Vozidla a technika

Praha, 1989. Ikarus. Foto Jan Arazim
Každý, kdo se zajímá o veřejnou dopravu, ať je to dopravní fanda, politik, úředník nebo projektant, chtě nechtě skončí u toho, že musí proniknout alespoň do základů dopravní techniky. Vozidla veřejné dopravy, jejich technická úroveň, komfort pro řidiče a cestující, design a řemeslné provedení, to vše je zrcadlem společenské úrovně daného národa, regionu či města. Jenom na území Evropské unie nalezneme obrovské rozdíly: zejména v německy mluvících zemích nacházíme většinou vzorně udržovaný vozový park, kde je vše do posledního detailu opečováváno. Jinde jsou však provozy, kde poměrně nová vozidla jezdí špinavá, řinčí uvolněné díly a celkově vypadají k pláči. Nalezneme provozy, kde dopravce údržbu omezil na užití kladiva a izolepy. Ale jsou i takové provozy, často ve vzdálenějších zemích na východě, kde se skromnými prostředky udržují desítky let staré vozy v překvapivě dobrém stavu. Jako u všech jiných lidských aktivit, i zde záleží na nás, ne jen na vnějších faktorech.
 
Internetových stránek o vozidlech je na celosvětové síti nepočítaně a jsou vyvedeny do nejpodrobnějších technických detailů s bohatými tabulkovými přílohami. Naším cílem není takovým stránkám konkurovat, my Vám chceme přinášet autorské články, zabývající se opomíjenými zajímavostmi, historickými souvislostmi a vývojem dopravních prostředků. Pokud se mezi Vámi, čtenáři, najde někdo, kdo by se v duchu filozofie našich stránek chtěl připojit, rádi uvítáme i jeho příspěvek.

Snaefell
Unikátní tramvajové vozy z roku 1895 dodnes dopravují návštěvníky na nejvyšší vrchol ostrova Man, více než šestset metrů vysoký Snaefell. K nouzovému brzdění slouží střední Fellova vodorovná kolejnice. Světově ojedinělý dopravní systém neodmyslitelně patří ke kulturnímu dědictví ostrova.
Foto M. Klas, 4. září 2008

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20