Kolín

Autobusové nádraží v Kolíně není už dnes zrovna důstojnou vstupní branou do města. Celá plocha je tvořena betonovými panely, chybí nástupiště a cestující mají k dispozici pouze ne zrovna vábný otevřený přístřešek. Situaci zachraňuje alespoň sousední odbavovací hala železniční stanice s obstojnou vybaveností a službami.
Foto Roman Bezemek (17. 9. 2009)
Východně od Prahy v úrodné polabské nížině se na obou březích Labe rozkládá město Kolín. Odpradávna se zde nacházela křižovatka obchodních cest a první písemná zmínka pochází z roku 1261. Ve 14. století byla městu udělena mnohá privilegia a Kolín se zařadil mezi nejvýznamnější města českého království. Třicetiletá válka však město přivedla na pokraj zániku a nový rozkvět přinesl až rozvoj průmyslu a obchodu v 19. století. Rozvoj města se nezastavil ani ve 20. století a Kolín se postupně stal jedním z předních sídel oblasti středních Čech. Dnes je zde rozvinutý průmysl chemický, potravinářský, polygrafický a strojírenský, který v roce 2004 výrazně posílila automobilka TPCA, postavená doslova na zelené louce v blízkosti obce Ovčáry. Střed města si ale i tak zachoval svůj historický vzhled a byl dokonce vyhlášen městskou památkovou rezervací. Počet obyvatel v současnosti dosahuje 32 000.

Kolínské náměstí Republiky.
Foto Roman Bezemek (7.7.2005)
Při psaní článků byla využita prezentace společnosti Veolia Transport "Optimalizace provozu MHD Kolín" z července 2009 a webové stránky www.veolia-transport.cz, www.mukolin.cz, www.citybus.cz a www.mhdkolin.estranky.cz.

Železniční trať z Prahy do Kolína prochází kolem Labe téměř centrem města. Na pozadí jeho historického středu po trati právě projíždí patrová příměstská elektrická jednotka CityElefant Českých drah.
Foto Roman Bezemek (17. 9. 2009)