Nákladní trolejbusy v Jihoafrické republice

Sishen, Jihoafrická republika.
Archiv Jiřího Hertla
Kuriozitka, důlní trolejbusy s pantografy jezdí v Sishen v Jihoafrické
republice, délka tratě 2 km, 55 vozidel. Trolejbusy, které přepravují rudu z
dolu mají samozřejmě i dieselový pohon. Trolejbusová trať byla uvedena do
provozu v roce 1980 a měla by být provozována i dnes.
Podobných trolejbusových tratí je několik, všechny nám známé se vyskytují (vyskytovaly) v Africe (Jihoafrická republika, Namíbie, Zaire). Použité vrchní vedení, které je vlastně kombinací mezi běžným řetězovkovým vedením pro pantografy a trolejovým vedením pro trolejbusy, je tvořeno dvěmi paralelními řetězovkami sloužícími pro přívod proudu. V důsledku nerovnosti terénu a pohybu vozidel vznikají v tomto systému značné výkyvy sběračů proudu, dráty tedy musí být na podpěrných bodech vedeny tak, aby tyto výkyvy nezpůsobily narušování provozu. Pro zajištění bezproblémového nájezdu a sjezdu vozidel v místě ukončení trolejového vedení zde musí být řetězovka postupně vyzdvižena nad nejvyšší možnou pracovní polohu sběračů.
Podobných trolejbusových tratí je několik, všechny nám známé se vyskytují (vyskytovaly) v Africe (Jihoafrická republika, Namíbie, Zaire). Použité vrchní vedení, které je vlastně kombinací mezi běžným řetězovkovým vedením pro pantografy a trolejovým vedením pro trolejbusy, je tvořeno dvěmi paralelními řetězovkami sloužícími pro přívod proudu. V důsledku nerovnosti terénu a pohybu vozidel vznikají v tomto systému značné výkyvy sběračů proudu, dráty tedy musí být na podpěrných bodech vedeny tak, aby tyto výkyvy nezpůsobily narušování provozu. Pro zajištění bezproblémového nájezdu a sjezdu vozidel v místě ukončení trolejového vedení zde musí být řetězovka postupně vyzdvižena nad nejvyšší možnou pracovní polohu sběračů.

Sishen, Jihoafrická republika.
Archiv Jiřího Hertla

Sishen, Jihoafrická republika.
Archiv Jiřího Hertla