Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Elektrokola

Zkušební jezdkyně hraběnka Kokodarosch von Dobraw.
Znáte elektrokolo? Pokud ne, je to velká škoda! Při nedávném setkání členů Společnosti pro veřejnou dopravu jsme jedno elektrokolo mohli vyzkoušet. Přivezla nám ho ukázat Radka Žáková, známá propagátorka cyklistické dopravy z Plzně.
Častým zdůvodněním, proč se u nás čisté, hbité a tiché jízdní kolo tolik nevyužívá pro běžnou dopravu, je „údajně“ velká kopcovitost českých měst. Díky rozvoji techniky je zřejmě i těmto argumentům odzvoněno. Zejména pro naše seniory a další uživatele cyklodopravy s horší fyzickou kondicí, je totiž elektrokolo ideálním řešením problému.
Vyzkoušená elektroskládačka o celkové váze 20 kg, je vybavena trakčním motorem o 400 W v náboji zadního kola a lehkým lithiovým akumulátorem, nabíjeným nabíječkou na 230V. Překvapivě elektrokolo nevyužívá rekuperační brzdění, prý je v daných podmínkách málo účinné. Lithiová baterie má garantovanou 80% kapacitu i při 1000 násobném nabíjení. Elektrokolo je samozřejmě vybaveno nákupním košíkem, elektrickým zvonkem a potřebným osvětlením.



Elektrokolo je možné provozovat ve třech režimech:

1. Jízda s „by-passem“ (nejběžnější) - Po několika otočení pedálů řídící elektronika budí elektromotor, který plynule podporuje jízdu. U zkoušeného kola je údajně praktický dojezd v tomto režimu kolem 60 km, tedy plně uspokojivý pro běžné městské pojíždění do zaměstnání, na nákup či oblíbené hospůdky.

2. Jízda na baterii – přepínačem je možné zapojit elektromotor do přímého tahu, ovládaného rukojetí řídítek, jak u motocyklu. Dojezd v tomto režimu do 30 km.

3. Jízda s vypnutým elektromotorem – je samozřejmě možná, díky vhodnému zpřevodování a váze kola, nečiní v městském terénu potíže.
Elektrokolo jsme vyzkoušeli k všeobecnému nadšení. Jízda s by-passem do táhlého stoupání je skutečně výrazně snadnější, na rovince je kolo příjemně živé. Díky rozměrům a váze lze s elektrokolem bez větších problémů manipulovat, např. při nakládání do vlaku či přenášení schodů. A co je ještě překvapivější, cena zkoušeného elektrokola se dnes pohybuje již kolem 25 000,-Kč. Díky dalšímu vývoji, zvyšování poptávky a konkurence mezi výrobci lze jistě očekávat další výrazné snížení ceny tohoto dopravního prostředku s velkou budoucností.
Jestli se ovšem dopravní a ekologické výhody cykloelektrodopravy budou moci využívat, bude také záležet na přístup měst, našich zaměstnavatelů, škol a úřadů. Není konečně už čas se věnovat více infrastruktuře pro cyklodopravu??
Ekolo na výstavním stánku webu Plzeňsko na kole během veletrhu cestovního ruchu ITEP 2008  v Plzni.
Ekolo na výstavním stánku webu Plzeňsko na kole během veletrhu cestovního ruchu ITEP 2008 v Plzni.
Foto M. Klas, 24. října 2008

Odkazy


Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20