Po trati 160 z Plzně do Žatce
Kdo z obyvatel republiky by neznal město piva číslo jedna - západočeskou metropoli Plzeň, kterou proslavily kromě piva strojírny Škoda nebo v nedávné době právnická fakulta ZČU. Také Žatec proslavilo pivo, žatecký chmel, který se pěstuje po celém bývalém okrese Louny je světoznámý. Žatec, jakožto, jedno z nejstarších měst se objevuje jako častý materiál pro archeology.
Z respektu z větší Plzně začínáme naše putování právě zde. Na Hlavním nádraží Plzeň. Někteří pamětníci si možná vzpomenou na název Gottwaldovo nádraží, který nádraží léta "zdobil".
Majestátní budova hlavního nádraží byla nově rekonstruována - zvenčí i uvnitř.
Martin Fencl
Vybavení budovy je hodno městu Plzni - nachází se zde restaurace, kavárna, prodejny jízdenek, stánky s časopisy (a lístky na MHD), v budově nechybí panely s odjezdy vlaků a autobusů stavících na blízkých zastávkách. Těch můžete najít celou řadu, proto jen stručně - zastávka Hl. nádr. ČD, Sirková patří tramvajím č. 1 a 2 jedoucí do zastávek Bolevec a Slovany, nám. M. Horákové, resp. Skvrňany, sídliště a Světovar. Druhá zastávka - Hl. nádr ČD, Americká patří k důležitým přestupním uzlům, kde zastavuje většina trolejbusů. V zastávce Hl. nádr ČD, Šumavská zastavují meziměstské spoje. Trochu stranou stojí zastávka Hl. nádr. ČD, U ježíška, kde je konečná linky 35. Označení ulice za jménem zastávky pomáhá v orientaci návštěvníkům.

Interiér nádraží kombinuje historický vzhled s moderními službami.
Martin Fencl
Nás ale pomalu tlačí čas a tak se vydáme na sever směr Kaznějov, Plasy, Žihle, Blatno u Jesenice, Kryry, Podbořany, Žatec západ a Žatec, jak nám říká hlas z rozhlasu. Zatímco vlak nabírá rychlost, můžeme zmínit alespoň některé plzeňské památky, které stojí za to navštívit. Rozhodně mezi ně patří náměstí Republiky se světoznámým kostelem, Černá věz pod ním, synagoga na Klatovské třídě u Sadů Pětatřicátníků. Za prohlídku stojí i Františkánský klášter či klášter dominikánek. Technicky zaměřené jedince by mohlo zaujmout Techmania v areálu Škoda (zastávka Škoda, V. brána). Samozřejmě, nesmíme zapomenout na ZOO, areál pivovaru a tak dále. Je toho opravdu hodně.
Plzeň - Bílá Hora. Ničení zastávek je v Česku bohužel stále oblíbené...
Martin Fencl
Na území Plzně leží ještě tři zastávky - první z nich vidíme na obrázku nahoře. Vzhledem k tomu, že se nejedná o nijak důležitý bod na trati, zde stojí pouze přístřešek. Pod zastávkou se nachází zastávka MHD (Bílá Hora, žel. st.). V této zastávce nestaví rychlíkové spoje.
Pod boleveckým sídlištěm byla před několika lety postavena zastávka Plzeň - Bolevec. Přestup mezi osobními vlaky a konečnou tramvajové linky 1 se stal oblíbený. Kromě toho, nedaleko leží i zastávka autobusové dopravy Bolevec, u žel. zast. Poblíž se nachází síť boleveckých rybníků, kde se dá v létě výborně rekreovat.
Parkoviště a přístup pro vozíčkáře jsou předností zastávky Plzeň - Bolevec.
Martin Fencl
Poslední zastávkou na území Plzně je Třemošná u Plzně zastávka, od příštího roku Plzeň - Orlík. Zastávka slouží především zaměstnancům blízké Škody JS, nedaleko se nachází i zastávka MHD Škoda JS. Ani zde neuvidíte zastavovat rychlík, navíc cestujícím neslouží ani rozhlas, takže při nečekané události se cestující nic nedozvědí.
I na této zastávce vidíte řádění sprejerů...
Martin Fencl
O něco dále nás vítá stanice Třemošná u Plzně. Pozornému oku neujde, že nádražní budova je z hlediska drah nevyužitá, lístky se zde neprodávají, před zimou se neschováte do čekárny. Ostatně, jízdenky vám prodají kromě Plzně a Žatce už jen v Horní Bříze zastávka, Plasích, Žihli a Podbořanech.
Motorový vůz řady 842 čeká na odjezd do Plzně jako Os 7611. Výhodou Třemošné je dobrá dostupnost s krajským městem.
Martin Fencl
Trať 160 v některých případech kopíruje silnice I/27, s několika výjimkami. Jednou z nich je projíždění Horní Břízy. Prvně vlak staví v zastávce Horní Bříza zastávka, která se nachází blíže vlastnímu městu. Druhá stanice "Horní Bříza" leží poblíž keramických závodů a střední školy. Nad nádražím stojí Muzeum Horní Bříza, železniční nadšenci narazí při cestě k němu na zrušený přejezd. Samotné nádraží již dnes není využíváno jako nádraží, cestující si zde na záchod nedojdou, před zimou se neschovají a lístek si nekoupí. Mimo to zde nestaví ani rychlíky.
Stanice Horní Bříza. Naproti budově se nachází zastávka autobusů Horní Bříza, žel. st.
Martin Fencl
Další zastávkou při cestě na sever je Obora u Kaznějova. Zde nejenže nestaví rychlíky, ale i část osobních vlaků tudy jen projíždí. Není divu, zastávka leží v lesích, nejbližší vesnice Obora je přes dva kilometry daleko, z Hromnic je to ještě dále. Poblíž poměrně hezky upravené zastávky cestující najde i autobusovou zastávku Obora, žel. st.
Kaznějov patří mezi větší nádraží, jeho slávu však také odvál čas.
Martin Fencl
Kaznějov patří mezi ty šťastnější co do frekvence spojů - staví zde osobní i rychlíkové spoje. Nabízené služby však tomu až tak neodpovídají, na ty si musíme počkat ještě o nádraží dále. Poněkud tíživou situaci jakoby připomínal opuštěný hotel u nádraží či špinavý a ne zrovna důvěryhodný podchod. Alespoň, že čekárna má otevřeno denně, v zimě se to jistě hodí (autor zde fotil při -10°C). Oproti původním předpokladům je v čekárně celkem čisto a i relativně teplo.
Reklama u nádraží pamatuje také lepší časy trati 160.
Martin Fencl
Pouhých pár minut trvá cesta do Plas, centra místní mikroregionu. Spíš než nádraží vás uchvátí proslulý klášter nebo hrobka Metternicha. Přesto ani nádraží nesmíme opomenout. Leží nad městem a na rozdíl od od předešlých, zde koupíte jízdenku a i něco k jídlu, u nádraží slouží bufet. Plasy jsou také konečnou pro některé osobní vlaky, na něž navazují autobusy linky 460334 jedoucí po trase Plasy - Mladotice - Žihle - Lubenec. Samozřejmě zde staví rychlíky. Na delší dobu je to pro ně poslední zastávka, pak staví až v Žihli.
Stanice Plasy. Vedle ní můžete pohodlně zaparkovat automobil i přestoupit na autobus - zastávka Plasy, žel. st.
Martin Fencl
Po opuštění Plas projíždí vlaky nejkrásnější část trati. Projedou dvěma tunely a několikrát míjí řeku Střelu. Na znamení také zastaví v zastávce Horní Hradiště u stejnojmené chatové osady kolem. Před Mladoticemi staví osobní vlaky také v zastávce Mladotice zastávka a Mladotice. Mimochodem, od Plas až k Mladoticím je velmi špatný signál, místy vůbec žádný. Ve stanici Mladotice končí také některé osobní vlaky. Samotný prostor nádraží působí poměrně opuštěně, možná i díky tomu, že odsud vede fakticky zaniklá trať do Kralovic a dále do Rakovníka (úsek Kralovice - Rakovník je funkční a dosud tam jezdí osobní vlaky). Mezi Mladoticemi a Kralovicemi tak od roku 1997 jezdí NAD v režii ČSAD Autobusy Plzeň. Pokud využijete služeb NAD, doporučuji vystoupit v Mariánském Týnci a prohlédnout si nově opravený klášter. Do Kralovic pak můžete dojít klidně pěšky, je to kousek.
Za Mladoticemi nás čeká již jen zastávka Potvorov u vse Přehořov, která vypadá opravdu zbídačeně a již vlaky přijíždějí do Žihle.
V Žihli se křižují rychlíky a končí zde poslední zbytek osobních vlaků.
Martin Fencl
Ještě před několika lety ze Žihle pokračovaly osobní vlaky dále ve směru Žatec, dnes je to jejich konečná stanice. Alespoň, že rychlíky pokračují dále. U nádraží se nachází zastávka autobusů Žihle, žel. st., odkud například odjíždí v létě linka 460181 do nejmenšího města ve Střední Evropě - Rabštejna nad Střelou, který patří díky své architektuře, a především dvěma zříceninám hradů a jednomu zámku k opravdu pozoruhodným místům. A kdyby Vás Rabštejn omrzel, můžete se vydat ještě dále - na zámek v Manětíně. Bohužel, trať 160 vede zcela jinudy a my se tak vydáme do Ústeckého kraje, třeba prvním spěšným vlakem, odjíždějící ve 4:39 ráno.
Tento vlak Sp1795 je také jediný, který staví v zastávce Pastuchovice. O šest minut však vlak vjíždí do stanice Blatno u Jesenice.
Nádraží prošlo rekonstrukcí a dnes se odsud ovládá dálkově zabezpečovací zařízení a je zde dispečerské pracoviště. Kočce na obrázku je to však zcela jedno... :)
Martin Fencl
V Blatně se trať 160 křižuje s tratí 161 (Rakovník - Blatno u Jesenice - Bečov nad Teplou). Na ní jezdí výhradně osobní vlaky a v Blatně tvoří jakési přípoje na rychlíky do/z Plzně. Bohužel, ono přestupování má velké mezery a občas si vlaky o pár minut ujíždějí. Pokud si však v Blatně počkáte, můžete osobákem dojet k zámku v Chyši nebo ke komplexu hradu a zámku v Bečově nad Teplou.
Osobní vlak přijel od Rakovníka a čeká na příjezd rychlíku od Plzně, aby mohl jet zpět.
Martin Fencl
Již dva roky nejezdí v Ústeckém kraji na trati 160 osobní vlaky. Jejich náhradou se stala linka 562772, která tvoří v Blatně přípoje na rychlíkové spoje. Myšlenka jistě dobrá, avšak autobusy nečekají na případně zpožděné rychlíky a obsazenost v úseku mezi Petrohradem a Blatnem není nejvyšší. U nádraží se tedy nachází zastávka Blatno, žel. st., kde staví i autobusy jedoucí od Plas a Žihle. My se však posuneme dále na sever. Projedeme Stebno (i zde staví pouze první ranní spěšný vlak) a přijedem k nádraží, jehož jméno nám jistě připomene jisté ruské město.
Frekvence zastavujících vlaků se o něco zvýšila oproti Stebnu... zde staví dokonce dva spěšné vlaky.
Martin Fencl
Ani zde již nádražní budova neplní svůj účel, naproti ní však najdete venkovskou hospůdku. Vlastní obec - "starý" Petrohrad leží od nádraží poměrně daleko, jeho návštěva se však vyplatí. Při cestě nemůžete minout bývalý pivovar, jehož architekt byl architektem i při stavbě Národního divadla. Ano, jedná se o Josefa Zítka. V obci samotné se nachází zámek, který dnes slouží jako psychiatrická léčebna a nad ním se tyčí zřícenina petrohradského hradu.
Kryrské nádraží se pomalu vzpamatovává z útoku vandalů...
Martin Fencl
Naší další zastávkou se stalo městečko Kryry. Zde naštěstí rychlíky staví. Jak vidíte na fotce, za nádražím na Kostelním vrchu se již přes sto let tyčí Schillerova rozhledna, která vznikla na základech bývalého hradu. Otevřena je o víkendy. Na nádraží kdysi byl jeřáb kvůli pile pod nádražím, ten je dnes již snesený.
Motorové jednotky řady 854 již na trati 160 neuvidíte.
Martin Fencl
Pokud byste chtěli zde přestoupit na autobus, autobusová zastávka Kryry, Železniční leží pod nádražím v ulici 5. května. Tím můžete dojet např. do Vroutku k románskému kostelu. Ani ve Vroutku totiž rychlíky nestaví, výjimku tvoří ranní a večerní spěšný vlak.
Dva spěšné vlaky věru není mnoho...
Martin Fencl
Samotné nádraží ve Vroutku se nachází poměrně v zoufalém stavu, stejně jako okolní plochy. Nevýhodou rozhodně je, že stanice samotná se nachází až za městem, i přesto, že vlaky projíždějí centrem Vroutku.
Nádraží v Podbořanech je podobné tomu v Kryrech.
Martin Fencl
Podbořany, jakožto centrum zdejšího mikroregionu, samozřejmě nemůžeme minout. I zde samozřejmě staví rychlíkové spoje. Nádraží samotné působí útulně, nechybí zde čekárna nebo výdej jízdenek, fungují i toalety. Přes léto na nádraží funguje stánek se zmrzlinou. Vyjma několika kostelů ale nejsou Podbořany nijak příliš výjimečné, na výlet se ale můžete vydat do zámku do Krásného Dvora, který se může pochlubit rozsáhlým anglickým parkem.
Takto dopadl vůz řady 843 po nárazu do kamionu na přejezdu v Kašticích.
Martin Fencl
Kromě rychlíků do Podbořan zajíždí v létě o víkendech dvakrát denně spoje Doupovské dráhy. Vedle nádraží se nachází autobusová zastávka Podbořany, žel. st., avšak staví zde již pouze autobusy Anexie. Nedaleko naštěstí najdeme autobusové nádraží.
Kaštice - stav nádraží značí, že zde pravidelné vlaky nestaví už pěkně dlouho.
Martin Fencl
Od Podbořan do Žatce následuje poměrně dlouhý úsek, kde již vlak zastavovat neuvidíte. První zastávkou jsou Kaštice, kde alespoň v létě staví o víkendu pár spojů Doupovské dráhy. Naposledy zde zastavovaly osobní vlaky v roce 2007, o rok dříve se zde ale ještě prodávaly jízdenky! Z Kaštic odbočuje dráha 164 do Kadaně. U stanice se nachází zastávka autobusů Kaštice, žel. přejezd. Samotné nádraží leží mimo vlastní obec, kde se můžete podívat na zpustlý zámek.
Rychlík č. 1194 vyfocen za městem Kryry.
Martin Fencl
Za Kašticemi následuje dlouhý seznam zastávek, kterými vlak dnes pouze projíždí - Kněžice, Čejkovice, Žabokliky a Libočany (ve stejnojmené obci uvidíte krásný zámek). Úvaha nad tím, zda-li se do těchto zastávek někdy vrátí osobní vlaky by vydala na samostatný článek, nicméně při pohledu na mapy si můžete udělat vlastní obrázek, zda-li by to mělo vůbec smysl. My však již brzdíme do stanice Žatec západ.
Bývalá výtopna ve stanici Žatec západ. Dnes čeká již pouze na stržení...
Martin Fencl
Pohled to není nijak zvlášť pěkný. Nalevo od vlaku leží ruina bývalé výtopny, po pravé ruce chátrá unikátní Dreherův pivovar a nádražní budova také nevypadá nejlépe. Lístky si zde nekoupíte, můžete však zajít do místní restaurace.
U nádraží se nachází zastávka MHD Žatec, žel. st. západ., spoje sem zajíždějí spíše výjimečně. V této stanici končí osobní vlaky jedoucí z Mostu.
Nádraží Žatec je jiná káva oproti "západu".
Martin Fencl
A jsme na konečné. Železniční stanice Žatec naštěstí patří mezi ty důstojnější na trati. Najdete tu prodejnu jízdenek, restauraci, pod budovou končí linky MHD (1 a 2) - viz článek o MHD v Žatci, rovněž zde staví meziměstské linky. Nádraží je přístupné i bezbariérově. Do samotného centra to bohužel není zrovna blízko (avšak stále blížeji než ze západu).
Rychlíky se zde obracejí směr Chomutov a Most.
Martin Fencl
Na nádraží naštěstí rychlíky nekončí, všechny pokračují do zastávek Chomutov, Chomutov město, Jirkov zastávka a Most. Pouze první spěšný vlak končí v Chomutově. Tím naštěstí provoz vlaků ve stanici nekončí, projíždí zde osobní vlaky do Mostu, spěšné vlaky do Lužné u Rakovníka a další vlaky do Chomutova. Ještě před rokem odsud v pátek a o víkendu jezdily spěšné vlaky do Loun, dnes se musíte spokojit s autobusy.
Rychlík 1192 přijíždí do stanice Podbořany.
Martin Fencl
A co můžete v Žatci vidět? Není toho zrovna málo. Rozhodně doporučuji navštívit Chrám chmele a piva a vedlejší rozhlednu Chmelový maják. Že jste ve městě piva vám připomene každoroční pivní slavnosti zvané Dočesná. Žatec má ale co nabídnout i z pohledu historie, tudíž rozhodně nepřehlédněte historické centrum, husitskou baštu, Kapucínský klášter nebo proslulou Křížovu vilu. Stejně jako Plzeň, i Žatec má svou synagogu, schovanou u náměstí Svobody.
R 1195 ve stanici Blatno u Jesenice.
Martin Fencl
Náš výlet končí. Trať mezi dvěma městy piva sice není v té nejideálnější kondici, avšak zcela zle na tom také není. Koneckonců, nasedněte na vlak a uvidíte sami. Šťastnou cestu!
P.S. Na závěr bych chtěl zmínit, že autor při přesunech za focením využíval takřka výhradně veřejnou dopravu (s výjimkou Vroutku a Petrohradu), proto u některých zastávek a stanic fotky neuvidíte. Jejich dostupnost nebývá na nejlepší úrovni. Trochu smutným faktem zůstává, že některé stanice jsou dostupnější autobusem než vlakem...