trolejbusy21
Italské trolejbusy na počátku 21.století


Vývoj trolejbusových systémů v Itálii na konci 20.století
město | Rok otevření | Provoz uzavřen | Současný stav | Budoucnost |
Ancona | 1949 2002 | 1999 > | Vozidla z 80.let rekonstruována, síť otevřena 12/2002 | Objednávka na nové vozy |
Bari | 1939 | 1987 | Síť v rekonstrukci, nové vozy dodány | |
Bologna | 1940 1955 1991 | 1943 1982 > | V provozu | Další úseky ve stavbě |
Cagliari | 1952 | > | V provozu, některé úseky nedávno znovu obnoveny | Poslední prodloužení do provozu 12/2002 |
Carrara | 1955 | 1985 | Rekonstrukce závisí na financích | |
Chieti | 1950 | 1993 | Rekonstrukce zahájena 2002 | |
Cremona | 1940 | > | Omezený provoz | Velmi nejistá, pravděpodobně bude zrušen |
Janov | 1938 1997 2002 | 1973 1998 > | Po dočasném přerušení kvůli výstavbě metra provoz obnoven 2002 | Další prodloužení schváleno Magistrátem |
La Spezia | 1906 1951 1987 | 1909 1985 > | V provozu - sídlo Národního trolejbusového muzea | Prodloužení v projektu |
Milano | 1933 | > | V provozu | |
Modena | 1950 2000 | 1996 > | V provozu | |
Neapol CTP (městská síť) | 1940 | > | V provozu | Vozy z 1960 nahrazeny 2000/2001 |
Neapol ANM(meziměstská) | 1964 | > | V provozu | |
Parma | 1953 | > | V provozu | |
Rimini | ? | > | V provozu | Poslední prodloužení do provozu 8/2001 |
Salerno | 1937 | 1986 | ||
San Remo | 1942 | > | V provozu | Prodloužení v projektu |

Nové sítě ve výstavbě nebo projektované
Je třeba se zmínit též o tom, že trolejbusy nejsou jedinými elektrickými silničními vozidly na ulicích italských měst. Ve 49 městech jezdí v současnosti celkem 345 elektrických a hybridních busů (většinou mini- a midi-busy po historických centrech nebo mezi centrem a parkovištěm P+R).
Město | Délka sítě (km) | Počet linek | Vozový park | ||
městských | meziměstských | solo | kloubové | ||
Ancona | 10 | 1 | 0 | 9 | 0 |
Bari | 17 | (1) t.č. tramvaj mimo provoz | 0 | 5 | 0 |
Bologna | 11,8 | 1* | 0 | 19 | 34 |
Cagliari | 38,6 | 1* | 1 | 51 | 0 |
Chieti | 8 | (1) t.č. tramvaj mimo provoz | 0 | 10 | 0 |
Cremona | 25 | 2 | 0 | 10 | 0 |
Janov | 7 | 1 | 0 | 20 | 0 |
La Spezia | 12,2 | 2 | 0 | 14 | 0 |
Milano | 40,4 | 3* | 0 | 70 | 74 |
Modena | 11,7 | 3 | 0 | 14 | 10 |
Neapol CTP(městská síť) | 39 | 1 | 1 | 79 | 0 |
Neapol ANM meziměstská) | 42 | 0 | 4 | 8 | 0 |
Parma | 17,4 | 4 | 0 | 34 | 0 |
Rimini | 12,2 | 0 | 1 | 17 | 0 |
San Remo | 28 | 1 | 2 | 22 | 0 |

Italské léto 2003

Modena

La Spezia

Milano

80 let Plzeň trolejbusová / AKTUALIZACE OBSAHU
I přes veškeré úsilí vynaložené při tvorbě publikace zůstávají v historii plzeňských trolejbusů některé otazníky či bílá místa. Vydáním publikace naše badatelská činnost nekončí, a proto budeme velmi rádi za vaše vzpomínky, doplnění či postřehy, které mohou být dalším cenným střípkem do historické mozaiky. Stejně tak se i přes mnohá kola korektur do knihy mohly dostat drobné nepřesnosti, které bychom zde rádi opravili.
Jakoukoliv zpětnou vazbu či další poznatky uvítáme na adrese Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. . Upřesnění či opravy údajů vytištěných v knize vám nabízíme na této webové stránce.
Autorský kolektiv Trolejbusy 2021
s. 21: V prvních dvou odstavcích (příp. podle některých zdrojů i v dalších textech až do období března 1939) je nepřesně uvedeno označení měny "K" namísto (prvorepublikových) "Kč".
s. 120: Vozový jízdní řád 22. pořadí pochází z archivu Josefa Kvasila.
s. 132/133: tiskovou chybou byla vypuštěna část textu odstavce na přechodu obou stran. Správné znění: "Představení posouzených podkladů, alternativních návrhů a výsledných doporučení přesahuje možnosti této publikace, proto se omezíme jen na některá zjištění k trolejbusové dopravě. Příznivým poselstvím studie je akcent na rozvoj a pravidelnou obnovu tramvajových i trolejbusových tratí, nárůst dopravních výkonů, snížení energetické náročnosti, vybudování centrálního dispečinku a zvýšení cestovní rychlosti o pětinu."
s. 143: správné znění věty v prvním odstavci: "Vynucená oprava mostu (...) v období od 4. června do 1. srpna 1984."
s. 178: upřesnění popisku horní fotografie: "Výluková trasa linky 13 tvoří poslední etapu nedlouhého života blokové smyčky Hamburk..."
s. 191: správné znění popisku fotky vpravo nahoře: "Dne 24. září 2006 slaví plzeňské trolejbusy 65. výročí jízdami historických vozů,..."
s. 242: správné znění první věty: "Pořizování nových trolejbusů pokračovalo i v druhé polovině padesátých let."
s. 247: správné znění popisku horní fotografie: "... Rozsvícený salon vozidla prozrazuje také panoramatické prosklení na přechodu bočnic a střechy, prvek, který kromě..."
s. 251: poznámka k vozům 9 Tr č. 278 a 283 po nehodách. Namísto výměny karoserií je vhodnější hovořit o přečíslování celých vozidel.
s. 254: správné znění věty o prototypu č. 214 v třetím odstavci vlevo: "Ten byl ... T11, odlišoval se např. kratší délkou (s ohledem na jiné provedení čel, resp. nárazníků), ...".
s. 257: správné znění: Tabulka Škoda T 11 / Odstavovány v letech: "1978, 1980".
s. 283, 322: Poznámka k typovému označení trolejbusů Škoda Sanos. Na správné podobě nepanuje ani v odborné literatuře shoda. Ač se na bočnicích vozidel objevovaly nápisy „S 200“, resp. „S 200 TR“ výrobcem byly vozy oficiálně označovány jen jako „Škoda Sanos.“ V současnosti je v odborných kruzích preferováno označení "Škoda Sanos" (či též "Škoda-Sanos"), příp. lze pro lepší rozlišení uvádět např. "Škoda Sanos (S 200)". Název "Škoda Sanos S 200 Tr" je vnímán jako nepřesný, resp. nesprávný. V některých zdrojích jsou také popisovány jednotlivé série Sanosů – vůz zapůjčený v roce 1985 do Plzně odpovídá sérii Škoda Sanos 02.
s. 300: správné znění popisku levé fotografie: "Na vozu 24 Tr č. 511 byly (...) testovány sběrače proudu a navijáky Ganz-Škoda (...)."
s. 301/303: správné znění textu na rozhraní stran: "Kloubové spojení článků zajišťuje točnice, přechod zakrývá měch."
s. 304: správné znění textu v druhém odstavci: "Dva články skříně jsou spojeny točnicí, ochranu zajišťuje krycí měch."
s. 336: poznámka k prvnímu odstavci textu o Ústředních dílnách a jejich unikátnosti. Za jedinou srovnatelnou stavbu lze považovat velkoryse pojaté dílny pro údržbu tramvají vybudované v letech 1926 a 1927 v Jablonci nad Nisou.
s. 358: správné znění věty v druhém odstavci podkapitoly Borská pole: "Nová vozovna měla pojmout 100 standardních a 20 kloubových trolejbusů se zastřešenými stanovišti a 120 standardních a 20 kloubových autobusů na volné ploše vybavené systémem pro zamezení studených startů."
s. 388: správné uvedení autorů trojice (černobílých) fotografií v horní části stránky: "[93,22,22]".
s. 395: poznámka ke zdvojeným úsekovým děličům u snímku vpravo dole. Vyfotografované děliče jsou koncipovány na napětí až 1500 V (na první pohled se odlišují větší délkou).
s. 396: poznámka k výhybkám typu angličan. Uveřejněný snímek zachycuje stav výhybky v roce 2004, kdy už je výhybka ovládána dálkově pomocí rádiového signálu. Při instalaci v roce 1999 byly obě křižovatkové výhybky ovládány klasicky proudově.
s. 420: v tabulce tiskovou chybou zůstala nesprávná informace, že "vůz č. 248 byl v 05.1968 zapůjčen na výstavu Interbytmaš 68 v Moskvě" (podle dostupných informací zde Československo reprezentoval autobus Karosa ŠM 11 a tolejbus Škoda 9 Tr).
s. 421: popisek "Škoda T 11 ev. č. 248 po zařazení do provozu (1970)" má správné znění "Škoda T11 ev. č. 248 po renovaci pro Technické muzeum Brno (1981)" (odlišné lakování okolí čelního transparentu).
s. 438: spodní popisek "Škoda 26 Tr ev. č. 531 po zařazení do provozu (2011)" má správné znění "Škoda 26 Tr New Urbino ev. č. 596 po zařazení do provozu (2020)"
85 let výroby trolejbusů Škoda / AKTUALIZACE OBSAHU
I přes veškeré vynaložené úsilí zůstávají v historii trolejbusů Škoda některé otazníky či bílá místa. Vydáním publikace naše badatelská činnost nekončí, a proto budeme velmi rádi za vaše vzpomínky, doplnění či postřehy, které mohou být dalším cenným střípkem do historické mozaiky. Stejně tak se i přes mnohá kola korektur do knihy mohly dostat drobné nepřesnosti, které bychom zde rádi opravili.
Jakoukoliv zpětnou vazbu či další poznatky uvítáme na adrese Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. . Upřesnění či opravy údajů vytištěných v knize vám nabízíme na této webové stránce.
Autorský kolektiv Trolejbusy 2021
s. 57: správné znění: "Vozidla označená v severočeském provozu pouze jako Typ I vyrobily italské firmy Officina Meccanica della Stanga Padova (podvozek), Isotta Fraschini (karoserie) a Tecnomasio Italiano Brown Boveri (elektrická výzbroj) v letech 1941 až 1942."
s. 161: Nedopatřením zveřejněn snímek brněnského vozu č. 3056 namísto č. 3086. Správné znění popisku: "Brněnský vůz 9 TrT ev. č. 3086 byl na dlouhých sedm let poslední vyrobený s tyristorovou výzbrojí. [305]"
s. 171: Kolik vlastně bylo devítek? / správné znění: "Jisté je, že Škoda 9 Tr se všemi svými variantami představuje třetí nejrozšířenější typ trolejbusů na světě. První místo... oblasti. Druhá příčka náleží modelu ZiU-5 vyráběném tamtéž. Celkový počet vyprodukovaných zástupců tohoto typu není přesně znám, zdroje obvykle uvádí 14-16 tisíc vozů (příp. až 20 tisíc). Devítka ve srovnání se ZiU-9 dosahuje zhruba "pouhé" šestiny tohoto čísla."
s. 195: správné znění: "Roku 1982 se přemístění do prostoru schrány vedle trakčního motoru skutečně připravovalo (všechny tyristory by pak byly jednoduše přístupny z jedné strany vozidla), ale na trojici vozů, která byla schválena v lednu 1983 do výroby, se nakonec testovalo jen odlišné provedení elektrodynamické brzdy." (chybně uvedeno elektromagnetické)
s. 196: správné znění: "Sériová výroba vozů s upravenou elektrodynamickou brzdou se rozběhla na konci roku 1984." (chybně uvedeno elektromagnetickou)
s. 279: správné znění: "V létě 2004 pak do Brna zamířily další čtyři vozy, přičemž poslední dva (v. č. 13138, 13139) dorazily k zákazníkovi 12. července."
s. 280: podle nově získaných informací u prototypu 22 TrAC nedošlo v Szegedu k dosazení komponentů Cegelec Europulse, ale byla ponechána původní výzbroj Škoda (upraveny byly střešní plenty zakrývající výzbroj). Správné znění: "Zájem nakonec projevila společnost SZKT, která vůz koncem roku 2006 zakoupila a po železnici dopravila do jihomaďarského Szegedu. Vůz sloužil v ulicích města jako číslo T-650 do roku 2015. Po celou dobu si zachoval původní atypickou výzbroj Škoda, jejíž odlišnost (resp. nemožnost dodávky náhradních dílů) se mu i stala osudnou."
s. 298: správné znění popisku fotografie: "Symbolické loučení zaměstnanců s ostrovským závodem proběhlo formou jízdy po zkušební trati 18. března 2004 s jedním z posledních vyrobených 14 Tr13/6M pro Kišiněv. Na snímku zleva Josef Musil, Vladimír Říha, Radimír Klusák, Alojz Pivko, Vladislav Frühauf, František Mráz, Jan Klimeš a Vladimír Krystyn. ..."
s. 305: tisková chyba, správný popisek snímku zní "Prototyp ETB zachycený během zkušební jízdy na podzim 2002 na plzeňské konečné Nová Hospoda. [344]"
s. 335: správné znění: Tabulka Škoda 30 Tr / Země provozu: "CZ, SK".