Historické tramvaje
V Liberci existuje skupina nadšenců sdružených do Boveraklubu, která se zabývá
rekonstrukcemi a provozováním historických tramvají. Pojďme se proto nyní
podrobněji podívat na některé historické tramvaje, které se v Liberci objevily.
Historický motorový vůz Ringhoffer/BBC (Bovera)
Historický vůz ev. č. 78, kterému v Liberci nikdo neřekne jinak než Bovera, byl
vyroben ve firmě Ringhoffer v Praze na Smíchově v roce 1929. Elektrická výzbroj,
kterou dodala firma Brown - Boveri, se montovala až v dílnách v Ústí nad Labem.
Pocházel ze série vozů ev. č. 71-80 pro elektrickou malodráhu v Ústí nad Labem
(druhá série evid.č. 91-98 byla vyrobena v roce 1930). Ještě ve třicátých letech
došlo k dosazení pantografu. Po roce 1950 byl dosazován nízkonapěťový okruh s
baterií pro vnější osvětlení, signalizaci atd. V roce 1965 se z vozu stal
kolejový brus a v tomto stavu se v roce 1969 dostal do Liberce. Při přestavbě
byl zcela demontován interiér v oddíle včetně přepážkových dveří a jeho místo
zastoupilo brousící zařízení. Upraven byl i pojezd vozu a vždy levé dveře na
plošinách byly změněny na pevné. V Liberci obdržel vůz oranžový nátěr s č. 122
(od r. 1973 č. 107) s výstražnými žluto-černými pruhy. Ještě jako brus vůz
jezdil v rámci oslav 90 let MHD (1987). K této příležitosti obdržel původní
červenokrémový nátěr a o rok později byla zahájena jeho rozsáhlá rekonstrukce.

Bovera ještě v Ústí nad Labem projíždí křižovatku u hlavní pošty.
Při rekonstrukci byl sledován záměr uvést tramvaj do provozního stavu po roce
1945. Oprava byla zajišťována z větší části členy Boveraclubu o brigádách a bez
nároku na jakoukoli odměnu. Kompletně byla opravena střecha vozu, podlaha a
oplechování karoserie. Interiér byl zbaven starých nátěrů a doplněn chybějícími
díly jak novými, tak za použití částí z nalezených karosérií tramvají čísel 90
a 98. Části elektrické výzbroje (kontroléry, hlavní vypínače, bleskojistka) byly
opraveny v DP Praha, kompletně musela být položena nová kabeláž. Jízdní spodek
vozu byl opraven v dílnách v Liberci. Před zapůjčením na oslavy do Ústí nad
Labem v červnu 1999 byl obnoven původní lak. V září 1999 došlo ke zprovoznění
vozu a v souvislosti se získáním průkazu způsobilosti i k přečíslování z č. 88
na 78. Vůz je jedinou dochovanou pojízdnou dvounápravovou tramvají v České
republice na rozchodu 1000 mm a je určen ke zvláštním jízdám.

Bovera již jako historické vozidlo DP Liberec na mostku v Zeleném údolí.
(21. 9. 2002)
Vůz byl odstaven od srpna 2003 do července 2004, kdy se prováděla plánovaná
oprava pojezdu. V rámci této opravy byly obnoveny profily kol, které svými
parametry již nedovolovaly provoz na hlavových kolejnicích bez žlábku (trať
Liberec - Jablonec). Dále byla provedena renovace ozubených kol, listových per,
došlo k dosazení nových brzdových zdrží a obnově původního vzhledu podélníků
podvozku. Tyto práce smluvně zajistila liberecká firma ŽSO - FEREX za
vydatného přispění sponzorů. Boveraclub v době vyvázání vozové skříně
zajistil položení nové podlahy na plošinách, obnovu laku a další údržbářské
práce na karoserii vozu.

Ještě jednou Bovera: tentokrát na Šaldově náměstí v druhý květnový den roku 2002.
(2. 5. 2002)
Bovera je v provozu pro veřejnost na historické tramvajové lince 1. Tato linka
každoročně jezdí zpravidla o státních svátcích 1. a 8. května, 5. a 6. července,
28. září, 28. října a 17. listopadu.
Historický motorový vůz 6MT
Po roce 1945 nastala ve všech tramvajových provozech potřeba obnovy vozového
parku. Zatímco pro rozchod 1435 mm se připravovala nová řada čtyřnápravových
tramvají řady T, pro rozchod 1000 mm byl vyvinut jednotný obousměrný
dvounápravový vůz, označovaný jako typ 6MT. Celkem 50 tramvají tak bylo v letech
1952 až 1953 dodáno do provozů v České republice (Teplice, Jablonec, Most -
Litvínov, Ústí nad Labem a Liberec), dalších deset dorazilo i do Bratislavy.
Původně byla plánována i výroba vlečných vozů shodné konstrukce. Přímo pro
Jablonec bylo určeno celkem 9 vozů čísel 112 až 120 a do Liberce bylo dodáno šest
vozů čísel 41 až 46. Dochovaný vůz ev. č. 117 byl vyroben pro Jablonec nad Nisou
v roce 1953. V souvislosti s likvidací ostatních tramvajových provozů v okolních
městech se do těchto obou měst dostaly i další tramvaje tohoto typu. Provedení
vozů vycházelo z předválečných zkušeností firmy Ringhoffer. Vozy byly vyráběny
ve vagónce TATRA v České Lípě (vozy pro Bratislavu vznikly ve Studénce).
Tramvaje měly samostatný výměnný podvozek, na kterém spočívala jednoduchá skříň
s ocelovou kostrou. Elektrická výzbroj od BEZ Bratislava byla vyráběna ve
spolupráci se Škodou Plzeň. Pro odběr proudu byl na střeše pantograf. Současný vůz
ev. č. 117, který se jako jediný z celé série dochoval do současné doby, byl již
v roce 1957 z Jablonce nad Nisou dlouhodobě zapůjčen do Liberce, administrativně
byl převeden až v roce 1960 a po obnově nátěru v letech 1961-62 dostal nové
ev. č. 47. V roce 1966 změnil označení na č. 7 a po převedení do stavu služebních
na č. 128. V roce 1973 opět změnil inventární číslo na 106 a v roce 1979 putoval
do depozitáře Technického muzea v Brně - Líšni.

Motorový vůz 6MT u městských lázní v Jablonci nad Nisou v roce 1953.
Na začátku roku 2001 byl za účelem zajištění opravy do provozního stavu dlouhodobě
zapůjčen Dopravnímu sdružení obcí Jablonecka a ve spolupráci s Dopravním podnikem
města Liberce deponován v autobusových garážích ve Vilové ulici, kde jsou pod
vedením Boveraclubu prováděny renovační práce. Záměr zprovoznit vůz nejpozději
k příležitosti padesátého výročí zahájení tramvajové dopravy mezi Libercem
a Jabloncem nad Nisou se však neobejde bez finanční podpory sponzorů.

Začátek renovačních prací. Motorový vůz 6MT postupně chytá druhý dech.
(21. 4. 2001))
V současné době je dokončena hrubá stavba vozové skříně včetně základní podoby
interiéru. Vrcholí práce na povrchových úpravách karoserie. Z elektrické výzbroje
jsou již do vozu instalovány oba opravené kontroléry. Jejich renovaci, stejně
jako opravu podvozku, smluvně zajistila firma PARS NOVA Šumperk. V průběhu měsíce
září byl, před převozem do vozovny na Den otevřených dveří (18. - 19.9.2004),
zavázán podvozek. Vůz tak mohli poprvé obdivovat obyvatelé města i dopravní fandové.

Interiér vozu během rekonstrukce.
Aby se vůz dostal do provozuschopného stavu, zbývá ještě dokončit povrchovou
úpravu skříně, dodat pantograf (respektive upravit pantograf z vozu Gotha),
zajistit renovaci dalších částí výzbroje (odporníky, vypínače...) a adekvátní a
vyhovující náhradu hlavních vypínačů a srážecího odporu pro dobíjení baterie či
např. instalovat kompletní kabeláž.

Zkouška osvětlení.
(15. 11. 2003)

Stav vozu po dodání opraveného podvozku.
(24. 5. 2004)
Nyní ještě porovnáme základní technické parametry obou vozů (Bovera / 6MT): délka přes spřáhla:
10700 mm / 11452 mm. Délka vozové skříně: 9800 mm / 10000 mm. Rozvor:
shodně 3200 mm. Šířka vozové skříně: shodně 2200 mm. Výška
vozové skříně: 3280 mm / 3150 mm. Rozchod: shodně 1000 mm. Počet
míst k sezení: 20 / 22. Počet míst k stání: 40 / 38. Celková
obsadizelnost: shodně 60. Výkon motorů: 2x45 kW / 2x60 kW.