!-- -->
Přestupní uzel u Hlavního nádraží v Plzni - Projekty
2002 - 2003: Studie přednádražního prostoru (Pragoprojekt)
Varianta A2 schválená pro další zpracování

Výřez výkresu varianty A2 ze studie přednádražního prostoru. (Kliknutím zvětšíte.) Základem tohoto řešení je zřízení nových zastávek tramvaje v Mikulášské mezi oběma nádražními mosty, které by zkrátily přestupní vzdálenost na třetinu a přestupní čas z 12 minut na 4 minuty. Zastávky v Sirkové ulici by se posunuly blíže k centru, ke křižovatce U Jána. Nová tramvajová zastávka mezi nádražními viadukty může sloužit i pro zastavování trolejbusů linky 12 z centra na Východní předměstí. Tím by vznikl ideální přestupní uzel s přímým přestupem tramvaj - trolejbus.
(Na plánku je patrný také návrh polohy drážního tělesa lehké tramvaje, která by spojovala železniční a tramvajovou síť. Systém tram-train asi není to, čeho je na Plzeňsku akutně třeba, ale je pozitivní, že studie tuto variantu prověřila a vytýčila koridor, který je třeba chránit.)
(Na plánku je patrný také návrh polohy drážního tělesa lehké tramvaje, která by spojovala železniční a tramvajovou síť. Systém tram-train asi není to, čeho je na Plzeňsku akutně třeba, ale je pozitivní, že studie tuto variantu prověřila a vytýčila koridor, který je třeba chránit.)
Zdroj Pragoprojekt, studie přednádražního prostoru (prosinec 2002)
K předložené variantě jsme měli a i nadále máme tyto tři zásadní připomínky (viz obrázek níže):
- 1) Více přechodů pro chodce - Zřídit přechody pro chodce na obou koncích nástupních ostrůvků tramvaje v podjezdech. Zřídit další přechody pro chodce v Šumavské, Americké a Sirkové ulici.
- 2) Podchod v Sirkové je černá díra na peníze - Nerozšiřovat halu podchodu pod křižovatkou Sirková - Americká o nové vstupy. Naopak zvážit uzavření podchodu a jeho konzervaci. Takové řešení umožní plnou preferenci úrovňových bezbariérových vztahů a především ušetří desítky miliónů korun.
- 3) Nestavět zbytečnou a drahou lávku - Navrženou mimoúrovňovou lávku pro cyklisty z Americké do Šumavské považujeme za předimenzované a předražené. K napojení nádražní haly postačí již navržená úrovňová cyklostezka a propojení Americká - Šumavská se může odehrávat úrovňově, stejně jako cyklodoprava ve všech ostatních směrech.

Na základě naší ankety provedené na podzim 2002 navrhujeme úpravy varianty A2, které mohou zlepšit bezbariérovost a atraktivitu přestupního uzlu, ale také podstatně snížit finanční náklady na přestavbu a údržbu.
Podkladový plán Pragoprojekt, studie přednádražního prostoru (prosinec 2002)

Posouzení potřebnosti jednotlivých staveb a možné finanční úspory dle Společnosti pro veřejnou dopravu. (Kliknutím zvětšíte na celkové porovnání nákladů všech variant.)
Zdroj Pragoprojekt, úpravy SPVD
Varianta A1 (neschválená pro další posuzování)

Výřez výkresu varianty A1 ze studie přednádražního prostoru. Tato varianta pocita se zachováním obou původních železničních nadjezdů a městská doprava je k nádražní hale přiblížena slepými kolejemi, tedy řešení inspirované zajížděním vybraných tramvají k odbavovací hale za Rakouska-Uherska. Varianta A1 je vhodná maximálně jako provizorní opatření, protože neřeší ostatní nedostatky přestupního uzlu, především přestupní vazbu tramvaj - trolejbus.
Zdroj Pragoprojekt, studie přednádražního prostoru (prosinec 2002)
Varianta B (neschválená pro další posuzování)

Výřez výkresu varianty B ze studie přednádražního prostoru. (Kliknutím zvětšíte.) Jedná se o prověření velkorysého dopravního řešení, kdy by byla tramvaj vedena tunelem z Nádražní ulice do ulice Koterovské. Zastávka tramvaje by tak mohla být přímo pod nádražní halou. Nicméně i výsledky studie poukazují na to, že oproti variantě A2 by se časová délka přestupů nijak nezkrátila. Také proto bylo toto řešení odmítnuto. Domníváme se, že to je správně. Varianta B by spolykala příliš mnoho peněz, které jsou třeba jinde ve veřejné dopravě, a přitom by například zhoršila dostupnost tramvajových linek z významné Americké třídy a nijak nezlepšila přestupy tramvaj - trolejbus.
Zdroj Pragoprojekt, studie přednádražního prostoru (prosinec 2002)

Subjekty přizvané k posuzování variant studie přednádražního prostoru se vzácně shodly na variantě A2, která s rozumnými nároky na investice přináší zřejmě nejlepší řešení přestupního uzlu u Hlavního nádraží v Plzni.
Zdroj Pragoprojekt, studie přednádražního prostoru (prosinec 2002)
Co je možné zlepšit už dnes?
Zastávky trolejbusu mezi viadukty
Společnost pro veřejnou dopravu navrhuje zřídit trolejbusové zastávky na Mikulášské ulici mezi podjezdy pod železničními mosty (tj. prakticky v poloze původních zastávek ze 70. let 20. století) a doplnit je přechodem pro chodce. Bylo by to řešení, které by stálo minimum finančních prostředků (postačí odstranit zábradlí a doplnit vodorovné a svislé značení) a přitom by zkrátilo až o dvě třetiny přestupní vzdálenost na trolejbusové linky a navíc by umožnilo první bezbariérový přístup k hale Hlavního nádraží - nízkopodlažní trolejbusy by odbavovaly cestující jen 100 metrů od nádražní haly. Pokud by byl nepřekonatelný odpor ke zřízení přechodu pro chodce (ze strany policie či ŘSD), je možné realizovat alespoň zastávku trolejbusu ve směru do centra - tam by nevznikal žádný konflikt s IAD a pěšími. Bohužel náš návrh dosud nenašel oporu u politické a úřednické reprezentace města.
Přechody pro chodce v Sirkové ulici
Jedná se o opatření, které by umožnilo první bezbariérový přístup k tramvajovým zastávkám v Sirkové ulici a tedy i usnadnilo přestup mezi nízkopodlažními prostředky veřejné dopravy. Bariérový a dlouhý přestup mezi tramvajemi a trolejbusy v křižovatce Sirková - Americká patří k největším ostudám dopravních staveb města Plzně z devadesátých let. Proto vítáme, že byl zpracován projekt na drobné stavební úpravy, které umožní po dvanácti letech zjednat nápravu!

Nové přechody pro chodce v Sirkové ulici jsou jedním z relativně levných a přitom velmi účinných stavebních opatření, která výrazně zlepší podmínky pro pěší a veřejnou dopravu. Nové přechody pro chodce radikálně zkrátí docházkovou vzdálenost na tramvaje, zlepší bezpečnost pěších a především umožní dostupnost tramvajové zastávky i imobilním spoluobčanům a maminkám s kočárky.
Taková řešení vítáme a děkujeme za ně!
Taková řešení vítáme a děkujeme za ně!
Zdroj Správa veřejného statku města Plzně (28. 4. 2005)