plzen
Plzeň a aktivity SPVD
Problémy městské veřejné dopravy v Plzni a jejich řešení
Dočká se největší rozvojová zóna v Plzni kapacitního napojení na veřejnou dopravu?
Přestupní uzel u Hlavního nádraží v Plzni
Můžeme zkrátit přestupní vazby a odstranit zbytečné bariéry?
Obchodní centra a veřejná doprava
Vážíme si lidí, kteří přijedou na nákup jinak než autem?
Jaká je anabáze plzeňského odbavovacího systému? Slouží přestupné jízdné všem?
Můžeme jako zákazníci dosáhnout zlepšení služeb veřejné dopravy?
Možnosti rozvoje komunikační sítě bez ničení města
Slovanská třída a Náměstí Milady Horákové
Jak vyřešit dopravní rébus Slovan? Zůstane tramvaj po stranách ulice?
Severojižní průtah vs. Západní okruh
Řešení dopravy v centru města dynamitem? Kudy má vést státní silnice?
Pěší, cyklistika, bezpečnost a atraktivita veřejného prostoru
Je to s bariérami tak zlé? Co brání rozvoji veřejných prostranství?
Bezpečné a příjemné trasy pro pěší
Cítí se plzenští chodci bezpečně? Proč podporovat pěší dopravu?
Proč budovat cyklostezky? Kudy mají vést? Jak se žije cyklistům v Plzni?
Další
Aktuality z Plzně
Plzeň
Město

Dlouhou tradici má v Plzni strojírenský průmysl, zastoupený zejména firmou Škoda holding. Z dopravního hlediska stojí za zmínku výroba lokomotiv, tramvají a trolejbusů (v karosériích autobusů). Dále je Plzeň centrem průmyslu potravinářského (proslulé je pivovarnictví), dřevozpracujícího, textilního, elektrotechnického a polygrafického. Město je významnou dopravní křižovatkou, o tom však bude pojednáno níže.
Městská hromadná doprava vznikla v Plzni roku 1899, kdy do ulic poprvé vyjely tramvaje. V roce 1929 vyjely poprvé městské autobusy, roku 1941 byl zřízen trolejbusový provoz, který je dnes nejstarším zachovaným v ČR.
Současný název městského dopravce zní Plzeňské městské dopravní podniky, a.s. (PMDP).
Informace o historii i současném provozu městské hromadné dopravy a aktivitách Společnosti pro veřejnou dopravu v Plzni naleznete na samostatných stránkách v nabídce vlevo. Na této úvodní stránce jsou umístěny informace společné pro celý provoz MHD a informace o regionální a dálkové dopravě.
Silniční doprava

Dále městem procházejí silnice 1. třídy číslo I/20 České Budějovice - Písek - Nepomuk - Plzeň - Bečov nad Teplou - Karlovy Vary, I/26 Plzeň - Horšovský Týn - Domažlice - Folmava a I/27 Železná Ruda - Klatovy - Plzeň - Kralovice - Žatec - Most - Litvínov - Dubí.

Provoz ostatních dopravců je zanedbatelný.
Železniční doprava

Od této tratě se v Plzni odpojují železnice číslo 160 do Blatna u Jesenice a Žatce, 180 do Nýřan, Domažlic a Furth im Wald, 183 do Klatov a Železné Rudy a 190 přes Horažďovice do Českých Budějovic. Všechny jsou jednokolejné, tratě 183 v úseku do Klatov a 190 v celé délce jsou elektrifikované.
Po všech tratích jsou vedeny kromě vlaků osobních (zastávkových) také spěšné a rychlíky, takže žádná klasická místní dráha z Plzně nevychází.
Tarif MHD
Návštěvníkům Plzně usnadní cestování celodenní jízdenka za 70,- Kč, na které je při výdeji z automatu vyznačeno datum.
Uvedené ceny jízdného platí od 1. 1. 2011.
Nepřestupní jízdenky je možné zakoupit za zvýšenou cenu (30,- Kč) také u řidiče. Tato služba byla zavedena 1. 11. 2007 v autobusech. Vzhledem k jejímu hojnému využívání byla 1. 4. 2008 rozšířena na všechna vozidla dopravních podniků.

Pomocí Plzeňské karty je možno hradit také některé další služby, jejichž počet by se měl nadále rozšiřovat. Klasické papírové předplatní legitimace byly 1. ledna 2005 zrušeny.
Od 1. října 2007 mohou majitelé Plzeňské karty nabíjet předplatní kupony i peníze do elektronické peněženky pomocí tzv. "Samoobslužných zón". Tyto interaktivní terminály jsou umístěny na různých místech Plzně i v dalších vybraných obcích na území IDP. Kromě již zmíněné obsluhy Plzeňské karty umožňují i nákup vstupenek na kulturní akce distribuovaných projektem Plzeňská vstupenka a prohlížení vybraných internetových stránek (informace o městě, o dopravě...). Terminály vyrábí firma Mikroelektronika a.s. a jsou vybaveny dotykovým displejem, tiskárnou (pro tisk vstupenek) a terminálem pro platbu bankovní kartou (zároveň je možné platit elektronickou peněženkou Plzeňské karty). Terminál však nepřijímá mince ani bankovky.
Samoobslužné zóny byly zavedeny nejprve v pilotním provozu pěti samoobslužných zón od 1. října 2007. Během něj byly zjišťovány a postupně odstraňovány chyby a nedostatky systému. Jako hlavní problém se ukázala relativně složitá obsluha a komunikační problémy mezi systémovým serverem a bankou. Od 1. ledna byl navýšen počet zón na zatím konečných 25 kusů. Zároveň byl ukončen pilotní provoz a systém přešel do režimu běžného provozu. Bližší informace o tomto systému najdete na webových stránkách projektu Plzeňská karta.
O problematice zavádění přestupného tarifu v plzeňské MHD blíže pojednává samostatná stránka.

Veškerou železniční dopravu v IDP zajišťují České dráhy, na regionáních autobusových spojích se podílejí více dopravců, zmiňme alespoň ty nejzákladnější: ČSAD Autobusy Plzeň a.s., Probo Trans Beroun, spol. s r.o. a Autobusová doprava - Miroslav Hrouda s.r.o.. Autobusové regionální linky jsou označovány šestimístným číslem licence, železnice přebírají číslo trati podle jízdního řádu.
Zastávky a jízdní řády



Podkategorie
-
autobusy
Kategorie autobusy automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
vyvoj
Kategorie vyvoj automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 16
-
fotorep
Kategorie fotorep automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 7
-
akce
Kategorie akce automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 31
-
extra
Kategorie extra automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 3
-
tramvaje
Kategorie tramvaje automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
vozy
Kategorie vozy automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 4
-
trolejbusy
Kategorie trolejbusy automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 2
-
Starší články
Közlekedési
- Počet článků:
- 1
-
akce spvd
- Počet článků:
- 1
Strana 1 z 2
- Začátek
- Předchozí
- 1
- 2
- Následující
- Konec