Ohrožené lokálky
Česká republika se dosud pyšní jednou z nejhustějších sítí železničních tratí v Evropě
i na světě. Naši železnici však netvoří pouze koridory a další páteřní tratě, po
kterých se prohánějí mezinárodní dálkové vlaky. O své místo na slunci bojují
i tratě regionální, kterým většina lidí neřekne jinak než lokálky. Ani odborníci
se často nemůžou shodnout, jestli je tak velké množství lokálek u nás výzvou nebo
spíše prokletím. Bohužel většina našich lokálek není zrovna v nejlepším technickém
stavu, a tak kvůli nedostatku peněz potřebných na jejich opravu určitě nepůjde
pro budoucnost zachránit úplně všechny. Pojďme se proto společně zamyslet nad
tím, o které lokálky má cenu bojovat a které bychom naopak měli nechat jen svým
vzpomínkám...

Výhled na hřeben Džbánu ze železniční trati Rakovník - Louny poblíž stanice Domoušice.
Foto Ondřej Fábera (9. 10. 2005)
Kategorizace železničních tratí
Tratě v České republice se sice oficiálně dělí na celostátní a regionální, ale
takové členění nám o jejich využitelnosti a potřebnosti nic zásadního neprozradí.
Skomírající Buštěhradská dráha mezi Lužnou a Žatcem patří mezi celostátní dráhy,
zatímco krátká spojka z Lysé do Milovic s mnohonásobně vyšším počtem vlaků je dráhou
regionální. Proto je lepší rozdělit tratě do několika kategorií spíše podle kritérií, mezi která
patří například počet přepravených cestujících, přepravený objem zboží, náklady
na provoz včetně možnosti jejich úspor, turistická atraktivita regionu, porovnání
dostupnosti železničních a autobusových zastávek a rychlosti obou druhů spojení
do důležitých cílů, vedení souběžných silnic, potenciál pro rozvoj železničního
provozu a řada dalších.
Teď se zkusíme na některé nejdůležitější kategorie lokálek podívat podrobněji.
Páteřní tratě přitom necháme stranou, protože jejich význam snad nikdo nezpochybňuje.
A stranou necháme i zavedené číslování tratí, protože například některé úseky
tratí Praha - Kladno - Žatec - Chomutov nebo Mladá Boleslav - Libuň - Stará Paka
mají společné opravdu jen to číselné označení.
Silně využívané lokálky
I mezi lokálkami se najdou tratě, jejichž osobní vlaky praskají ve
švech nebo je velký zájem o nákladní dopravu. Bohužel jich však není mnoho...
Najdeme je většinou v hustě osídlených územích nebo v blízkosti velkých podniků
a mají své pevné místo v regionálním systému osobní a nákladní dopravy. Pokud
by jejich provoz měly nahradit kamióny, neúnosně by se zvýšila doprava v citlivých
územích. Pokud by jejich provoz měly nahradit autobusy, musely by jezdit daleko
častěji než v současnosti a jízdní doba pro většinu lidí by se prodloužila.
Právě kvůli krátké jízdní době a přímému spojení mezi centry jednotlivých měst
a vesnic jsou tyto lokálky cestujícími tolik využívány.
Příkladem tohoto typu lokálek jsou železniční tratě Otrokovice - Zlín - Vizovice,
Lysá nad Labem - Milovice nebo díky vlečce automobilky Škoda i úsek mezi
mladoboleslavským hlavním a městským nádražím na trati do Libuně. O budoucnost
takových lokálek se nebojíme.

Na nádraží v Loděnici, které leží na lokálce Praha - Rudná - Beroun, se natáčel známý
film Ostře sledované vlaky.
Foto Ondřej Fábera (21. 10. 2005)
Venkovské páteřní lokálky
Další skupinou lokálek jsou takové, které na tom se svým využitím (převážně
osobním) nejsou úplně špatně, ale při troše dobré vůle by se cestující do
náhradního autobusu nějak vešli. Jenže téměř žádný souběžný autobus podél
železniční tratě zatím nejezdí, cestující jsou na rychlý vlak zvyklí a lokálka není
více využitá hlavně proto, že v daném regionu prostě více lidí nebydlí. Pokud by
došlo k zastavení provozu na takové lokálce, vedlo by to k postupnému umrtvení
již tak méně osídleného a zpravidla i hospodářsky slabšího regionu, protože by
se zhoršila dostupnost okolních hospodářských center. Navíc by se musely zavádět
nové autobusové linky, které by většinou díky nedokonalé souběžné
silniční síti zdaleka nebyly tak rychlé jako býval vlak a neposkytovaly by
některým skupinám cestujícím výhody páteřní dopravy na středně dlouhé vzdálenosti
(například pohodlnou přepravu dětských kočárků a jízdních kol).
O přežití tohoto druhu lokálek chceme společně s vámi bojovat. Jsou totiž často
cílem racionálních úvah o neekonomickém provozu a jejich náhradě autobusy. Ale
málokdo vidí i jejich "mimoprodukční" funkci pomyslné páteře regionu, který
neměl to "štěstí" a nepatří mezi hustě osídlené a bohaté. Příkladem tohoto druhu
lokálek jsou například tratě Rakovník - Louny, Nymburk - Jičín, Kostelec u Jihlavy
- Telč - Dačice - Slavonice nebo Karlovy Vary - Bečov nad Teplou - Mariánské Lázně.

Přibližně takto vypadá průměrně obsazený vlak na venkovské lokálce.
Foto Ondřej Fábera (9. 10. 2005)
Perspektivní lokálky
Další velmi rozšířenou skupinou lokálek jsou takové tratě, které jsou z řady
důvodů tak málo využívány cestujícími (o nákladních přepravcích raději ani
nemluvě), že jsou úvahy o zastavení provozu a zrušení tratě na první pohled
zcela oprávněné. Pokud se ovšem podíváme blíže na příčiny takového stavu, zjistíme
že je vlastně zcela logický a budoucí prognóza při troše správných kroků nemusí
být úplně beznadějná. Naopak: může být daleko horší, pokud už trať mít nebudeme.

Řada zastávek na lokálkách má své neopakovatelné kouzlo. Toto je příklad z Opočna u Loun.
Foto Ondřej Fábera (9. 10. 2005)
K jakým tratím tyto úvahy směřují? K takovým, které sice dnes nejsou příliš využívány, ale
procházejí územím s překotným rozvojem (například Praha - Rudná - Beroun), k takovým,
které vedou krásnými turistickými nebo rekreačními oblastmi a nabízejí lesy,
památky i krásné scenérie (například Vrané nad Vltavou - Čerčany, Pňovany
- Bezdružice, Lovosice - Teplice, Tanvald - Harrachov, Trutnov - Teplice nad Metují
nebo Žďár nad Sázavou - Nedvědice - Tišnov), k takovým, které zbytečně zabíjejí chybějící
zastávky a souběžné autobusové linky (například Martinice - Jilemnice - Rokytnice
nad Jizerou, Ústí nad Labem - Velké Březno - Děčín, Staňkov - Poběžovice, Vsetín - Velké
Karlovice). Ano, i takové tratě u nás naleznou zastání.

Železnice obvykle nabízí cyklistům více možností pro přepravu jízdních kol než autobus.
Foto Ondřej Fábera (26. 1. 2006)
Neperspektivní lokálky
Zbývající a nejkontroverznější kategorií tratí musí být logicky takové, jejichž
význam už patří minulosti a ani při velké snaze se kromě rozšířeného požadavku
zachovat celou železniční síť "pro případ výluk" nedaří najít pádný důvod, proč
by měly být i nadále v provozu, když se ušetřené peníze můžou použít na obnovu
a modernizaci potřebnějších lokálek. Ano, i takové železniční tratě na našem
území máme a není jich zase tak málo. Ale pozor: Často do této skupiny bývají
řazeny i takové tratě, které sem rozhodně nepatří.

Některé lokálky bohužel skončí třeba jako loviště pro místní kočky.
Foto Ondřej Fábera (9. 10. 2005)
Abychom ani u této kategorie neudělali výjimku, zkusíme některé "beznadějné" tratě
bez nároku na "jediný správný názor" jmenovat. Lze sem zařadit například úseky
Březnice - Rožmitál pod Třemšínem, Bakov nad Jizerou - Dolní Bousov, Bošice -
Bečváry, Straškov - Zlonice, Vraňany - Lužec nad Vltavou,
Čelákovice - Mochov a některé další.
Naše aktivní spolupráce
Jsme přesvědčeni, že nestačí stát a čekat, která další železniční trať bude navržena
ke zrušení. Naopak bychom rádi společně se železničními odborníky a regionálními
představiteli rozpoutali korektní debatu a pokusili se vytvořit vlastní seznam
tratí, které by mohly být "obětovány" a které naopak rozhodně musíme udržet v provozu
kvůli nám i dalším generacím.

Velké množství železničních stanic a zastávek na lokálkách je významným uzlem turistických cest v regionu.
Foto Ondřej Fábera (26. 1. 2006)
Mezi tratě, kterým bychom rádi v případě potřeby poskytli podporu v rámci svých možností
a které pokládáme za perspektivní zejména z hlediska rozvoje cestovního ruchu (přinejmenším
jako turistické železnice), patří například následující dráhy místního významu:
- Pňovany - Konstantinovy Lázně - Bezdružice
- Kolín - Uhlířské Janovice - Sázava
- Choceň - Vysoké Mýto - Litomyšl
- Liberec - Tanvald - Jelení Hora (PL)
- Liberec - Frýdlant - Zhořelec (PL/D)
- Martinice - Jilemnice - Rokytnice nad Jizerou
- Trutnov - Královec - Jelení Hora (PL)
- Trutnov - Hostinné - Vrchlabí
- Trutnov - Svoboda nad Úpou
- Trutnov - Adršpach - Teplice nad Metují
- Mladá Boleslav - Dolní Bousov - Libuň
- Ústí nad Labem - Velké Březno - Děčín
- Mladá Boleslav - Mšeno - Mělník
- Česká Lípa - Úštěk - Litoměřice
- Roudnice nad Labem - Straškov - Libochovice
- Lovosice - Úpořiny - Teplice
- Litoměřice - Louny - Postoloprty
- Rakovník - Domoušice - Louny
- Ústí nad Labem - Úpořiny - Bílina
- Most - Hrob - Moldava
- Chomutov - Vejprty - Saská Kamenice (D)
- Karlovy Vary - Loket nad Ohří - Bečov nad Teplou
- Karlovy Vary - Nejdek - Johanngeorgenstadt (D)
- Sokolov - Kraslice - Cvikov (D)
- Rakovník - Blatno - Bečov nad Teplou
- Kadaň - Vilémov - Radonice
- Praha - Rudná - Beroun
- Domažlice - Tachov - Planá
- Písek - Horažďovice - Klatovy
- Klatovy - Kdyně - Domažlice
- České Budějovice - Český Krumlov - Volary
- Olbramovice - Sedlčany
- Kostelec - Telč - Dačice - Slavonice

Pohled na Vlčí horu od stanice Panský, která má velký potenciál jako penzion pro návštěvníky Českého Švýcarska.
Foto Ondřej Fábera (26. 1. 2006)