Jihlava
Přímo v srdci Českomoravské vrchoviny v nadmořské výšce 550 m.n.m
leží její „hlavní město“ – starobylá Jihlava (německy Iglau), nejstarší
horní město v českých zemích. Původní slovanská osada ležící na
levém břehu řeky Jihlavy existovala již v druhé polovině 12. století.
V souvislosti s nálezem stříbra její význam nebývale vzrostl, a
tak bylo v roce 1240 založeno nové královské město na protějším břehu.
Těžba stříbra postupně upadala a město se stává spíše střediskem
obchodu a řemesel, z nichž nejvýznamnější bylo po celá staletí
soukenictví. Svůj vrchol prožilo město na přelomu 16. a 17. století. Z této
doby pochází také unikátní tzv. „jihlavský typ domu“ s typickým krytým
dvorem – zaklenutou síní procházející dvěma podlažími. Poté bylo město
těžce postiženo třicetiletou válkou. V 18. století jsou snahy o obnovení
těžby stříbra, ta však brzo končí a Jihlava se nadobro stává městem
soukeníků a postupně také největším producentem sukna v monarchii. V
19. století město zůstalo v celkovém vývoji poněkud pozadu. K většímu
rozvoji průmyslu dochází vlastně až po 2. sv. válce. Jedná se hlavně
o průmysl textilní, potravinářský a strojírenský. V posledních letech
těží město v oblasti průmyslu i z toho, že leží takříkajíc
„na dálnici“ a rozrůstající se průmyslová zóna Pávov v její blízkosti si např.
vyžádala zřízení nové železniční
zastávky. Dnešní Jihlava má cca 53 000 obyvatel a je významným společenským,
kulturním a historickým centrem oblasti. Z důležitých objektů stojí
za zmínku např. Horácké divadlo, Muzeum Vysočiny nebo známá Zoologická
zahrada. Historické jádro města bylo
v roce 1982 vyhlášeno městskou památkovou rezervací.

Trolejbus Škoda 7Tr u Domu zdraví.
Archiv Jiřího Hertla
Významným mezníkem se pro Jihlavu stal rok 1871, kdy byla do města přivedena železnice,
tzv. „Rakouská severozápadní dráha“ spojující Vídeň přes Českomoravskou vrchovinu se středními a severními Čechami.
V roce 1887 k ní ještě přibyla „Českomoravská transverzální dráha“, na které bylo zbudováno též druhé jihlavské nádraží
blíže vlastnímu městu, a Jihlava se tak stala poměrně významným železničním uzlem.
Původní nádraží se dnes nazývá Hlavní nádraží, druhé Jihlava-město
(má ovšem paradoxně význam spíše pro nákladní dopravu).
Tratě ve směru na Havlíčkův Brod a na Veselí nad Lužnicí jsou dnes elektrizovány.
Městem také prochází důležitá silnice z východních Čech do Znojma a dále do Vídně,
ale hlavně je velmi blízko města vedena trasa naší nejdůležitější dálnice D1.