akce


!-- -->

Přestupní uzel u Hlavního nádraží v Plzni - Naše anketa

V září 2002 jsme se rozhodli navrhnout základní principy možného řešení přednádražního prostoru a v anketě prozkoumat názor veřejnosti. Pro jednoduchost jsme navrhli tři varianty - a) ponechání současného stavu s rozšířením a propojením podchodů, varianty b) a c) s novými zastávkami tramvaje pod severním viaduktem, kde b) počítala s jednosměrným provozem IAD ve směru z centra a varianta c) uvažovala úplné uzavření severního podjezdu pro automobily. Samozřejmě realizace variant je podmíněna využitím nového mostu přes nádraží a otevřením přeložky státní silnice I/20. Ankety se zúčastnilo na čtyři stovky občanů a její celé zpracování (včetně dalších otázek o problémech plzeňské dopravy) naleznete zde:
Varianta A Varianta B Varianta C
Tři základní varianty řešení přednádražního prostoru (kliknutím na obrázek zvětšíte). SPVD samozřejmě prosazovala varianty b) a c) s tím, že varianta b) se zdá být nejsnáze prosaditelná (do budoucna se totiž tak jako tak počítá se zjednosměrněním Slovanské třídy). Varianty b) a c) by zejména umožnily zklidnění a urbanizaci přednádražního prostoru, výrazné zvýšení bezpečnosti, odstranění všech bariér a usnadnění přestupů. Na východní straně Sirkové ulice by bylo možné vystavět novou řadu domů, a tak zatraktivnit toto cenné území na kraji centrální části města Plzně.
Autor schémat Jiří Šplíchal (září 2002)
Výsledky ankety
Respondentům ankety se námi předložené varianty zklidnění zamlouvaly.
SPVD (září 2002)
Složení respondentů
Složení respondetů bylo poměrně reprezentativní. Pro úplnost dodejme, že na anketu odpovídali občané na výstavě U Branky a u Hlavního nádraží.
SPVD (září 2002)
Křižovatka před nádražím
Prostor křižovatky Sirková - Americká vypadá dnes bezútěšně. Po zklidnění dopravy, zúžení Sirkové ulice a převedení pěší dopravy na povrch by se z tohoto místa mohla stát reprezentativní vstupní brána do města. Při velkém počtu lidí, kteří se tudy procházejí, by se ze Sirkové ulice mohla stát nová obchodní třída přirozeně navazující na Americkou. V blízkosti centra, nádraží a pivovaru by se podnikatelům jistě dařilo.
Foto Jiří Kohout (14. 2. 2006)

Tramvaj na Borská pole - Projekt

Můžeme hovořit o štěstí, že se podařilo prolomit nechuť plzeňských politiků a úředníků uvažovat o včasné realizaci tramvaje na Borská pole. Až do roku 2004 opomíjeli městští dopravní inženýři a architekti zpracování projektu tramvaje, přičemž se jednalo o zcela zásadní věc z hlediska držení územní ochrany pro budoucí dráhu a z hlediska její prosaditelnosti v blízkém časovém horizontu. Až novým projektem z roku 2004 se stabilizovalo dopravní řešení např. v místě mimoúrovňového křížení tramvaje s dálničním přivaděčem a v prostoru zakončení tramvajové trati. Dnes už jen povzdechneme nad nečinností Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně v minulých letech a raději se podíváme vstříc budoucnosti - díky níže uvedenému projektu je trať na Borská pole o krůček blíže na trnité cestě k realizaci.
Výkres: úsek Klatovská - ZČU
Výkres 1,5 km dlouhého úseku plánované tramvajové trati na Borská pole. Začíná vpravo na obrázku na křižovatce Kaplířova - Klatovská, pokračuje Kaplířovou ulicí, přes nový terminál veřejné dopravy, most přes nový dálniční přivaděč (silnici I/27), kolem univerzitního areálu a je zakončená smyčkou v prostoru mezi Západočeskou univerzitou a ulicí U Letiště. (Kliknutím na obrázek výkres zvětšíte.)
Projektová dokumentace Ing. Jiří Kalčík (říjen 2004)
Výkres: detail terminálu Kaplířova
V prostoru, kde se ohýbá Kaplířova ulice a pokračuje směrem na Valchu jako ulice Dobřanská, má vzniknout nový terminál veřejné dopravy. Součástí terminálu má být tramvajová smyčka (spíše manipulačního charakteru), odstavná plocha pro autobusy (zejména integrované dopravy) a záchytné parkoviště.
Projektová dokumentace Ing. Jiří Kalčík (říjen 2004)
Výkres: detail vedení tratě kolem ZČU
Detailnější výřez vedení tramvaje v těsné blízkosti ZČU. Je škoda, že je tramvaj nucena obcházet univerzitní areál zezadu, což prodlužuje docházkovou vzdálenost. Souvisí to s krátkozrakostí projektantů univerzitního areálu na konci 80. let 20. století. Projekt tramvajové trati se s tímto problémem vyrovnává širokým pěším koridorem a urbanizací prostoru mezi ZČU a univerzitními kolejemi (objekty na výřezu vpravo nahoře).
Projektová dokumentace Ing. Jiří Kalčík (říjen 2004)
Výkres: točna tramvaje U Letiště
Nová tramvajová trať bude zakončena točnou před ulicí U Letiště. Zde bude přestupní vazba na autobusy zajíždějící do vzdálenějších částí Borských polí. Z hlediska obsluhy průmyslového areálu by bylo vhodné, aby tramvajová trať pokračovala přímo Podnikatelskou ulicí směrem na Novou Hospodu. To je dnes obtížněji realizovatelné, ale položení tramvajového tělesa například přímo do jízdních pruhů je možným řešením. Podnikatelská ulice patří k méně zatíženým ulicím v oblasti.
Projektová dokumentace Ing. Jiří Kalčík (říjen 2004)
Projekt prověřil i možnost pokračování tramvajového tělesa směrem na jihozápad k železniční trati na Klatovy, kde by mohl vzniknout ideální přestupní uzel hrana - hrana. (Kliknutím na obrázek výkres zvětšíte.)
Projektová dokumentace Ing. Jiří Kalčík (říjen 2004)