Předváděcí jízdy trolejbusu Solaris Trollino ve Švýcarsku

Solaris Trollino během předváděcí jízdy v ulicích Luzernu
Foto Petr Kilar a Ivo Doležilek (9. - 11. 9. 2003)
První návštěva Trollina v září 2003 ve městě Luzern
Trolejbus Solaris Trollino 12AC ev.č. 3702 byl ve dnech od 9.9. do 11.9.2003
představen západoevropské odborné veřejnosti na trolejbusové konferenci, která
se konala ve Švýcarském Luzernu. Součástí konference byla malá výstava
trolejbusové techniky, která se konala v luzernském technickém muzeu Zde se s
trolejbusem z dopravního podniku Ostrava mohla seznámit i laická veřejnost z
řad návštěvníků muzea, zájem o tento exponát byl dosti velký.

Solaris Trollino na výstavě trolejbusů v areálu technického muzea.
Foto Petr Kilar a Ivo Doležilek (9. - 11. 9. 2003)
Z konkurenčních firem se výstavy zúčastnily firmy Hess, Renault a Neoplan,
které představily studie svých kloubových duobusů. S vystavovanými trolejbusy
se účastníci konference měli možnost zúčastnit zkušební jízdy ulicemi Luzernu.
I když se zpočátku zdálo, že Solaris Trollino bude oproti konkurenci
znevýhodněn tím, že není vybaven náhradním pohonem pro jízdu, nebylo tomu tak.
Naopak - na trase zkušební jízdy byl podjezd o velmi nízkém průjezdním profilu
3,8 m, náš trolejbus to hravě zvládl a konkurence tudy neprojela. Myslíme, že
náš trolejbus nám ve světě ostudu neudělal a zájem o něj svědčí o tom, že se v
brzké době může prohánět po ulicích i v jiných evropských městech.
![]() | ![]() | ![]() |
Druhý návštěva Trollina v říjnu 2003 ve městech Ženeva
a La Chaux-de-
Fonds
Ve dnech 21. - 25.10.2003 se trolejbus 3703 ostravského dopravního
podniku zúčastnil předváděcích jízd ve dvou švýcarských městech. Nejprve byl z
Ostravy převezen do ženevských ústředních dílen, kde ho místní technici
podrobili opravdu důkladné kontrole. Poté byl přetažen do místní vozovny, kde
byl představen řidičům a provedly se zkušební jízdy. Z reakcí řidičů se dalo
vyčíst, že je trolejbus zaujal. Líbil se jím převážně výkon trakčního motoru,
lehkost ovládání a řízení vozu a v neposlední řadě uspořádání pracoviště
řidiče.

Solaris Trollino na zvedácích v dílnách ženevského DP.
Foto Petr Kilar a Ivo Doležilek (9. - 11. 9. 2003)
Po ukázkách v Ženevě jsme trolejbus naložili na speciální návěs
švýcarské dopravní firmy a vydali se na cestu do dalšího města. Tím bylo La
Chaux-de-Fonds, které se nachází uprostřed alpského masívu 1000 m nad mořem. V
době naší návštěvy zde již leželo asi 10 cm sněhu a teplota vzduchu byla -13°C.
Terén místních linek byl opravdu zajímavý. Převážná část městských komunikací
vede v kopcích, které obepínají centrum města, takže náš Solaris dostal opravdu
zabrat a mohly se naplno projevit jeho jízdní vlastnosti. I zde se ukázalo, že
řidičům se náš vůz opravdu líbí a jsou s ním velice spokojení. Prezentace
trolejbusu se také zúčastnili představitelé DP z francouzského města Sant
Etiene a i jim se trolejbus velmi zamlouval.

Solaris Trollino si v La Chaux de Fonds poradil jak s náročnými tratěmi, tak i se zimním podnebím.
Foto Petr Kilar a Ivo Doležilek (9. - 11. 9. 2003)

Solaris Trollino v ulicích La Chaux de Fonds.
Foto Petr Kilar a Ivo Doležilek (9. - 11. 9. 2003)