Student Agency v Českých Budějovicích – přínos nebo pohroma ?

Známé žluté autobusy firmy Student Agency začnou jezdit do Českých Budějovic již 17. března. Zatímco většina cestujících tuto novinku nadšeně vítá, ostatní dopravci a někteří „šotofandové“ již tak nadšení nejsou. Pojďme se proto nyní ve stručnosti podívat na to, proč k nám tento dopravce zavítal a co nám jeho příchod přinese.
saroztyly
Student Agency na Roztylech. Tentokrát "žlutý autobus" míří do Brna, Roztyly jsou však poslední roky cílovou a výchozí stanicí i linek do Českých Budějovic, kam nově začne SA v březnu jezdit, zatím ale pouze na větvi přes Písek, tudíž ze stanoviště "Na Knížecí."
Foto Adam Skalický (25. 2.2008)
V roce 2006 začala intenzivní výstavba tzv. IV. železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi, která s sebou logicky přinesla i řadu výluk, které dopadly jako těžká pěst na každého cestujícího, který hodlal použít ke spojení mezi oběma městy vlak. Jízdní doby, které postupně narostly natolik, že se začaly hodně přibližovat předválečným hodnotám, v kombinaci s tragickou organizační schopností Českých drah, kterou dotvářel žalostný vozový park z 60. let minulého století, to byl věru smrtelný koktejl pro každého cestychtivého zájemce. Ti, co nepodlehli a vydrželi, zaslouží náš bezbřehý obdiv. Útěk k autobusům byl totiž velmi hromadný. Po hříchu jediným slušnějším spojením zůstává totiž pouze Ex 100/101 Jóže Plečnik, a to samozřejmě jen tehdy, pokud si vybojujete místo v mezinárodní části. Náš největší dopravce se totiž ke svým velmi kvalitním a novým mezinárodním vozům nezdráhá připojit už o poznání mnohem horší vnitrostátní část. Slabou útěchou snad je jenom to, že pro vnitrostátní relaci na tomto vlaku v návrhu řazení vlaků původně ČD počítaly ještě s mnohem horšími vozy, což bylo naštěstí zamítnuto.
vlak
Vozy řady B už dávno neodpovídají kultuře cestování, která od dob jejich vzniku rapidně poskočila. Ale jak se zdá, jsou snad nesmrtelné...
Foto Damir Holas (5. 3. 2008)
Zejména slušnější autobusoví dopravci tak začali být cestujícími velmi rychle vyhledáváni, což způsobilo nepříjemné přeplnění jejich autobusů. Jejich laxní přístup bohužel znatelné posílení nepřinesl. Nejednou jsme tak byli svědky toho, že houf cestujících na nácestných zastávkách (Tábor, Písek, …) měl prostě smůlu a do vozu se nevešel. Výkřiky typu „Nejdřív beru jenom do Budějc, pak možná to, co zbyde“, ve kterých vynikal zejména dopravce Záruba, resp. jeho řidiči, rozhodně nepatří k moderním trendům v cestování roku 2007. Navíc vozový park autobusových dopravců také mnohdy nebýval tím největším lákadlem v konkurenčním boji o zákazníka. V tomto byl nekorunovaným králem „jihotransí“ dopravní závod Týn nad Vltavou, nasazující až tvrdošíjně zcela nevhodný typ Karosa C734, který v posledních letech působil až archaicky. V tomto směru však již naštěstí došlo ke zlepšení, které přinesly nové autobusy např. typů Ares12, Arway a dalších, které nakonec zakotvily také v Týně nad Vltavou a zkulturnily tak cestování mezi Českými Budějovicemi a Prahou. I tak se však mezi jihočeskou metropolí a hlavním městem stále prohání spousta autobusů, které by se při nejlepší možné vůli hodily na nějakou účelovou místní linku – nikoliv na reprezentativní spojení jihu Čech s Prahou (za všechny zmiňme například dnes již přežilý typ Karosa C 735 od Záruby, poněkud svérázný vozový park dopravce Stanislava Kovaříka apod.). Ostatně ani relativně nový SOR C12 není na dálkové dopravě to pravé ořechové. Bylo zjevné, že dopravci své lepší autobusy raději posílají na zájezdovou dopravu, ačkoliv by se neméně dobře vyjímaly i na pravidelné dálkové dopravě.
daf
Poněkud archaický DAF dopravce Kovaříka, jehož jízda je kromě vizuální doprovázena též nezaměnitelnou zvukovou atmosférou.
Foto Adam Skalický (28. 2.2008)
Nikdo se proto nemůže divit, že současná neutěšená situace zapůsobila jako magnet pro nové podnikatele v autobusové dopravě. Jako dravá štika nakonec připlula do rybníku plného líných sumců známá brněnská společnost Student Agency, jíž vlastní neméně známý podnikatel Radim Jančura. Nakonec po vyřízení všech formalit zahájí v polovině března svůj provoz mezi Českým Krumlovem, Budějovicemi, Pískem a Prahou.
Ares
Ačkoliv byl jihotransí závod Týn nad Vltavou plný vozů LC735/6, dálkovou linku Č.Budějovice-Týn nad Vltavou-Praha neochvějně brázdily letité a morálně zastaralé Karosy C734, na 156 km dlouhou dálkovou linku samozřejmě zcela nevhodné. Naštěstí se, sice pozdě, ale přece, nakonec v Týně nad Vltavou objevily vhodnější autobusy Ares12, které před nasazením na tuto linku léta trénovaly na vskutku "lukrativních" linkách Č.Budějovice-Lhotice-Kolný-Velechvín-Lišov a Č.Budějovice-Dubičné-Zaliny-Ledenice.
Foto Adam Skalický (25. 2.2008)
Co nám tedy žluté autobusy, jezdící prozatím čtyřikrát denně, nabídnou? Promítání filmů, teplé nápoje zdarma, chlazené nápoje za příplatek, pohodlné polohovatelné sedačky, rádia a CD přehrávače, denní tisk a časopisy, WC, klimatizaci, v průběhu cesty se nám bude věnovat stewardka – tak to alespoň tvrdí propagační letáček. Mimoto se nám, alespoň na základě našich osobních zkušeností s touto společností na jiných linkách, dostane kvalitního, rychlého a luxusního spojení do hlavního města republiky.
žluto na Florenci
Vozy Student Agency na Florenci. Doufejme, že odtud povede i táborská větev linky do Českých Budějovic. Toto známé autobusové nádraží v samém centru města má mnohem větší dopravní význam, než by se mohlo na první pohled zdát.
Foto Damir Holas ( 5. 3. 2008)
Bude tedy jistě velmi zajímavé, jak se k této konkurenci postaví ostatní dopravci. Zdá se, že je konečně nastaveno zrcadlo pravému konkurenčnímu boji z něhož vyjdou jako vítězové jen ti nejlepší. A podle prvotních informací, které máme, se válka nebude odehrávat na cenové úrovni (jak bylo pro SA zvykem v jiných regionech), ale hlavně v kvalitě přepravy a poskytovaných službách. A zde má každý dopravce možnost předvést, zdali to myslí s dálkovou dopravou vážně, nebo ji využívá jenom jako zdroj příjmů pro ostatní linkovou dopravu, kterou mu kraj v jeho působišti neproplácí. Každopádně, jak se bude celá záležitost vyvíjet, pro vás budeme pečlivě sledovat a v příštím článku věnovaném této tématice si o tom povíme víc.

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20