Zkušební provoz tramvaje Škoda pro město Portland
Celý jeden měsíc na začátku roku 2001 mohli příznivci plzeňských tramvají
prožívat to, co kdysi u nás bylo běžné pouze v Praze. A to, že se po plzeňských
kolejích proháněla tramvaj, která pro ně nikdy nebyla určena.

Portlandská Astra na trajleru na náměstí Milady Horákové v Plzni
Foto SPVD (26. 2. 2001)
V pondělí 26. 2. 2001 byla ze Škody DT Plzeň přivezena do vozovny v Plzni na
Slovanech k provozním zkouškám tramvaj 10T0, spíše známá pod jménem Astra, pro
americký Portland ve státě Oregon. Jednalo se o druhý vůz z pětikusové 1. série
pro toto město. Vůz se na první pohled od u nás provozovaných Aster lišil
zejména tím, že byl v obousměrném provedení (pantograf měl však pouze jeden).
Za povšimnutí stál také z našeho pohledu netradiční nátěr, kdy jedno čelo a
jedna bočnice bylo opatřena jinou barvou (tmavě oranžovou), než druhé čelo a
druhá bočnice (tmavě zelenou). Další zajímavosti byly již běžnému pozorovateli
skryty. Jednalo se například o omezení rychlosti na maximálně 30 mil za hodinu
nebo třeba automobilový klakson místo zvonku, aby se prostí Američané zvyklí na
auta nelekli tramvaje na ulici. Inu Amerika ...

Portlandský vůz již v plném zkušebním provozu na Lidické třídě
Foto SPVD (5. 3. 2001)

Ten samý vůz na Slovanské aleji
Foto SPVD (20. 3. 2001)
Z plzeňských ulic - dva debatující:
"Víš, že tady zkoušej tu americkou tramvaj?"
"Vím, a dokonce jsou tady dvě, jedna červená a druhá zelená!"
"Víš, že tady zkoušej tu americkou tramvaj?"
"Vím, a dokonce jsou tady dvě, jedna červená a druhá zelená!"
Ve čtvrtek 1. 3. 2001 v pozdních večerních hodinách byla tramvaj prvně spatřena
v plzeňské tramvajové síti, stejně tomu bylo i v pátek 2. 3. V sobotu se poprvé
objevila za denního světla, kdy od 11:00 do 15:30 opět projížděla plzeňskými
ulicemi, a od té doby byla v ulicích Plzně vidět každý den, včetně víkendů.
Jezdila po celé kolejové síti PMDP, avšak nejčastěji se vyskytovala na trase
Bory - Bolevec. Po městských tratích jezdila většinou zelenou kabinou napřed
kvůli pantografu (ovládání trolejových kontaktů), na manipulační trati Světovar
- vozovna však jezdila často i obráceně. Ovládání výhybek se provádělo buď
dálkově (u novějších výhybek) nebo ručně (u starších výhybek, které jsou jinak
ovládány kontakty mezi kolejemi) Tramvaj byla označena tabulkou oznamující
zkušební jízdu a provizorním evidenčním číslem 111.
Na plzeňských tramvajových kolejích byla portlandská Astra ke spatření přesně měsíc, tedy naposledy v pondělí 26.3.2001. Pravděpodobně v úterý byla odvezena zpět do Škodovky.
Na plzeňských tramvajových kolejích byla portlandská Astra ke spatření přesně měsíc, tedy naposledy v pondělí 26.3.2001. Pravděpodobně v úterý byla odvezena zpět do Škodovky.