Ústí nad Labem - Glosa k otevření nové trolejbusové trati Vinařská - Bukov - Severní Terasa

Tak nám to začalo. Po krátkém půstu máme opět dalších 3060 metrů nových drátů v Ústí nad Labem. Kdo však vyrazil na první trolejbusový kurz hned po ránu byl zřejmě mírně zklamán. Na smyčce Mírová se objevily Citybusy s orientací 60 - náhradní doprava. Tento stav však pouze předznamenal slavnostní zahájení na této trati v dopoledních hodinách. Citybusy jezdily celé ráno, ovšem okolo osmé hodiny se někam vytratily a redakce marně čekala na kýžený autobusovo-trolejbusový spoj směr Holoměř. To už ale přišla devátá hodina, v Ústí vrcholí 95 % slevová zácpa a Citybusy jsou opět zde, ovšem do Herbenovy ulice už vplouvá vůz 22 Tr e.č. 602. Po úvodním ceremoniálu se zaplňuje především zástupci investora a vlastníka v jedné osobě - města Ústí nad Labem. Ovšem dle našeho názoru toto měla být akce za 1. ve městě, za 2. pro zákazníky (rozuměj běžný cestující). Stačí se poučit z dějin, kdy např. z otevírání telnické tramvajové trati byla celodenní slavnost o níž věděl celý kraj (natož obyvatelé města Ústí nad Labem). Dnes stačí zapózovat novinářům, regionální televizi a je to! Čekáme, jako jediní, prvního příjezdu "linkového" trolejbusu do stanice "V Zahrádkách" a prostor pro komické situace začíná. Nevěřícně hlavou kroutící lidé vystupují a utíkají zpět s pestrými nadávkami, kamže je to vlastně ten "blbej" trolejbus zavezl, když oni jedou do "kerfůru". Na Masarykově ulici právě vrcholí dopravní kolaps, tak jim to moc nezávidíme, ale kdeže jsou teď úředníci jedoucí zde, už téměř před hodinou. Spekulujeme, že nyní zřejmě svými auty přispívají k všeobecné zácpě. Inu informovanost a občan na prvním místě. Ale vraťme se zpět k samotnému provozu. Na trať nekompromisně nastupují vozy 601, 602, 603 a zahajují pravidelný provoz. Mimochodem vůz 601 na chvíli končí okolo 14:00 na spojce mezi Soc. Péčí a Mírovou. Později odpoledne již je opět v provozu. Budiž ke chvále dopravce, že se objevuje v Ústí exotická (zatímco jinde zcela běžná) záležitost - nejen koncová stanice Mírová, ale i nácestná- Masarykova nemocnice. Jen tak dál a vzhůru k využití, všude jinde již odhaleného, tajemství systému BUSe i na jiných linkách, za běžného provozu a v plném rozsahu. Opravdu nezlobte se na nás, ale z předchozích, ne příliš optimistických řádků, jistě tušíte, že taková událost jakou bezesporu otevření trolejbusové trati je nejen v českých, ale i světových měřítkách, by si zasloužila více nežli ujetí 6120 m jedním trolejbusem v uzavřené skupince lidí a zapózováním regionálním médiím. Tolik přímo z místa události, nyní však obecně:
Veřejná doprava je služba VEŘEJNOSTI. Pokud spustíme novou trať, je to událost ne tolik pro Dopravní podnik, ale hlavně pro cestující. Otevírá se tím obrovský prostor pro prezentaci a propagaci celého městského dopravního systému, která by přispěla k celkovému pozvednutí zájmu o městskou dopravu. Nelze si představit lepší reklamu pro dopravce. Kdyby dopravce vozidla alespoň lehce vyzdobil, kdyby se věc propírala na veřejnosti, kdyby se spojila například se dnem otevřených dveří v ústecké nemocnici či se speciálními jízdami historických vozidel MHD po Ústí... Kdyby... důležité a jediné podstatné je, že trať byla postavena a v rekordním čase zprovozněna, což zaslouží obdiv všem, kteří se o to zasloužili.
Prvním vozem na nové trati byl 2. prototyp vozu 22Tr e.č. 601 width=
Prvním vozem na nové trati byl 2. prototyp vozu 22Tr e.č. 601.
Foto Petr Ježek (3. 1. 2004)