MHD Louny v roce 2012

 

Městskou hromadnou dopravu v Lounech charakterizuje jedna zkratka: CNG. Ano, jde o jediné město v republice, které má MHD stoprocentně zajištěnou plynovými autobusy.

 

IMG 2282

Ekobus City Plus přejíždí železniční přejezd u vlakové zastávky Louny střed.
Martin Fencl

 

Provoz v Lounech zajišťují výhradně autobusy značky Ekobus, což jsou přestavěné Sorky na CNG. Jde o typy Ekobus City (Ekobus B10.5), Ekobus City Plus (Ekobus BN12) a Ekobus Intercity Plus (Ekobus CN12). Poslední dva zmíněné typy jsou částečně nízkopodlažní, což je velká výhoda oproti Žatci, kde žádný nízkopodlažní autobus nejezdí. Některé typy mají hlášení zastávek, což se v takto malých městech nevidí. Nefunguje ale ve všech autobusech, osobně jsem hlášení slyšel v jednom Ekobusu City a v jednom Intercity Plus.

 

IMG 2856

Ekobus City na lince 1 projíždí ulicí Petra Obrovce blízko lounského výstaviště.
Martin Fencl

 

Výše vyfocený Ekobus City má troje dveře, Ekobus City Plus čtvery, což mi přijde na město velikosti Loun zbytečné, notabene když nástup je pouze předními dveřmi. Ekobus Intercity Plus má naopak pouze dvoje dveře, neboť se jedná primárně o linkový autobus.

 

Vozový park máme popsaný, můžeme se podívat na provoz MHD. Ten je na tom, podobně jako v Žatci, velmi dobře. Městem procházejí dvě linky, přičemž mají společné konečné zastávky - Otočka u kotelny a žel. st. Linka 1 prochází jižní částí měst, linka 2 severní částí a zajíždí několika spoji k průmyslové zóně na severu. Obě linky pak zajíždějí ve vybrané časy do přilehlých obcí. Cena za jednu jízdu je 7 Kč, existuje i časové předplatné.

 

IMG 2859

Ekobus City Plus se blíží k zastávce Louny, Luna ulicí Slovenské Národní Povstání.
Martin Fencl

 

Výše zmíněné výhody přispívají k vysoké využitelnosti linek cestujícími. Pouze v ranních hodinách jsem byl překvapen, že dělnické spoje vozící cestující k firmě Legios (bývalý Lostr) jezdil poloprázdný. Během celého dne se ale počet lidí v autobusech navyšuje.

 

Linku MHD provozuje společnost DPÚK, která po krizi v autobusové dopravě v roce 2006 ztratila svojí dřívější pozici a dnes provozuje již jen několik regionálních linek a dálkových spojů. V Lounech má garáže na východě města, kde vyjma busů MHD parkují i autobusy dálkové linky 560010, což je poslední neměstská linka, která firmě na Lounsku zůstala. Na této lince do Prahy (mimochodem, spojení Loun s Prahou je velmi využívané, a proto tuto relaci zajišťuje hned několik dopravců, vedle DPÚK například K+K Dopravní Agentura, DPCHJ, Autobusy KAVKA, AKV...) jezdí většinou linkové Sory C10.5, případně linkové Ekobusy nebo dálkové Karosy LC936E (viz níže). O DPÚK obecně ale zase někdy příště.

 

IMG 4379

Karosa LC936E v Lounech na autobusové nádraží.
Martin Fencl

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20