Integrované dopravní systémy (IDS)
Postupný nárůst individuální dopravy a s ním spojené negativní jevy si začaly vynucovat výraznější podporu veřejné dopravy. Jednou z možností podpory je i zřízení integrovaného dopravního systému. V jeho rámci zajišťuje veřejnou dopravu více dopravců za stejných či podobných tarifních podmínek podle koordinovaných jízdních řádů. Tento model je výhodný i pro města a obce, protože jsou zde vlastně vyloučeny jednak konkurenční boje mezi dopravci (naddimenzování lukrativních přepravních směrů ve snaze pobrat co největší díl cestujících a diskriminace méně vytížených relací), ale hlavně se tím šetří finanční prostředky, které obce do veřejné dopravy vkládají - koordinované jízdní řády omezují souběhy a jednotlivé dopravní prostředky jsou tak účelněji vytěžovány.

Příměstský vlak Pražské integrované dopravy čeká na svůj odjezd na pražském Masarykově nádraží.
Foto Damir Holas (únor 2006)
Některé oblasti mají svoje integrované dopravní systémy již řadu let (Praha a okolí od roku 1992), jinde vznikly relativně nedávno a někde ještě nejsou uvedeny v život. Stejně jako můžeme sledovat různý přístup k městské dopravě ze strany vedení jednotlivých měst, liší se i jednotlivé IDS. Proto se jim na těchto stránkách trochu podíváme "na zoubek". Nepůjde nám pouze o popis systému, ale v některých případech se pokusíme i o úvahu nad problémem vybrané oblasti a snahu o jeho vyřešení.

Výřez z plánu IDS Jihomoravského kraje, který zahrnuje i MHD v Brně. IDS JMK využívá, jak je z plánku patrné, zónový systém, na rozdíl např. od PID, která má kruhová pásma kolem Prahy.
Výřez z plánu IDS JMK, který je na webu společnosti KORDIS

Zatímco cestující Pražské integrované dopravy či Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje vidí při prvním pohledu na vozidlo, že skutečně využívají integrovanou dopravu, Jihočeši na tom zdaleka tak dobře nejsou, alespoň ti, kteří jezdí s ČSAD Jihotrans. Schválně - najdete na obrázku označení, že daná linka je integrovaná? A myslíte, že byste ho na autobuse našli i ve skutečnosti při čekání na zastávce?
Foto Damir Holas (17. 2. 2007)