Železnice

Bulharsko, Sevtěmvri - Dobrinište, 2004. Foto Jíří Kohout
Veřejná doprava, to nejsou jen tramvaje, trolejbusy, autobusy, metro, lanovky, příměstské tramvaje, lodě, lehké tramvaje typu "light-rail", ale i železnice. A právě železnice bývaly kdysi základem celé dopravní sítě, veřejné osobní i té nákladní. Je nasnadě, že v současné době nemá cenu hledat ztracené mládí železnice a slávu elitních modrých (a jinak barevných) armád železničářů, kteří bývali elitou v sektoru služeb. Dnes musíme hledat úplně nové cíle, které má železnice naplňovat. V popředí zájmu dnešních měst je železnice coby nejrychlejší, ekologický a efektivní způsob příměstské dopravy. Zde má snad největší příležitost ke konkurenci s automobily.
V méně lidnatých regionech se může při dobré péči starostů a zástupců krajů stát páteří regionu, podél které bude stále živo a bude tam atraktivní bydlení i práce. Rušení regionálních železnic bývá argumentováno snahou o snížení ztrát nerentabilního provozu. Přijde však doba, a může jít jen o několik málo let, kdy si po zrušení té či oné trati uvědomíme, že je již pozdě přemýšlet o jejím využití pro rozvoj turistického ruchu nebo pracovních příležitostí. Právě proto se naše sdružení věnuje i železnici. Vnímame ji jako nepostradatelnou součást sítě veřejné dopravy, ať už slouží dopravě za denními povinnostmi nebo za rekreací a zábavou.
Bohušov
Stanice Bohušov na unikátní úzkorozchodné železnici Třemešné ve Slezku - Osoblaha.
Foto M. Klas, 13. července 2008