidé na více než třiceti místech v Praze. „Třeba ve Vysočanech mohou lidé přestupovat z vlaku na metro. Nádraží je od stanice metra asi sto metrů, ale nikdo o tom neví,“ míní Ondrůj. Od prosince budou také některé spoje navíc posíleny. Například na trase Praha–Říčany se cestující mohou těšit na kratší intervaly. Přitom po některých tratích jezdí soupravy už po patnácti minutách, což je srovnatelné s tramvajovými linkami. Dopravní podnik také hodlá pozměnit jízdní řády tramvají a autobusů tak, aby spoje navazovaly na vlaky. Přitom jízdné ve vlacích bude stejné jako dnes. Po železnici mohou lidé jezdit na jízdenky MHD, předplatné kupony platí jen na území hlavního města. Město provoz vlaků podpoří příští rok asi 250 miliony korun. Dráhy nasazují na příměstské linky moderní klimatizované soupravy i půl století staré „panťáky“. Nových vlaků už je téměř třicet, kompletně by měly staré soupravy nahradit za sedm let. České dráhy také odmítají výtky cestujících, že vlaky mívají často zpoždění. Později, než mají, prý přijedou jen zhruba tři soupravy ze sta. Doslova revoluce čeká městskou železnici na konci příštího roku, kdy bude dostavěn železniční uzel pod Vítkovem. Dráhy pak zavedou několik dalších nových vlakových linek. Vlaky převezou nyní po městě asi 100 tisíc cestujících denně, Dopravní podnik 2,75 milionu. S-Bahn může u lidí podle zastánců získat důvěru zejména velmi hustou železniční sítí a také rychlostí – vlaková doprava je podle odborníků dokonce rychlejší než metro.
Petr Švec
Vlakem do práce i kina
Praha se velmi brzy dočká svých městských železničních linek. Už 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, vyjedou vlaky spojující městské čtvrti i obce v okolí metropole pod novým označením a také v kratších intervalech. „Linky příměstské d opravy budou očíslovány tak, jako mají svá čísla i autobusy a tramvaje,“ popisuje první změny ředitel marketingu Českých drah Aleš Ondrůj. Hlavní město se tak připojí k evropským velkoměstům, kde je takzvaná S-Bahn nedílnou součástí městské hromadné dopravy. Například po trati z Masarykova nádraží přes Dolní Počernice a Běchovice do Kolína pojede linka číslo S1, do Čelákovic a Nymburka zase linka číslo S2. Celkem pod novým označením pojede jedenáct linek do všech směrů. Dopravní podnik také městské železniční linky zanese do svých map. „Železniční síť bude zvýrazněna na pláncích ve stanicích metra a zastávkách povrchové dopravy. V tramvajích, metru i autobusech uslyší cestující hlášení na zastávkách, kde je možné přestoupit na vlak,“ vysvětluje pražský radní Radovan Šteiner (ODS). Hlášení bude i ve vlacích a na nádražích. „Chceme upozornit cestující, že mohou jet po železnici. Často je to totiž ani nenapadne,“ uvažuje Ondrůj. Nové hlášení uslyší lidé na více než třiceti místech v Praze. „Třeba ve Vysočanech mohou lidé přestupovat z vlaku na metro. Nádraží je od stanice metra asi sto metrů, ale nikdo o tom neví,“ míní Ondrůj. Od prosince budou také některé spoje navíc posíleny. Například na trase Praha–Říčany se cestující mohou těšit na kratší intervaly. Přitom po některých tratích jezdí soupravy už po patnácti minutách, což je srovnatelné s tramvajovými linkami. Dopravní podnik také hodlá pozměnit jízdní řády tramvají a autobusů tak, aby spoje navazovaly na vlaky. Přitom jízdné ve vlacích bude stejné jako dnes. Po železnici mohou lidé jezdit na jízdenky MHD, předplatné kupony platí jen na území hlavního města. Město provoz vlaků podpoří příští rok asi 250 miliony korun. Dráhy nasazují na příměstské linky moderní klimatizované soupravy i půl století staré „panťáky“. Nových vlaků už je téměř třicet, kompletně by měly staré soupravy nahradit za sedm let. České dráhy také odmítají výtky cestujících, že vlaky mívají často zpoždění. Později, než mají, prý přijedou jen zhruba tři soupravy ze sta. Doslova revoluce čeká městskou železnici na konci příštího roku, kdy bude dostavěn železniční uzel pod Vítkovem. Dráhy pak zavedou několik dalších nových vlakových linek. Vlaky převezou nyní po městě asi 100 tisíc cestujících denně, Dopravní podnik 2,75 milionu. S-Bahn může u lidí podle zastánců získat důvěru zejména velmi hustou železniční sítí a také rychlostí – vlaková doprava je podle odborníků dokonce rychlejší než metro.

Nové označení železničních tratí v Praze a okolí se dostalo i na informační tabule v pražském metru. Jen je škoda, že u písmene S nejsou i čísla konkrétních linek...
Foto Damir Holas (29. 11. 2007)