Parková železnice v Plavně

Nádraží Hainstrasse.
Foto Míra Klas (28. 7. 2002)
Bývalá Německá demokratická republika byla kdysi rájem pionýrských železnic. Móda těchto výchovně - propagandistických městských železnic přišla, stejně jako do Československa, ze Sovětského svazu v padesátých letech minulého století. Jednou z nejzajímavějších a jedinou elektrifikovanou v bývalé NDR najdeme ve městě Plavno, jen několik desítek kilometrů západně od Chebu. Díky jízdence SONE+ Českých drah, či ještě zajímavějšímu Egroticketu přeshraničního dopravního systému EGRONET, není její návštěva dnes problémem.
Pionýrská železnice (dnes je to Parkeisenbahn - parková železnice) vznikla v Plavně na popud horníků zdejších vizmutových dolů na konci padesátých let. V roce 1958 vznikly plány a již 10. října 1959 byla pionýrská železnice v oblíbeném údolí Syratal za hojné účasti občanů a starosty města otevřena. Na výstavbě železnice a na její elektrifikaci se podíleli zaměstnanci dopravního podniku v Plavně. Malou kapotovanou lokomotivu a soupravu třech čtyřnápravových vagónů postavili brigádnicky horníci z nedalekých dolů na vizmut.

Vlak pionýrské železnice počátkem sedmdesátých let.
Archiv Jiřího Hertla
Vlastní trať má tvar jednokolejné nepřekřížené osmičky o délce asi 1 km. Rozchod kolejí je 600 mm, napětí v jednoduchém trolejovém vedení je 220 V a výška trolejového drátu nad temenem kolejnic 3,5 metru. Zděná budova nádraží Hainstrasse se nachází v části tratě blíže k centru města. Vlastní kolejiště nádraží je jednoduché, je zde jedna průjezdná a jedna manipulační - předjízdná kolej. Ta se však prakticky nepoužívá, stejně jako osazená návěstidla. Depo s přilehlým kolejištěm se nachází v odlehlejší části osmičky a slouží také k ostavení více či méně kompletních exponátů hlubinných důlních lokomotiv. Vlastní areál železnice je oplocen. Druhá polovina tratě s depem se nachází za říčkou Syra, kterou překonávají koleje společným mostem. Chatrný stav původní mostní konstrukce byl příčinou přerušení provozu železnice v roce 1997. Společným úsilím města, dopravního podniku, místních firem a DB AG byl v roce 2000 postaven most nový.

Nový most přes říčku Syra.
Foto Míra Klas (21. 4. 2003)
Původní lokomotiva železnice vznikla přestavbou důlní lokomotivy. Má pojezd Bo´Bo´ a každý z jejich čtyř motorů má výkon 2,6 kW. Délka lokomotivy je 5 000 mm, výška bez pantografu 2 350 mm a váha 5 tun. Dnes se již v pravidelném provozu nepoužívá. Její práci převzala v roce 1995 lokomotiva EL-30-Tandem, která vznikla spojením dvou původně samostatných důlních lokomotiv. Kabina strojvůdce je zavěšena mezi oběma články, pantograf je převzat z tramvaje Gotha. Třetí funkční lokomotivou na dráze je dieselová NS 2f, odkoupená v podobě šrotu z cementárny. Po roce intenzivní práce na opravě se lokomotiva v září 2005 poprvé rozjela po kolejích parkové železnice. Osobní vagóny jsou oddílové čtyřnápravové o délce 5 285 mm, výšce 2,5 metru a váze 1,5 tuny. Každý z nich uveze 21 dětí a nebo 14 dospělých osob. V jednom z vagónů je dnes upraven oddíl pro přepravu osob na vozíku. Kromě míst pro cestující má každý vagón i průvodcovské sedátko.
Provoz železnice zajišťoval pod vedením dospělých instruktorů kroužek "Mladý pionýrský železničář". V kroužku bývalo až 80 malých železničářů. Kroužek existuje pod jiným názvem dodnes, i když pravidelný víkendový provoz od dubna do října zajišťují dospělí členové a zaměstnanci. Novinkou v historii železnice byl zimní provoz mezi vánočními svátky a Silvestrem na konci roku 2005.

Původní lokomotiva z roku 1959 před depem železnice.
Foto Míra Klas (28. 7. 2002)
Parkovou železnici najdeme v Plavně v údolí Syratal, jen asi 10 minut cesty údolím od ústřední tramvajové zastávky Tunnel. Od Oberer Bahnhof se k železnici dojde po Friedenstrasse za 10 minut - před mostem Syratalbrücke po schodech sejít vpravo dolů. Návštěva sbírky lokomotiv v areálu depa nebývá součástí projížďky vláčkem, je třeba oslovit se žádostí o prohlédnutí depa zaměstnance železnice v době kdy není velký provoz. V prostoru železnice za říčkou u depa bývají konány různé akce pro děti a jedinou přístupovou cestou je parková železnice. Pak se však vláček po celý den nezastaví. Bližší informace o provozu železnice najdete na níže uvedené stránce, včetně provozní doby.