Děčín

Děčín je poprvé zmiňován už v roce 993, ale kotlina, kde se nachází, byla osídlena již dávno předtím. Bylo to místo, kde se střetávali Germáni, Slované i Keltové. Město se ve 14. století přesunulo o něco severněji vůči povodní poloze - asi kvůli riziku povodní. Později často střídalo své majitele, postupně se rozvíjel obchod i řemesla. Konjunkturu však v 17. století narušila třicetiletá válka. V roce 1851 se město Děčín dočkalo vlakového spojení i když na nádraží museli občané cestovat přes řeku do tehdy ještě samostatných Podmokel. Souměstí se oficiálně spojilo až za 2. světové války - v roce 1942.
Most spojující obě části Děčína je důležitou dopravní tepnou nejen pro automobilovou dopravu, ale i MHD.
Most spojující obě části Děčína je důležitou dopravní tepnou nejen pro automobilovou dopravu, ale i MHD.
Foto Damir Holas (21. 3. 2008)
Nejvzácnější budovou ve městě je zámek vzniklý v 16. století přestavbou hradu ze 13. století. Současnou podobu získal zámek koncem 18. století a jsou s ním spojeny i některé známé osobnosti, které jej dříve navštívily - jmenujme například Josefa Dobrovského, Fryderika Chopina či sira Waltera Scotta. Těžkou ránou pro zámek však bylo několik pobytů armády, naposledy té "spřátelené" ze Sovětského svazu.
Úřad práce na Komenského náměstí.
Úřad práce na Komenského náměstí.
Foto Damir Holas (21. 3. 2008)
Děčín je dnes moderním městem a důležitou křižovatkou železniční a lodní dopravy. Má také výhodnou polohu pro turistický ruch do oblasti Českého a Saského Švýcarska, Děčínského Sněžníku a dalších atraktivních lokalit severních Čech. Pro město s 53 000 obyvateli zajišťuje městskou veřejnou dopravu Dopravní podnik města Děčína. Ten se ale podílí i na provozování příměstských linek v okolí a své autobusy nasazuje i na dálkovou trasu do hlavního města Prahy. Oblíbenou aktivitou dopravce je i cyklobus, který vyveze výletníky o několik stovek metrů výše, pod oblíbený Děčínský Sněžník - vzpomínáte na film Větrná hora?
Děčínské sportovní centrum.
Děčínské sportovní centrum.
Foto Damir Holas (21. 3. 2008)
Tato kotva na nábřeží pod Tyršovou ulicí je smutnou připomínkou tragických srpnových povodní roku 2002. Voda z divokého Labe tady sahala až po její špičku...
Tato kotva na nábřeží pod Tyršovou ulicí je smutnou připomínkou tragických srpnových povodní roku 2002. Voda z divokého Labe tady sahala až po její špičku...
Foto Damir Holas (21. 3. 2008)
S trolejbusy se už v ulicích Děčína bohužel nesetkáme...
S trolejbusy se už v ulicích Děčína bohužel nesetkáme...
Archiv Jiřího Hertla (1970)

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20