MF Dnes, 9. 1. 2004
Miroslav Klas, Společnost pro veřejnou dopravu
Plzni chybí západní okruh
Přetížené silnice na trase Bory - Severní předměstí
K připravovanému druhému napojení Severního předměstí na centrum Plzně je třeba
uvést několik poznámek. Jsem přesvědčen, že současný návrh obchvatu Roudné je z
dopravně koncepčního hlediska špatný. Po zprovoznění dálničního obchvatu je
zcela zřejmý fakt, že největším problémem města je jeho vnitřní automobilová
doprava. Je nepřijatelné, abychom dopravu ve městě řešili stavbou nových silnic
pro motoristy ve směru do středu města.
Více než kdy jindy vyvstává opět problém neexistence tzv. západního okruhu
města, což znamená rychlé a výkonné spojení Severního předměstí, Skvrňan a
Borských polí včetně areálu Škodovky. Tato komunikace je schopna plně a bez
zbytečné zátěže na obyvatelstvo odvézt z města tranzitní dopravu od severu,
významně odlehčit centru města od osobní automobilové dopravy a také odlehčit
přetížené tramvajové lince č. 4. Snížením intenzity automobilové dopravy na
Karlovarské třídě a na vnitřním městském okruhu budou vytvořeny dobré podmínky
pro urychlení provozu tramvajových linek a další dopravní zklidňování centra
města.
Naproti tomu připravovaný obchvat Roudné přivede na vnitřní městský okruh jen
další auta, což v důsledku toho ztíží plánované dopravní zklidňování centra
města. Nabídka nového spojení s centrem města bude také impulsem pro mnoho
občanů, aby místo služeb městské veřejné dopravy využili k jízdám po městě
svého automobilu. Vždyť obchvat Roudné bude končit přímo u městského sadového
okruhu. Na náměstí Republiky či na přetíženou Americkou to bude už jen pár set
metrů. Jestliže dnes mnozí politici používají argument o 50 000 nešťastných
rukojmích v podobě obyvatel Severního předměstí, musím se také zeptat, kolik z
těchto lidí jezdí do centra města automobilem a kolik veřejnou dopravou?
Myslím, že poměr hovoří ve prospěch veřejné dopravy, ale zatímco auta mohou
parkovat ve své ulici, na tramvaj to mají obyvatelé Severního předměstí až
kilometr pěšky. Docházkové vzdálenosti a špatná nabídka spojů mimo špičky
odrazuje mnoho lidí od užívání městské dopravy.
Pokud chtějí naši politici skutečně smysluplně řešit dopravu na Severní
předměstí, jejich prvořadým zájmem musí být realizace západního okruhu a nového
spojení Studentská - Jateční. Dále pak skutečná preference tramvajové dopravy
do města a její prodloužení do častých cílových míst automobilové dopravy,
zejména na Borská pole. Doprava ve městech je složitý, náročný organismus,
jehož celkové zdraví je nutno řešit komplexně ve všech ohledech a ne jen
náročnými operacemi v podobě bypassů ve formě nákladných a nic neřešících
spojek blízko srdce.
MF Dnes, 11. 5. 2004
Miroslav Klas, Společnost pro veřejnou dopravu
Priorita je západní okruh
• Názory - Potřebuje Plzeň obchvat Roudné?
Zúčastnil jsem se nedávno jako pozorovatel jednání odpůrců výstavby tak zvaného obchvatu Roudné se zástupci plzeňské radnice a poslechl si jednotlivé argumenty. Některé však zaváněly účelovým matením veřejnosti, zejména pokud jde o problém vedení trolejbusové linky a údajný kolaps podnikání v oblasti Roudné.
Ve vyspělém světě existuje mnoho důkazů a vědeckých prací vyvracejících argument, že k nutné prosperitě firem a daného území je třeba mnoho projíždějících aut. Zejména v centru města a hustě zastavěných oblastech to však bývá často přesně naopak. Dopad na obchodní prosperitu území Roudné budou mít obě varianty obchvatu prakticky stejné, o něco lépe možná vychází trasa vedoucí zcela mimo zástavbu.
V případě problému vedení trolejbusové linky po obchvatu Roudné mi není jasný účel jízdy trolejbusu po trase vedoucí od Americké třídy po městském okruhu a vzápětí po obchvatu Roudné. Z velké části totiž tato trasa prochází liduprázdným územím a ulicemi, kde se předpokládá nadále velký provoz aut. Jedinou její výhodou je snad pouze rychlost, kterou se trolejbus dostane k nemocnici na Lochotíně. Trolejbus je však poměrně tichý a bezemisní dopravní prostředek, který by měl být především využíván v městské zástavbě, kde má také nejvíce cestujících. Proto by měla být upřednostněna původní trasa vedení linky přes Rooseveltův most, kolem Kauflandu a pak středem Roudné po ulicích Malická a Na Roudné. Tato trasa je vhodná pro vedení trolejbusové linky, která zde může být vystavěna v rámci chystaných rekonstrukcí komunikací. Neznám žádné podstatné technické záležitosti, které by její výstavbě bránily.
Nynější výstavba obchvatu Roudné jako dalšího napojení Severního předměstí na přetížené centrum města, je však z pohledu celkového přínosu dopravní situaci ve městě problematická a dokonce v některém ohledu i škodlivá. Zcela zásadně totiž chybí v Plzni funkce západního okruhu, který by ze značné části převzal dopravní zatížení Karlovarské třídy a podstatně pomohl řešit problémy s přetíženými tramvajovými linkami. Měly by být nejprve řešeny tyto otázky, obchvat Roudné a dokonce i trolejbusová linka přes Roudnou na Severní předměstí není aktuální problém města.